يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۸۹۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۲۶ آبان ۱۳۹۷
گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله جاودان
ابتدای مراقبه برای کسی که آزاد بوده و حالا می‌خواهد خودش را کنترل کند، کمی سخت است؛ اما این سختی و زحمت همیشگی نیست؛ بلکه پس از زمانی این زحمت به شادی تبدیل می‌شود؛ به‌خوشی تبدیل می‌شود. قرآن می‌فرماید: "فَأَمَّا مَنْ أَعْطَىٰ وَاتَّقَىٰ ... فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَىٰ"؛ کسی که تقوا پیشه کند، او را در مسیر آسانی قرار می‌دهیم!

لذت‌بخش‌ترین گناهان دنیا ۵ الی ۱۰ دقیقه است! اما شیرینی آخرتی همیشگی است. می‌گویند آب کوثر را که بنوشی تا ابد تشنه نمی‌شوی. این جام بهشتی تا ابد شادمانی و لذت و امنیت می‌آورد. ما این شیرینی آخرتی را به نوشابه‌های دنیایی نفروشیم!

وضوی شاداب با آب سرد جزو چیزهایی است که گناهان را پاک و بار آدم را سبک می‌کند.


مراتب بالای مراقبه و ثمرات آن
"إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنَىٰ أُولَٰئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُون* لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا وَ هُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خَالِدُونَ* لَا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ ..."

در آیه ۷۱ سوره مریم خداوند فرمود همه وارد جهنم می‌شوند، اما اهل تقوا نجات می‌یابند. در این آیه (آیه ۱۰۱ سوره انبیاء) خداوند می‌فرماید یک عده خاصی هستند که ما برای آن‌ها عاقبت نیک رقم زدیم و برای آن‌ها سعادت نوشته شده‌است. این افراد از آتش جهنم دور هستند؛ وارد جهنم نمی‌شوند و در ادامه می‌فرماید اصلاً صدای آن را نمی‌شنوند و ترس بزرگ قیامت آن‌ها را ناراحت نمی‌کند.

این عده، بندگان صدرنشین هستند و پادشاه قیامتند. اینان از همان ابتدا معصوم بودند. ما هم اگر همت کنیم می‌توانیم در شمار اینان درآییم که برایشان سعادت همیشگی نوشته شده‌است. ابتدای این راه هم همان مراقبه چشم و گوش و زبان است. اما مراقبت مرحله بالاتر هم دارد که آن مراقبت از خیال است. شخص هر خیالی نمی‌کند و مثلاً در خیالش گناهی را سبک نمی‌شمارد. مراقبت از خیال از رد شدن از دیوار چین هم سخت‌تر است. اگر کسی موفق شد از خیالش مراقبت کند، صاحب اختیار خیالش می‌شود. نمی‌گذارد هر خیالی وارد ذهنش شود. لذا ذهنش پاک می‌شود. اگر ذهن پاک شد، خیالات بهشتی می‌آید و بعد بهشت را در همین دنیا لمس می‌کند.


گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله جاودان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها