امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۴۹۱۷۴
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۰۱ آذر ۱۳۹۷
گزارشی از علل ایجاد مشکلات برای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه؛
بیش از 4 ماه است حقوق نگرفته‌اند، چند نفر از همکاران‌شان به دلیل اعتراضات خیابانی دستگیر شده‌اند، همکاران بازنشسته آنها بیش از یک سال است منتظر سنوات سالانه هستند، تامین اجتماعی به دلیل معوقات کارفرما دیگر به آنها خدمات درمانی نمی‌دهد، در تابستان سال جاری چند تن از همکاران‌شان به دلیل مشکلات مالی خودسوزی کرده‌‌اند و از همه مهم‌تر هیچ مسؤول استانی و کشوری صدای آنها را نمی‌شنود.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بیش از 4 ماه است حقوق نگرفته‌اند، چند نفر از همکاران‌شان به دلیل اعتراضات خیابانی دستگیر شده‌اند، همکاران بازنشسته آنها بیش از یک سال است منتظر سنوات سالانه هستند، تامین اجتماعی به دلیل معوقات کارفرما دیگر به آنها خدمات درمانی نمی‌دهد، در تابستان سال جاری چند تن از همکاران‌شان به دلیل مشکلات مالی خودسوزی کرده‌‌اند و از همه مهم‌تر هیچ مسؤول استانی و کشوری صدای آنها را نمی‌شنود.
 
 به گزارش وطن امروز؛ این تنها بخشی از مصائب کارگران هفت‌تپه است که حالا با اعتراضات صنفی در چند هفته اخیر تبدیل به دغدغه اول فضای مجازی کشور شده‌ است. به گزارش «وطن‌امروز»، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در 15 کیلومتری شهر شوش و 90 کیلومتری مرکز استان خوزستان یعنی اهواز قرار دارد.
 
 این شرکت در سال 1341 و با هدف بهره‌برداری از باغات نیشکر اهواز شروع به کار کرد. به دلیل تعرفه بالای واردات تا قبل از سال 86 هفت‌تپه یک بنگاه سودده و تراز اول بود و نیاز شکر کشور را تامین می‌کرد.  طبق آخرین لیست بیمه‌ای که توسط این واحد صنفی ارسال شده 3067 نفر در آن شاغل هستند که در زمان بهره‌برداری و کاشت تعداد آنها به 5 هزار نفر می‌رسد. اراضی زیر کشت هفت‌تپه بیش از 12 هزار هکتار برآورد می‌شود که البته تا قبل از شروع خصوصی‌سازی رقم آن
2 برابر بوده است.
 
بعد از سال 86 به دلیل افزایش قیمت شکر و قرار داشتن این کالا در سبد کالاهای اساسی تعرفه واردات شکر صفر درصد در نظر گرفته شد. شاید بتوان همین موضوع را شروعی برای زیان‌ده شدن این غول صنعتی و کشاورزی مطرح کرد. اما این پایان ماجرای هفت‌تپه نیست و ضربه مهلک به این شرکت در سال 94 و با خصوصی‌‌سازی ناشیانه آن اتفاق می‌افتد. بر این اساس 2 شرکت پیمانکاری به نام‌های «زئوس» و «آریاک» با پیش‌پرداخت6 میلیارد تومان قطب تولید شکر ایران را می‌خرند!
 
2 شرکتی که مدیران جوان 28 ساله و 31 ساله دارند. حالا امید اسدبیگی، مالک شرکت آریاک که بیشترین سهام را در خرید هفت‌تپه داشته متواری است. این موضوع توسط محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه هم تایید شده است. جای تاسف اینجاست که شرکت آریاک قدمتی ندارد و در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده است اما هفت‌تپه نیم قرن قدمت دارد. به غیر از امید اسدبیگی، سایر اعضای هیأت‌مدیره شرکت نیشکر هفت‌تپه عبارتند از مهرداد رستمی، احسان‌الله اسدبیگی، امیرحسین اسدبیگی و سیامک نصیری افشار. این ترکیب نشان از خانوادگی بودن مدیریت هفت‌تپه است.
 
 عدم اجرای تعهدات کارگران را عصبانی کرد
 
یکی از کارگران شرکت هفت‌تپه با این شرط که از او هیچ اسمی برده نشود در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: بعد از خصوصی‌‌سازی بعضی از فعالیت‌های جانبی شرکت هفت‌تپه به طور کامل تحت مدیریت پیمانکاران قرار گرفت که مبنای انتخاب این پیمانکارها هزینه کمتر بود. این کارگر در پاسخ به این سوال که طبق دستور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده است تا پایان هفته جاری معوقات شما پرداخت شود پس دیگر چه جای اعتراضی است؟ گفت: ما از این قول‌ها زیاد شنیده‌ایم. موضوع اینجاست که اگر این اتفاق هم بیفتد باز هم مشکلات ما حل نمی‌شود. وی با بیان اینکه مهرماه شورای تامین استان خوزستان مصوب کرد که در روزهای دوازدهم تا پانزدهم هر ماه حقوق کارگران داده شود اما این موضوع تحقق نیافت، گفت: این بدقولی باعث رنجش کارگران شد و به نظر می‌رسد وعده‌های دیگر هم اینچنین باشند.
 
 این کارگر هفت‌تپه ادامه داد: حقوق تنها خواسته کارگران نبوده و نیست، بلکه در تعهداتی که شورای تامین استان به کارگرها داده بود مقرر شده بود به موضوع قرارداد کارگرهای روزمزد و پیمانکار هم رسیدگی شود. بحث طبقه‌بندی مشاغل هم دیگر تعهدی بود که انجام نشد.  وی افزود: اول هفته به ما گفتند تا انتهای هفته 2 حقوق می‌گیرید، اواسط هفته گفتند یک حقوق را می‌توانیم بدهیم و حالا به نظر می‌رسد از همان یک حقوق هم خبری نیست.
 
دیگر با خصوصی‌ها کار نمی‌کنیم
 
این کارگر با بیان اینکه تمام مشکلات ما از زمانی شروع شد که بخش خصوصی مسؤولیت شرکت را بر عهده گرفت، گفت: کارگرها دیگر علاقه‌ای به کار کردن با بخش خصوصی ندارند. پیشنهاد ما شورای کارگری یا به شکل دولتی اداره شدن شرکت است. وی ضمن بیان اینکه از تیرماه کارگران دریافتی نداشته‌اند، تصریح کرد: با این وجود ما به سر کار آمدیم و اصلی‌ترین اقدام تولید شکر یعنی کاشت نیشکر را انجام دادیم. این فعال کارگری افزود: موضوع دیگر نحوه عجیب و غریب پرداخت سنوات توسط شرکت در چند سال اخیر است، آنها از کارگر تعهد می‌گیرند تا یک سال و نیم پس از بازنشستگی حق تقاضای سنوات ندارند که این کار غیرقانونی است. وی درباره مدیران خاصی که مسؤولیت شرکت را برعهده گرفتند و اینکه در حال حاضر کجا هستند؟
 
 گفت: آقای اژه‌ای گفته است که به دلیل جرائم ارزی متواری شده‌اند اما کارگرها خیلی وقت است از آنها بی‌خبرند. این کارگر هفت‌تپه درباره اینکه این افراد چه میزان در شرکت حضور پیدا می‌کردند، اظهار داشت: امید اسد‌بیگی اصلا به شرکت نمی‌آمد و یک بار دی‌ماه سال گذشته آن هم به دلیل اعتصاب کارگران آمد که در بین کارگران حاضر نشد. حاصل آن حضور کوتاه‌مدت هم عزل قائم‌مقام شرکت بود که هیچ نتیجه‌ای نداشت، البته امیر اسدبیگی (برادر امید اسدبیگی) چندین بار به کارخانه سر زد. 

وی در پاسخ به این سوال که این دو سهامدار عمده چه میزان از صنعت نیشکر اطلاعات داشتند، گفت: هیچ تخصصی در صنعت نیشکر نداشتند. یکی از بدبختی‌هایی که صنعت نیشکر را به این روز انداخته است همین موضوع حضور افراد نالایق در راس شرکت بود که باید از سازمان خصوصی‌سازی پرسید با چه سازوکاری این شرکت را به این دو فرد داده است. این فعال کارگری درباره دستگیری‌های انجام شده، گفت: به دلیل طولانی شدن روند اعتراضات، برخی از کسبه بازار معترض بودند که منجر به دستگیری برخی کارگرها شد و پس از آن هم آزاد شدند که برخی از آنها هنوز در بازداشت هستند. وی در پایان اظهار داشت: هیچوقت نخواسته‌ایم به توطئه سوءاستفاده‌کنندگان دامن بزنیم و تنها برای احقاق حق خود قدم بر‌می‌داریم.
 
تخصیص دلار رانتی و الفرار
 
تحقیقات «وطن‌امروز» نشان می‌دهد که سهامداران هفت‌تپه، جزو متخلفان ارزی هستند. بر این اساس، جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران روز اول آبان گفته بود: «حسب اعلام برخی نهادها، بانک مرکزی ظرف چند سال اخیر حداقل ۱۰ میلیارد دلار توسط بانک‌ها به افراد و شرکت‌های تجاری پرداخت کرده اما موارد زیادی از آن بازنگشته است و اگر هم اقدامی شده، اطلاع‌رسانی نشده است. اخیراً دادستانی تهران طی مکاتبه با بانک‌ها، فهرست بدهکاران ارزی را استعلام کرده و موضوع در دست بررسی است. به عنوان مثال، فردی در خوزستان شرکتی را خریداری کرده و از سال ۹۴ تا ۹۶، ۸۰۰ میلیون دلار گرفته است و تاکنون تعهدات ارزی خود را انجام نداده و در حال حاضر نیز متواری است». جعفری‌دولت‌آبادی به نام این فرد یا شرکت اشاره نکرد اما بدیهی است که منظور دادستان تهران، مدیرعامل شرکت هفت‌تپه است. این موضوع توسط مدیران مالی شرکت هم تلویحا تایید شده است.
 
معاون وزیر کار در جمع کارگران هفت‌تپه خبر داد: آغاز پرداخت حقوق معوق کارگران از امروز
 
نشست بررسی و پیگیری رفع مشکلات کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه با حضور مسؤولان استانی، شهرستانی و نماینده کارگران شرکت هفت‌تپه در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد. در این نشست نماینده کارکنان شرکت هفت‌تپه مطالبات و خواسته‌های کارکنان  را در حضور نماینده وزیر و مسؤولان استانی و شهرستانی مطرح کرد. کریم یاوری، مدیرکل حمایت از اشتغال و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از این نشست  با حضور در جمع کارکنان مقابل فرمانداری شوش اظهار داشت: بنده به عنوان نماینده وزیر کار و دولت در جمع شما کارکنان زحمتکش و دلسوز حضور یافتم تا مشکلات شما را شنیده و به هیات دولت گزارش داده شود. وی ادامه داد: خواسته اول شما حفظ شرکت و تولید است که این قابل تحسین است، حقوق خواسته اول شما نیست. یاوری تصریح کرد: من قبول دارم که باید خیلی زودتر برای پیگیری و رسیدگی به مشکلات در جمع شما حضور پیدا می‌کردم.
 
همه مشکلات و درخواست‌های شما کارکنان بحق و قانونی است. وی گفت: مسؤولان استانی و شهرستانی پیگیر پرداخت مطالبات شما کارکنان هستند؛ طی امروز و فردا یک حقوق و در چند روز آینده حقوق دیگری به شما پرداخت خواهد شد. یاوری به مشکل بازنشستگان شرکت هفت‌تپه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اشاره کرد و افزود: به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و شهرستان دستور دادم تا به صورت ویژه پیگیر این مشکلات باشد تا هرچه سریع‌تر برطرف شود. وی گفت: باید هرچه سریع‌تر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و شهرستان نسبت به تشکیل شورای کارگری اقدام کنند. یاوری خاطرنشان کرد: این قول را می‌دهم که عدم صلاحیت سهامداران و همه مشکلات و خواسته‌های شما کارکنان به وزیر و هیات دولت گزارش داده شود. وزیر اقتصاد دیروز اعلام کرد پرداخت حقوق کارگران هفت‌تپه بزودی آغاز می‌شود. وی دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران با اعلام این خبر ادعا کرد البته مشکلات هفت‌تپه ربطی به واگذاری ما ندارد. با وجود اعلام پرداخت حقوق کارگران از هفته آینده، معاون وزیر کار اعلام کرد ظرف امروز فرآیند پرداخت حقوق کارگران آغاز می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها