يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۹۴۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۰۸ آذر ۱۳۹۷
این روزها مردم شمال سیستان و بلوچستان برای تهیه سیلندر گاز مصرفی خود ساعت ها در صف می ایستند اما گاهی نه تنها به هدف خود نمی رسند بلکه هیچ کس هم پاسخگوی آن ها نیست.
به گزارش پایگاه 598، مردم شمال سیستان و بلوچستان در حالی آخرین ماه پاییز را پشت سر می گذارند که این روزها زمان زیادی از وقت شان را برای دست یابی به یکی از ضروری ترین نیازهایشان در صف های طولانی سیلندرهای گاز می گذرانند، البته گاهی این ایستادن ها نتیجه می دهد و گاهی هم نه.

داستان از این قرار است که با سرد شدن هوا نیاز مردم شمال سیستان و بلوچستان به گاز افزایش پیدا کرده است اما رفع این نیاز ضروری در شهرهایی که هنوز لوله کشی گاز خانگی ندارند بسیار دشوار شده است و در واقع تقاضای زیاد مردم برای دسترسی به گاز منجر به صف های طولانی، ازدحام جمعیت و در نتیجه نارضایتی شهروندان شده است.

تا سال ۱۳۹۳  استان سیستان‌ و بلوچستان تنها استان کشور بود که از نعمت گاز لوله کشی بی بهره بود و این مساله مشکلات فروانی را برای مردم این استان به وجود آورده بود تا اینکه بالاخره در سال ۹۳ پس از رسیدن خط لوله گاز به ایرانشهر مردم این شهر از نعمت گاز بهره مند شدند اما باقی استان همچنان از نعمت گاز بی بهره بودند.

در ۱۰ اسفند سال ۹۵ مشعلی در زاهدان با حضور رئیس جمهور روشن شد، اما تاکنون که در آذر ماه سال ۹۷ قرار داریم همچنان مشکل گاز در این شهر وجود دارداین موضوع تا پایان سال ۹۵ همچنان ادامه داشت تا اینکه بالاخره با تبلیغات فراوان در تاریخ ۱۰  اسفند سال ۹۵ با حضور رئیس جمهور مشعلی در میدان گاز شهر زاهدان روشن شد، اما تاکنون که در آذر ماه سال ۹۷ قرار داریم همچنان مشکل گاز در این شهر وجود دارد و روند گازرسانی به منازل مردم نیز بسیار کند است و از آن بدتر که هیچ مسئولی از شرکت گاز در این خصوص پاسخگو نیست.

عدم پاسخگویی مسئولان در سیستان و بلوچستان به رویه ای عادی تبدیل شده است
البته ظاهرا موضوع عدم پاسخگویی مسئولان در استان سیستان و بلوچستان به رویه ای عادی تبدیل شده از همین رو در چنین شرایطی انتظار می رود حداقل مسئولان مربوطه برنامه ای مدون و جامع برای تامین گاز مورد نیاز مردم تدوین کنند و در خصوص آن پاسخگوی اصحاب رسانه به عنوان نمایندگان مردم باشند.
 

محمد ریگی یکی از شهروندان زاهدانی که در صف طولانی گاز در منطقه «زیبا شهر» زاهدان ایستاده بود اظهار داشت: با وجود اینکه ۳ سال پیش مشعل گاز در شهر زاهدان روشن شد اما هنوز در پاییز و زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم.

وی افزود: چند ساعت است که در صف گاز ایستاده ام تا شاید یکی از ماشین های شرکت گاز که سیلندر توزیع می کند به این جا بیاید، البته این صف آنچنان طولانی است که باید چندین ساعت دیگر هم وقت بگذارم.

وی با ابراز نارضایتی از نحوه توزیع گاز گفت: توزیع نامنظم گاز در سطح شهر زاهدان منجر به ازدحام جمعیت شده است که لازم است متولیان به این امر هم توجه کنند و با نزدیک شدن به فصل سرما لااقل مراکز توزیع و تعداد سیلندرها را افزایش بدهند.

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز با گلایه از ایستادن طولانی در صف سیلندر گاز، اظهار داشت: این صف های طولانی و ازدحام جمعیت برای مردم دغدغه آفرین و نگران کننده است و نبود و قحطی گاز را به مردم القا می کند از همین رو لازم است مدیران به این مشکلات به صورتی جدی تر رسیدگی کنند.

علی پیری ادامه داد: در چنین شرایطی طبیعی است که افرادی نیز به فکر سودجویی افتاده و بخواهند سیلندرهای  گاز را به قیمت گزاف به شهروندان بفروشند.
 

وی گفت: اما سوال اینجاست که عده ای که از این شرایط سوء استفاده می کنند و پس از خرید تعداد زیادی کپسول آنها را به قیمت گزافی می فروشند، این سیلندرها را از کجا می آورند.

وی بیان داشت: در برخی موارد برای فرار از صف های طولانی یک کپسول ۶ هزار تومانی را به قیمت ۵۰ تومان هم خریداری کرده ام و طبیعی است که این فروشنده با سودی که بدست آورده به این حرفه ادامه می دهد.

اگر وعده های دولت در خصوص تامین گاز خانگی عملی می شد اکنون با چنین مشکلاتی روبرو نبودیم.

وی خواستار تکمیل هر چه سریع تر شبکه لوله گذاری گاز خانگی در شهر زاهدان شد و افزود: اگر وعده های دولت در خصوص تامین گاز خانگی عملی می شد اکنون با چنین مشکلاتی روبرو نبودیم.

البته نظیر این مشکلات در منطقه سیستان و همینطور در شهرستان خاش هم مشاهده می شود و شهروندان این مناطق از توزیع نامناسب کپسول های گاز گلایه دارند.

ناصر پاکیزه، یکی از شهروندان زابلی اظهار داشت: مسئولان باید قبل از رسیدن فصل سرما به ذخیره سازی گاز مایع اقدام کنند تا کمبودی در این بخش ایجاد نشود.

وی افزود: رئیس جمهور در سفر سال گذشته شان به زابل گفتند که لوله‌کشی از زاهدان به زابل به زودی آغاز می‌شود و از مهر ماه سال۹۷ گاز به زابل می رسد.

وی با اشاره به وعده رئیس جمهور در خصوص رسیدن گاز به زابل ادامه داد: حالا پاییز در حال تمام شدن است و ما همچنان در صف های طولانی به دنبال سیلندر گاز هستیم.

این شهروند زابلی گفت: دولتمردان باید شرایطی را فراهم کنند تا با داشتن ذخایر عظیم گازی ما در این گوشه از کشور اینگونه با کمبود مواجه نشویم.

وی افزود: واقعا گناه ما چیست که با وجود مشکلاتی همچون، خشکسالی، بیکاری، تورم و آلودگی هوای ناشی از گرد و خاک در منطقه سیستان باید برای گاز، نفت، و آب آشامیدنی هم در صف های طولانی باایستیم.
 

افزایش ۸۰۰ تنی سهمیه گاز در شهرستان زابل/ عدم پاسخگوی فرماندار زاهدان
غلامرضا گنجی، فرماندار زابل در گفت و گو با مهر از افزایش ۸۰۰ تنی سهمیه گاز این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته و اهتمام استاندار سیستان و بلوچستان ۸۰۰ تن گاز مایع به سهمیه شهرستان زابل اضافه شد که ان شاءالله به زودی و با همکاری مردم شاهد بهبود وضعیت گاز در شهرستان زابل خواهیم بود.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ایستگاه گاز (CNG) شهرستان زابل، گفت:این ایستگاه پس از بهره برداری یک چهارم گاز مصارف خانگی شهر زابل را تامین خواهد کرد.

فرماندار زابل افزود: برای حل مشکل و خروج از بحران گاز نیاز به همراهی و حمایت مردم است از همین رو ضرورت دارد شهروندان گرانقدر ما را در شناسایی و برخورد با متخلفان، گرانفروشان و محتکران یاری کنند.

وی با بیان اینکه تمامی بازرسان و ناظران عضو ستاد تنظیم بازار شهرستان زابل به صورت شبانه روزی به فکر تامین نیازها و تسهیل در تهیه اقلام و کالاهای ضروری شهروندان گرامی هستند، بیان داشت: از شهروندان فهیم خواهشمندیم هرگونه تخلف در خصوص گرانفروشی و احتکار را از طریق سامانه های ۱۲۴ اداره صنعت معدن و تجارت و ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

گفتنی است مهر چندین بار با فرماندار و معاون فرماندار شهرستان زاهدان هم تماس گرفت که متاسفانه هیچ کدام پاسخگو نبودند و حسینعلی شه‌بخش رئیس یکی از شرکت های گازی منطقه زاهدان هم پاسخگویی در این زمینه را به زمان دیگری موکول کرد.

اینکه مسئولان حتی پاسخگوی عملکرد خود نیستند خودش به تنهایی نشان دهنده وضعیت گاز رسانی در زاهدان است اما نکته اساسی این است که مردم برای رفع مشکلشان باید به کجا مراجعه کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها