يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۹۶۲۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۱۲ آذر ۱۳۹۷
محمدعلی باشه آهنگر، سینماگر اندیشمند و متفاوت‌ساز آثار دفاع مقدس و کارگردان فیلم خوش‌ساخت «ملکه» با ششمین ساخته سینمایی خود «سرو زیر آب»، یک بار دیگر باز هم از زاویه‌ای متفاوت و اندیشمندانه، به یکی از رخدادهای دوران دفاع مقدس به صورت وزین پرداخته است.

پرهیز از نگاه کلیشه‌‌ای و تک‌بعدی به رویدادها، رزمندگان و حوادث جبهه و جنگ و نگرش انسانی و واقع‌گرا به انسان‌ها و ویژگی‌های دفاع مقدس و تصویرسازی مقبول و مطلوب سینمایی از دستاوردها و عوارض جنگ، از شاخصه‌های آثار دفاع مقدسی  باشه آهنگر است.

«شهدا و شهدای گمنام و مفقودالاثر جنگ تحمیلی، فرزندان نامدار خانواده بزرگ و افتخارآفرین ایران هستند.» مضمون یادشده، سوژه و پیام اصلی فیلم خوب «سرو زیرآب» است. باشه آهنگر برای ارایه این معنا، قصه‌ای نو و جذاب نوشته و با تصویرسازی‌های سینمایی برای آن، به آدم‌ها و ماجراهای داستانش، جان بخشیده است.

«جهانبخش کرامت» عضو ستاد معراج شهدا، به شیوه خود و نیت خیر ولی روالی خلاف قاعده، آثار و بقایای شهدای گمنام را جهت ایجاد امید و آرامش به خانواده‌های چشم‌انتظار رزمندگان می‌دهد. با پیدا شدن خانواده یکی از شهدایی که کرامت، جابجا کرده است، جهت کشف حقیقت تا مرز رسیدن به ساحل قرار و آرامش برای خانواده‌های شهدا و اعضای ستاد معراج شهدا، سفری مادی و معنوی آغاز می‌شود که از میان باورها و آیین‌های شیعی اسلامی و زرتشتی می‌گذرد. با شهادت «جهانگیر کرامت» برادر جهانبخش و جابجایی پیکر او، خانواده‌های زرتشتی و یزدی، صاحب آثار و جنازه‌ها و آرامگاه شهدای خود می‌شوند! و اینگونه «سرو زیر آب» شکل می‌گیرد.

«سرو زیر آب» اثری ارزشمند است و گرچه از منظر ساخت و پرداخت مضمون و محتوا و داستان‌سرایی و پرداخت سینمایی از ملکه جلوتر نیست، اما فیلمی جذاب و پرمحتوا است.کارگردانی حرفه‌ای، بازی‌های خوب، قاب‌بندی‌ها و میزانسن‌های سینمایی، صحنه‌سازی‌های مناسب و دقیق و فیلمبرداری قابل تحسین، از امتیازهای فیلم دیدنی باشه آهنگر است.

با این همه، پردازش کم‌کار بعضی از کاراکترها، ریتم کند و عبور گذرا از ویژگی‌های اعتقادی، ملی و قومی و باورهای دینی و اسلامی شیعی و زرتشتی، نشان می‌دهد که این موارد جای کار بیشتر داشته است. فیلم با محتوا و در کل خوش‌ساخت «سرو زیر آب» از آثار خوب و متمایز دفاع مقدس در کارنامه سینمایی باشه آهنگر، سینمای دفاع مقدس و سینمای ایران است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها