به گزارش پایگاه 598، ایسنا نوشت: منابع آگاه از مذاکرات اظهار کردند: اعضای اوپک همچنان درباره میزان کاهش تولید و کشورهایی که باید از مشارکت در کاهش تولید معاف شوند، اختلاف‌نظر دارند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از ترک این دیدار که به مدت چند ساعت و بدون دستیابی به نتیجه ادامه داشت، گفت: اوپک همچنان در حال رایزنی برای دستیابی به یک توافق است.

انتظار می‌رفت اعضای اوپک درباره کاهش تولید نفت در دیدار رسمی روز پنج‌شنبه خود در وین به توافق برسند و سپس مذاکرات خود برای نهایی کردن توافق را روز جمعه با روسیه و ۹ تولیدکننده غیراوپک ادامه دهند اما این مذاکرات تا عصر روز پنجشنبه بدون این که نشانه‌ای از پیشرفت داشته باشد، ادامه پیدا کرد.

نشست مطبوعاتی معمول وزیران پیش از دیدار رسمی در صبح روز پنج‌شنبه در ابتدا شب گذشته لغو شد اما پس از اعتراض خبرنگاران حاضر در وین، برگزار شد. این امر نشان داد مذاکرات تا چه حد حساس و پرتنش است. یکی از نمایندگان اوپک پیش از آغاز این دیدار به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت، وی مذاکرات را دشوار می‌بیند اما غیرممکن نیست.

وزیر انرژی عربستان سعودی پیش از این دیدار به خبرنگاران گفته بود: کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز از سوی کشورهای اوپک و غیراوپک مناسب خواهد بود. این اظهارات از سوی بازار منفی ارزیابی شد و ریزش شدید قیمت‌های نفت را به دنبال داشت زیرا معامله‌گران عزم این ائتلاف برای تقویت بازار را زیر سوال بردند.

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک است، با درخواست آمریکا در آستانه انتخابات این کشور و همچنین اعمال تحریم‌ها علیه ایران، تولید خود را از ماه مه بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش داده و بر اساس جدیدترین بررسی اوپک پلاتس، در نوامبر ۱۱.۰۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

این مساله باعث نارضایتی برخی از اعضای اوپک شده که عربستان سعودی را مقصر عرضه فزاینده‌ای می‌بینند که اکنون اوپک تلاش می‌کند از طریق کاهش تولید مانع شکل‌گیری آن شود. برخی از اعضای اوپک همچنین از مشورت‌های عربستان سعودی با روسیه درباره سیاست تولید ناراضی بوده و این کشور را متهم کرده‌اند که به روسیه نسبت به تصمیمات گروهی اهمیت بیش از اندازه‌ای داده است.

لیبی و ایران پیش از دیدار رسمی اوپک اعلام کردند که خواستار معافیت از مشارکت در کاهش تولید هستند. مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی به بی‌ثباتی این کشور اشاره کرد؛ در حالی که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان اظهار کرد: تهران در شرایطی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، در هیچ گونه کاهش تولیدی مشارکت نخواهد کرد.

نیجریه مانند لیبی در آخرین باری که اوپک در سال ۲۰۱۶ درباره کاهش تولید مذاکره کرد، از مشارکت معاف شده بود اما این بار آماده است در محدودیت عرضه شرکت کند. با این حال، امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه اظهار کرد، تولیدکنندگان بزرگ‌تر باید عمده باره کاهش تولید را به دوش بکشند.

این هفته با اعلام غیرمنتظره خروج قطر از اوپک، برای این گروه پرتلاطم آغاز شد. سعد الکعبی، وزیر نفت جدید قطر در زمان ورود به وین به خبرنگاران گفت: این کشور به عنوان یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان جهان، نفوذ چندانی در اوپک ندارد. قطر با همسایگان بزرگ خود در منطقه خلیج فارس شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی دچار اختلافات دیپلماتیک شده اما کعبی تکذیب کرد که خروج کشورش از اوپک تحت تاثیر انگیزه‌های سیاسی بوده است.