يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۰۰۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۲۴ آذر ۱۳۹۷
اعتراضات فرانسه ادامه خواهد داشت؛
حمله تروریستی استراسبورگ می‌تواند مسکن کوتاه‌مدتی در ناآرامی‌های یکماهه اخیر باشد، اما به طور قطع درمان نیست، بلکه اصرار رئیس‌جمهور ثروتمندان به برنامه‌های نولیبرالیستی مشکل را عمیق‌تر خواهد کرد و همین نیز مسیری نامعلوم پیش‌روی فرانسه قرار داده است.
به گزارش پایگاه 598، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه‌شب گذشته در مقابل دوربین تلویزیون‌ها حاضر شد تا برای نخستین بار بعد از شروع اعتراضات موسوم به جلیقه زرد‌ها در یک ماه گذشته، با مردم فرانسه سخن بگوید. آنطور که انتظار می‌رفت، سخنان او تا اندازه زیادی آشتی‌جویانه بود و ضمن پذیرش انگیزه‌های مردم معترض امتیاز‌های حمایتی خود را برای آرام کردن مردم رو کرد. امتیاز‌های حمایتی او شامل این موارد می‌شود: افزایش حداقل دستمزد به میزان ۱۰۰ یورو، معافیت مالیاتی از ساعات اضافه‌کار، پرداخت پاداش به کارگران در صورت توان مالی کارفرمایان، معافیت از مالیات مستمری‌بگیران کمتر از ۲۰۰۰ یورو در ماه و انجام یکسری اصلاحات اداری و دولتی.

مکرون با گذاشتن این امتیازات روی میز انتظار راضی کردن معترضان و عقب‌نشینی آن‌ها از خیابان‌ها را دارد تا اوضاع دست‌کم به وضعیت یک ماه قبل برگردد، اما به نظر می‌رسد این او است که به دادن این امتیازات عقب نشسته، چون حال و هوای این روز‌های پاریس را برای خود مساعد نمی‌بیند و شلیک گاز‌های اشک‌آور در خیابان‌های پاریس برای او دردسرآفرین شده است.

رئیس‌جمهور ثروتمندان
مکرون قبل از این امتیازات حاضر شده بود تا در مورد علت اصلی اعتراضات در دو مرحله عقب‌نشینی کند. آن علت افزایش مالیات سوخت به میزان ۵/ ۶ سنت در هر لیتر گازوییل و ۹/ ۲ سنت در هر لیتر بنزین بود که صدای قشر متوسط و به خصوص ساکنین در حومه شهر‌های بزرگ را درآورد. باید توجه داشت که این قشر به شدت متکی به اتومبیل‌های شخصی خود هستند و توان پرداخت این افزایش مالیات را ندارند و به همین جهت هم جلیقه‌های زرد خود را پوشیدند و جاده‌ها و خیابان‌ها را بسته و با پلیس و نیرو‌های امنیتی درگیر شدند.

دولت مکرون بعد از چهار نفر کشته و هزاران زخمی و بازداشتی حاضر شد این افزایش مالیات را در گام نخست به مدت شش ماه و بعد برای یک سال معلق کند، اما این عقب‌نشینی نتیجه نداد و اعتراضات با خشونت بیشتری ادامه پیدا کرد. مکرون که در آن دو گام عقب‌نشینی به نتیجه‌ای نرسیده حاضر شده است گام‌های بیشتری به عقب بردارد، اما باید گفت: این دست و پا زدن او هم به نتیجه‌ای نرسیده، چراکه جلیقه‌زرد‌ها روز سه‌شنبه هم به خیابان آمده و گفته‌اند به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

این پاسخ جلیقه‌زرد‌ها نشان می‌دهد موضوع افزایش مالیات سوخت و این امتیازات پیشنهادی مکرون رضایت آن‌ها را جلب نکرده و هدف آن‌ها حالا چیزی بیشتر از این موارد است. شعار «مکرون استعفا» در روز‌های اخیر بیشتر از دیگر شعار‌ها شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد با وجود ریزش تعداد جلیقه‌زرد‌ها در یک هفته گذشته، اما صفوف آن‌ها هم منسجم‌تر شده و هم اینکه هدف مشخص‌تری را دنبال می‌کنند و آن چیزی نیست جز استعفای رئیس‌جمهوری که به نظر آن‌ها رئیس‌جمهور ثروتمندان (le président des riches) است.

نولیبرالیسم مخرب
«رئیس‌جمهور ثروتمندان» لقبی بود که در زمان مبارزات انتخاباتی به مکرون داده شده بود، چون مکرون آن موقع به شدت از کاهش مالیات ثروتمندان حمایت می‌کرد و توجیه او هم این بود که مالیات‌های بالا باعث دلسردی ثروتمندان و فرار سرمایه آن‌ها از کشور می‌شود. حالا هم به نظر می‌رسد که او همین نظر را دارد و هر چند حاضر شده است از مواردی مثل مالیات سوخت، افزایش حداقل دستمزد یا معافیت مالیاتی مستمری‌بگیران حمایت کند، اما باز حاضر نیست بر سر کاهش مالیات ثروتمندان کوتاه بیاید و حتی به صورت علنی بر این نکته تأکید کرده است.

این حمایت آشکار و صریح مکرون از ثروتمندان است که جلیقه‌زرد‌ها را به ادامه اعتراضات مصمم کرده تا آنجایی که امتیازات مکرون را بیشتر توهینی به خود قلمداد کرده‌اند.

یکی از جلیقه‌زرد‌ها به روزنامه میانه‌روی لوموند گفته است: «امانوئل مکرون خرده‌نان به سوی ما پرتاب می‌کند» و دیگری می‌گوید که مکرون منتظر شنبه (یعنی‌امروز) برای بالا رفتن پرده پنجم اعتراضات باشد. روشن است که مطالبات جلیقه‌زرد‌ها از موارد خردی مثل مالیات سوخت یا افزایش حداقل دستمزد بالاتر رفته و حالا آن‌ها شخص رئیس‌جمهور ثروتمندان و سیستمی را هدف گرفته‌اند که تنها کارش حفظ سرمایه و پول ثروتمندان است و با انداختن خرده نان به سمت مردم انتظار رضایت عمومی را دارد. مکرون حتی حالا هم حاضر به کاهش مالیات ثروتمندان نیست مبادا بر این قشر اندک فشاری وارد شود و انتظار دارد با بسته‌های حمایتی مثل افزایش حداقل دستمزد یا معافیت مالیاتی مستمری‌بگیران، مردم راضی شوند.

واقعیت این است که لیبرالیسم اقتصادی او همانند نسخه‌های مشابه در دیگر کشور‌ها آنقدر مخرب است که این بسته‌ها دردی از مردم معترض را دوا نمی‌کند. حداقل دستمزد امسال در فرانسه هزار و ۴۹۸ یورو با کسر مالیات فقط هزار و ۱۵۸ یورو به دست مردم می‌رسد و معلوم است افزایش ۱۰۰ یورویی مشکلی را حل نمی‌کند.

امتیازات دیگر مکرون هم وضعیتی مشابه دارد و این در حالی است که فرانسه با ۹ درصد بیکاری و رشد اقتصادی به شدت پایین ۶/۱ درصدی از ضعف مفرط اقتصادی رنج می‌برد. نکته جالب اینجاست که حتی بانک مرکزی فرانسه رشد اقتصادی برای سه ماهه پایانی سال میلادی را از چهار دهم درصد به دو دهم درصد کاهش داده است، میزانی که تا هشت دهم درصد پیش‌بینی شده فاصله زیادی دارد. این شرایط اقتصادی است که باعث می‌شود جلیقه‌زرد‌ها امتیازات حمایتی دولت را در حد خرده‌نانی ببینند که از طرف مکرون پرت می‌شود و این کار او را تحمل نمی‌کنند.

مسیر نامعلوم
ژان لوک ملنشون، رهبر حزب چپ‌گرای فرانسه بعد از سخنرانی مکرون گفت: اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها ادامه می‌یابد، چراکه مکرون هیچ اشاره‌ای به بیکاری، کارگران پاره‌وقت، وضعیت بازنشستگان و دانشجویان نکرد و «این مردم عادی هستند که هزینه تقاضا‌های ارائه شده از سوی مکرون را خواهند پرداخت و ثروتمندان چیزی پرداخت نمی‌کنند.» این نگرش با اعلام سه‌شنبه بعد از سخنرانی مکرون به عنوان «سه‌شنبه سیاه» همخوانی دارد که از سوی جلیقه‌زرد‌ها اعلام شد و نشان داد ماجرا با امتیازات حمایتی مکرون تمام نشده است. حالا مسئله این است که مسیر در پیش رو چه خواهد بود. معلوم است که مکرون به واسطه اساس نولیبرالیستی خود حاضر نخواهد شد در قبال حفاظت از جیب و سرمایه ثروتمندان کوتاه بیاید، اما سرکوب یک ماه اخیر دست‌کم به او کمکی نکرده است.

در این میان، حمله تروریستی سه‌شنبه شب یا ۲۴ ساعت بعد نطق تلویزیونی مکرون می‌تواند هدیه آسمانی به او برای رفع و رجوع کردن مشکل جلیقه‌زرد‌ها باشد! این حمله مرگبار در بازار کریسمس شهر استراسبورگ اتفاق افتاد که سه کشته و ۱۲ زخمی داشته که وضعیت شش زخمی وخیم گزارش شده است.

فرار عامل ۲۹ ساله حمله پرسش‌های جدی در مورد علت این حمله را برانگیخته است به خصوص که او برای نیرو‌های پلیس و امنیتی فرد شناخته شده‌ای بود و حتی قرار بود صبح همین روز توسط نیرو‌های پلیس و به دلیل جرم دیگری بازداشت شود. در هر صورت، این حمله تروریستی یا حملات احتمالی بعد از این می‌تواند راه نجاتی دست‌کم موقتی برای مکرون ایجاد کند تا با برانگیختن احساسات عمومی افکار عمومی را به سوی موضوعاتی مثل انسجام و وحدت ملی یا مبارزه با تروریسم منحرف کند.

این الگویی است که بار‌ها قبل از این در فرانسه و دیگر کشور‌ها اجرا شده است، اما معلوم نیست که مشکل مکرون را در وضعیت فعلی حل کند. باید توجه داشت که حتی برآورده کردن امتیازات حمایتی او نیز محل شک و تردید است، چون با وجود کسری بودجه ۵/۲ درصدی معلوم نیست او از کجا منبع مالی لازم را برای انجام این امتیازات حمایتی فراهم خواهد کرد؟

ژرار درمنن، وزیر بودجه فرانسه روز بعد از نطق مکرون در مجلس ملی فرانسه حاضر شد و به نمایندگان گفت: وعده‌های مکرون حدود ۱۰ میلیارد یورو هزینه روی دست دولت می‌گذارد که باعث می‌شود کسری بودجه سال آینده میلادی به ۴/۳ درصد برسد، یعنی بیش از میزان ۳ درصد مجاز اتحادیه اروپا. این میزان از کسری بودجه با توجه به رشد کم اقتصادی بار سنگینی را بر دوش دولت می‌گذارد و می‌توان انتظار داشت مکرون از یکسو نتواند به وعده‌های حمایتی خود عمل کند و از سوی دیگر نتواند تا پایان سال آینده طاقت بیاورد و از افزایش مالیات سوخت خودداری کند.

گذشته از این نرخ بالای بیکاری از عمده مسائلی است که به قول ملنشون بخشی از جلیقه‌زرد‌ها را به خیابان آورده، اما این موضوع جایی در امتیازات حمایتی مکرون نداشت و نمی‌توان انتظار کاهشی در نرخ آن را داشت مگر اینکه فشار‌های اقتصادی باعث افزایش این نرخ در سال آینده میلادی نشود. در هر صورت، حمله تروریستی استراسبورگ می‌تواند مسکن کوتاه‌مدتی در ناآرامی‌های یکماهه اخیر باشد، اما به طور قطع درمان نیست، بلکه اصرار رئیس‌جمهور ثروتمندان به برنامه‌های نولیبرالیستی مشکل را عمیق‌تر خواهد کرد و همین نیز مسیری نامعلوم پیش‌روی فرانسه قرار داده است.

منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها