أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۰۱۱۱
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۲۵ آذر ۱۳۹۷
پازل شکست‌های سعودی در منطقه تکمیل شد
بعد از شکست عربستان در لبنان(مساله گروگانگیری حریری و انتخابات)، در عراق و سوریه(شکست تروریست ها و موفقیت دولت اسد) و حتی بی‌تاثیر بودن تحریم همه جانبه قطر، قبول یک شکست دیگر برای حکام این کشور سخت است اما آنها چاره ای ندارند تا برای حفظ حکومت موروثی خود هم که شده دست به تجدید نظر بزند.
به گزارش پایگاه 598، قرار بود در چند روز و یا حداکثر چندهفته طومار انقلابیون یمن توسط همسایه شمالی پیچیده شود اما پس از 4سال ادعا نه تنها مقاومت یمن از آرمان خود دست برنداشته که عربستان را به عنوان منفورترین و وحشی ترین رژیم‌ها به دنیامعرفی کرده است.(برای اطلاعات بیشتر در خصوص وضعیت مناطق مختلف یمن چهار سال پس از جنگ اینجا را بخوانید)
 
به گزارش رجانیوز: انقلابی که نوید یک کشور مستقل را به منطقه میداد منجر به عصبانیت عربستان و صهیونیست ها و قدرت های دیگر جهان شد. قدرت گرفتن ولیعهد بی تجریه در عربستان با تصور سرکوب مردم یمن در چند روز، سعودی ها را با حمایت سایر مرتجعین منطقه و آمریکا و قدرت های اروپایی وارد یک جنگ فرسایشی کرد.
 
مردم یمن باوجود اینکه تحت فشار شدید اقتصادی قرارگرفته و هزاران زن و کودک شهید را تقلیم آرمان های خود کردند اما تسلیم خواسته های دشمنان خود نشدند.
 
حکام سعودی حالا پس از چهار سال جنگ بی نتیجه با فشارهای داخلی و خارجی روبه رو شدند. هرچند بعد از شکست عربستان در لبنان(مساله گروگانگیری حریری و انتخابات)، در عراق و سوریه(شکست تروریست ها و موفقیت دولت اسد) و حتی بی‌تاثیر بودن تحریم همه جانبه قطر، قبول یک شکست دیگر برای حکام این کشور سخت است اما آنها چاره ای ندارند تا برای حفظ حکومت موروثی خود هم که شده دست به تجدید نظر بزند.
 
بن سلمان که از یک طرف با رقبای داخل قبیله سعودی درگیر است و از طرفی فشار افکار عمومی در خصوص جنایت های انجام شده در یمن را باید تحمل کند اکنون با مذاکره با انصارالله موافقت کرده است. اهمیت این مساله از آنجاست که رژیم سعودی در سال های گذشته همواره نیروهای انقلابی یمن را به عنوان شورشی و کودتاگر معرفی می‌کرده اما اکنون مجبور به گفت و گو  با آنها شده است. کارشناسان مسائل منطقه موفقیت سیاسی این مذاکرات را همین مساله معرفی می کنند که همه طرف های مقابل اعم از ائتلاف سعودی _ اماراتی ، منصور هادی و مزدوران وابسته و حتی سازمان ملل که تا چند روز پیش انصارالله را کودتاچی می نامیدند ، رسما این گروه را به عنوان نماینده بخش قابل توجهی از مردم پذیرفته و وارد پروسه گفتگو با انصارالله شدند.
 
مذاکرات دشوار و پیچیده انصارالله با نمایندگان ائتلاف سعودی _ اماراتی و دولت خودخوانده منصور هادی و تحت نظارت سازمان ملل در سوئد، نهایتا به نتایجی مهم رسید. البته نباید احتمال زیاده نقض عهد توسط عربستان و شکننده بودن این مذاکرات را فراموش کرد.
 
عبدالسلام رئیس هیات مذاکره کننده گفته است: «ما نمی خواهیم جنگ در یمن ادامه یابد. اما آیا این تصمیم از سوی ائتلاف متجاوز گرفته خواهد شد یا آنها تلاش می کنند، تنها افکار عمومی و بین المللی را آرام کنند و با ارائه راه حلهای غیرعملی، پس از یک یا دو ماه، بار دیگر حملات نظامی خود به یمن را تشدید کنند.»
 
با این وجود ریاض اکنون به خوبی دریافته است که دیگر نمی‌تواند شرط خلع سلاح انصارالله را که حتی ذیل قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار داشت، تکرار کند. آمریکا و اروپا نیز در موضع جدید خود، حرفی از این قطعنامه نزدند که خود نشان دهنده پذیرش مقاومت یمن است.
 
رئیس هیأت مذاکره کننده انصارالله هم در این خصوص نیز گفته است: «جوامع جهانی بر این باورند که گزینه نظامی شکست خورده و قطعنامه 2216 که سرپوشی برای حمله نظامی چهار ساله ائتلاف سعودی به یمن بود، باید بار دیگر مورد بازنگری قرار بگیرد.«
 
اما در مذاکرات اخیر در یک مورد از 6بند پیش نویس این مذاکرات توافق کتبی انجام شده است که خود نشان دهنده اختلافات و مذاکرات آتی است. تنها مساله مورد توافق مکتوب مساله تبادل اسراء است که قرار شده تا ۴۰ روز آینده ۱۵ هزار اسیر مبادله شوند. هشت هزار اسیر از مزدوران و ائتلاف متجاوز با هفت هزار اسیر انصارالله مبادله می شوند.
 
آنچه برای سعودی ها تبدیل به یک رویا در چهارسال تجاوز به یمن شده است تصرف بندر راهبردی الحدیده بوده است. این بندر استراتژیک به عنوان یگانه گلوگاه تنفسی و مسیر انتقال مواد غذایی، دارویی و برخی تجهیزات، در کنار مسدود سازی مسیر صنعا به حدیده، می‌توانست محاصره اقتصادی- نظامی یمن را کامل کند اما دشمنان یمن با وجود حمایت 17 کشور عربی و غربی از عهده این کار بر نیامدند.
 
یکی از محورهای مذاکرات مساله محاصره این بندر و درگیری ها در آن بوده است. در خصوص آتش بس در الحدیده و نحوه کنترل و مدیربت بندر راهبردی آن و چگونگی پروازها به صنعا و ... هرچند توافق شفاهی صورت پذیرفته اما اجرا و پیشرفت آن به میزان پای بندی ائتلاف سعودی _ اماراتی بستگی دارد که البته تا این لحظه علی رغم ادعاهای تبلیغاتی و دروغ های رسانه ای وابسته، به هیچ عنوان پای بند نبوده اند. عملیاتی شدن توافق الحدیده، ابعاد انسانی بسیار مهمی دارد و تا حدود زیادی از فشارهای غذایی و دارویی مردم مظلوم یمن خواهد کاست.
 
«ولادیمیر دِدوشکین» سفیر روسیه در یمن در همین راستا اعلام کرد اجرای توافق انجام شده درباره شهر و بندر الحدیده 45 روز طول خواهد کشید و طرفین در پایان ژانویه، اسرا و بازداشتی‌ها را مبادله خواهند کرد.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری «نووستی» روسیه، دِدوشکین افزود، این طرح شامل ایجاد منطقه‌ای حائل میان طرفین به عرض یک کیلومتر است تا مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی نیروهای دو طرف با نظارت کمیته‌ای خاص و طی 45 روز باشد.
 
وی در ادامه تصریح کرد کمیته مذکور شامل نمایندگان سازمان ملل و نمایندگانی از دو طرف نزاع خواهد بود، طرفینی که با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده موافقت کرده‌اند.
 
گفتنی است سعودی ها در روزهای منتهی به مذاکرات تمام تلاش خود را کردند تا با تسخیر بندر الحدیده دست برتر را در مذاکرات داشته باشند. چرا که نداشتن یک موقعیت بالاتر و تسخیر یک منطقه استراتژیک چانه زنی آنها را در مذاکرات کم مایه تر می کرد. آنچه اهمیت دارد این است که اکنون سعودی ها خواه یا ناخواه در برابر اراده مقاومت یمن ناتوانی خود را به نمایش گذاشته اند و غیرمستقیم وجود بازیگری قدرتمند به نام انصارالله را در آینده سیاسی این کشور را به رسمیت شناخته اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها