أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۰۲۰۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۲۷ آذر ۱۳۹۷
تله تازه حزب اشرافی؛
غلامحسین کرباسچی در سخنانی درباره روحانی اینگونه می‌گوید: روحانی یک مدیر نشسته است، درحالی که رئیس جمهوری باید یک مدیر ایستاده و اجرایی فعال در صحنه باشد او نوعی خصلت سنگین وزنی در امور اجرایی دارد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ناظران فضای سیاسی و حتی مردم عادی اینروزها بخوبی می‌توانند با رصد فضای رسانه‌ای روند رو به رشد حملات سیاسی و متهم کردن دولت روحانی به بی تدبیری و بی کفایتی سیاسی را دیده و احساس کنند. برای رصد درست این موضوع تلاش داریم با بازخوانی مواضع یکی از عناصر میدانی جریان اشراف گرای کارگزاران سازندگی خط کلی حملات به دولت روحانی را برای خوانندگان روشن سازیم. برای این کار مناسبتر از غلامحسین کرباسچی کسی را ندیدیم. وی در شهریور ماه 97 (1) طی سخنانی به مواردی اشاره کرد که بیان آن برای مطلب ما خالی از لطف نیست. غلامحسین کرباسچی معرف حضور همه ملت ایران هستند و هرکسی که از دور دستی بر سیاست و دیپلماسی ایرانی دارد قطعاً در مقاطعی با نام وی برخورد کرده است. امروز او سیاستمدار فعالی است که بدون داشتن مقام رسمی نقشی تأثیر گذار در جابجایی مواضع کارگزاران سازندگی و جریان اصلاح طلبی دارد:

1- شهرداری که برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی جلوی میز قاضی ایستاد و علیرغم تمام تلاشی که کرد نتوانست حکم برائت از اتهامات مالی شهرداری را برای خود اخذ کند.

2- او را می‌توان از نوع تکنوکراتهای وطنی دانست که در میان سردمداران کارگزان سازندگی چهره شاخص در حمایت از هاشمی رفسنجانی و از جمله کسانی بود که شاید بتوان او را از نظر روحیات و شخصیت سیاسی فردی دانست که آمادگی کاملی برای پذیرش نوعی دیکتاتوری مکرات منشانه که در آن سهم او و همفکرانش نیز لحاظ شده و از نعمات نزدیکی و تأیید قدرتمندان اقتصادی – سیاسی برخوردار شوند ابایی ندارد.

3- از دیگر خصوصیات او به موارد دیگری هم می‌توان اشاره کرد، نوعی تجاهل سیاسی و تلاش برای تحمیق مخاطبان خود نیز از جمله این موارد است. یادمان نرفته که در تا چندی پیش که موضوع مدافعان حرم در سوریه بالا گرفته بود وی در سخنانی مدافعان حرم را زیر سئوال برد و موجبات ایجاد چالش‌های رسانه‌ای در میان اقشار انقلابی مردم شد و در اینجا هم او نتوانست حکم برائت بگیرد و حکم محکومیت خود را گرفت (2). رفتارها و سخنان او در جریان انتخاب لیست امید مجلس دهم و شورای شهر تهران هم با اما و اگرها و شایعاتی همراه بود که تا به امروز همچنان زینت بخش نام اوست. در آخرین موضعگیری وی همراه با خط کلی اصلاح طلبان و تحول خواهان غرب گرا تلاش می‌کنند تا روحانی را از قطار اصلاحات پیاده کنند در نتیجه و در حالی که اظهارات کرباسچی، چندمین حمله حزب کارگزاران و اعضای آن به دولت و روحانی است وی در سخنانی در باره روحانی اینگونه می‌گوید: روحانی یک مدیر نشسته است، درحالی که رئیس جمهوری باید یک مدیر ایستاده و اجرایی فعال در صحنه باشد او نوعی خصلت سنگین وزنی در امور اجرایی دارد.

4- این سخن کرباسچی نشان داد که که اصلاح طلبان و از جمله کارگزاران که کرباسچی سمت سخنگویی آنان را هم بنوعی بر عهده دارد روحانی را بدرد شرایط امروز جامعه نمی‌دانند به عبارت دیگر دوران رحم اجاره ای اصلاح طلبان در دولت روحانی را خاتمه یافته تلقی می‌کنند. دولت اعتدال مانند فرد چاق و تنبلی شده است که با اصل چابکی و درجه غرب گرایی دولت مورد نظر اصلاح طلبان همخوانی ندارد.

5- البته در جای دیگری کرباسچی ضمن انتقاد از عملکرد روحانی و دولت وی می‌گوید: او می‌تواند با استعفا، به عنوان یک قهرمان کنار برود و اما اگر استعفا را به مصلحت نمی‌داند باید از خواب سنگین برخیزد و روشن و شفاف با مردم روبرو شود. کرباسچی در پنجمین سال دولت روحانی و در حالی که مردم از برکات برجامی و وعده‌های روحانی نا امید شده‌اند و می‌روند تا در بزنگاه‌های انتخاباتی پیش رو رأی و نظر اوایل دهه 80 خود را یکبار دیگر تکرار کنند این شفافیت را از دولتی می‌خواهد که در طول این 5 سال تمام دولت را از رأس تا ذیل در اختیار اصلاح طلبان و یاران کرباسچی قرار داشته و با کمک لیست امید مجلس خود اجازه هیچگونه تغییری را در راستای چابک سازی و جوان سازی دولت نداده‌اند. و اینک که کار اقتصاد و معیشت مردم بدنه رأی اجتماعی اصلاح طلبان و از جمله کارگزاران سازندگی را در معرض خطر قرار داده است بگونه ای از او می‌خواهند شفاف سازی کند و البته از بیان تمایل قلبی خود برای اسعفای حسن روحانی و به زعم ایشان قهرمانانه از این کسوت خارج شدن ابایی ندارند. کرباسچی می‌گوید روحانی استعفا دهد بهتر است البته ایشان به این موضوع اعتقاد دارد و اصرار، اما روحانی است که مخالف اینکار بوده و آنرا مخالف منافع ملی می‌داند. شاید اگر روحانی با موضوع استعفایش با کرباسچی و یارانش همراهی می‌کرد پرده‌ای دیگری از آنان به نمایش در می‌آمد و می‌توانستند با مظلوم نمایی هم روحانی و هم حامیان اصلاح طلبش و از جمله روحانی را از این بن بست مرگ و خودکشی آگاهانه سیاسی رهایی بخشد اما روحانی با این شرایط قطعاً وارد بازی امثال کرباسچی نشده و نخواهد شد.

در پایان شایان ذکر است که سعید لیلاز در گفت وگو با یورونیوز تصریح کرد حتی اگر «چوب خشک به جای روحانی بود، تا الان کاری برای رونق اقتصاد کرده بود.» او برخلاف کرباسچی که روحانی را فاقد اختیار معرفی کرده، تصریح کرده بود روحانی غیر از اختیارات موجود، اختیارات ویژه و فراوان از رهبری گرفته است.

کارگزاران نیز همچنین در بیانیه‌ای سرگشاده دولت روحانی را دولت بزم و نه دولت رزم و دولتی سرگشته خواند. همانطور که گفته شد از تابستان سال جاری روند حملات به دولت روحانی روند رو به تزایدی را گذاشت و ادامه این امر تا انتخابات‌های پیش انتظار بجایی خواهد بود. دولت روحانی در دور باطلی از القاب گوناگون و سلبی حامیان دیروز و منتقدان امروش افتاده است کاری که روحانی در طوی 5 سال گذشته منتقدانش را بارها با این حربه نواخته و نوازش داده است.

* رضا احمد زاده

منبع:

1- تله تازه حزب اشرافی / سایت خبری کیهان / 31/6/1297 / شماره:22006

2- حکم قطعی غلامحسین کرباسچی صادر شد / جامعه خبری – تحلیلی الف/ 24 مردادماه 1397 / 3970524033

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها