يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۰۲۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۲۸ آذر ۱۳۹۷
یادداشت/
مسعود پيرهادي
واکنش ها به فيلم منتشر شده از توهين نماينده سراوان به يک کارمند گمرک و واکنش يک شهروند، ‌بسيار شديد است. مردم و رسانه ها از ضرورت برخورد با نماينده هتاک و پيگيري پرونده او در هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان مي گويند.فشار افکار عمومي به حدي رسيده که نماينده سراوان به صورت رسمي عذر خواهي هم کرد،‌البته بماند که در عذر خواهي خود همچنان با زبان درشتي و تهديد سخن گفته است.در اين باره اما گفتني‌هايي هست.
1- قاسم ميرزايي نکو،‌نماينده دماوند و فيروزکوه در واکنش به اين موضوع گفته که بايد در آن اداره يعني گمرک را گل گرفت.نفس اين حمايت از نماينده  توهين کننده غير از آنکه رفتاري غير مردمي و خلاف شان نمايندگي است،‌حاوي توهين هم هست. او همچنين گفته بايد مشخص شود که اين فيلم چگونه گرفته و بلافاصله پخش شده و چرا اين همه انعکاس پيدا کرده است؟
2- پروانه مافي،‌ نماينده ديگر ليست اميد و از همکاران محمد باسط درازهي، در گفت و گو با انتخاب وقتي صحبت به رفتار مراجعه کننده مي رسد مي گويد کار آن مراجعه کننده بسيار بسيار زشت و نادرست بود.اما در مورد اهانت صريح نماينده سراوان به گفتن اين جمله بسنده مي کند که به آن نماينده نقد وارد است.
3- نماينده سراوان در بند آخر متن عذر خواهي نوشته است:«تا پاي استيضاح وزير اقتصاد و اخراج مدير کل گمرک و کارمند هتاک ايستاده ام.
امروز نوبت من است و فردا نوبت نماينده‌اي ديگر. اگر به اين موضوع رسيدگي نشود.استعفاء داده و به دانشگاه برمي گردم. از حق و حقوقم يک ذره کوتاه نمي آيم.»
4- از نماينده مردم شريف سراوان انتظار استعفاء نداريم.کسي که نمي تواند با صراحت و با توجه به اشتباه روشن خود، از مردم عذر خواهي کند، قطعاً مسئوليت را هم به اين سادگي رها نمي کند.آنکه عذر نمي خواهدُ‌چگونه انتظار داشته باشيم که استعفاء کند؟
اما حداقل از او انتظار داريم که براي دوره بعد نامزد نشودو اين انتظار هم از دستگاه هاي نظارتي هست که افرادي که علنا به شخص يا اشخاصي توهين مي کنند ‌تاييد صلاحيت نشوند.
5- از ساير نمايندگان مجلس هم که به خيال حفظ جايگاه و شان مجلس، به حمايت از نماينده سراوان برخاسته اند، اين نکته را يادآور مي شويم که حفظ جايگاه و شأن نمايندگي به دفاع از يک نماينده که فيلم هتاکي اش علني شده و همگان ديده اند نيست. همچنان که حفظ‌ شان نمايندگي به سهم خواهي از سفره انقلاب نيست، به سلفي گرفتن با يک خانم که مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپاست هم نيست. و مثال ها از اين دست فراوان است. ليست اميد و برخي از نمايندگان فعلي مجلس آزمون بدي پس داده اند. حفظ جايگاه و شأن نمايندگي به پيگيري حقوق ملي و سپس منطقه اي مردم است،‌به سلامت و پاکدستي و دوري از رانت براي خود و بستگان است،‌به حفظ عزت کشور در برابر بيگانه است، به ادب و سواد نمايندگي است.‌ 
6. مگر در تفکر اسلامی، مردم ولی نعمت نیستند؟ مگر کسی غیر از این مردم، رؤسای قوا و وزرا  و وکلا را به قدرت رسانده است؟ اینکه یک مسئول از کوره در برود عجیب نیست، اما رفتاری که نشانگر نگاه بالا به پایین است، رفتار از سر تکبر و نخوت، توهین به مردم و عذرخواهی در اثر فشار، آن هم همراه با تهدید و لجبازی، واقعا هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی و امام (ره) ندارد. همان امامی که فرمود: «وقتی مردم خدمتگزاری را نخواستند باید کنار برود» و «در هر صورت ما باید دنبال این معنا باشیم که مردم را نگه داریم و بدون پشتیبانی مردم نمی شود کار کرد».
7. دو هفته پیش، مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه درس خارج خود، از یک طلبه در جمع شاگردان و در حضور رسانه ها عذرخواهی کردند، آن هم به علت آنکه روز قبلش در واکنش به فریاد آن طلبه، قدری تند شده بودند؛ ضمن آنکه فیلمی هم از آن موضوع منتشر نشده و هیچ فشاری از سوی افکار عمومی نبود. واقعا در نظامی که رهبرش در جمع چند صد نفری و در برابر رسانه ها، آن هم در شرایطی که توهینی صورت نگرفته و مهم تر از همه کسی هم از موضوع مطلع نبوده، از یک طلبه عذرخواهی می کنند، باید مسئولینی وجود داشته باشند که بابت توهین صریح و استفاده از الفاظ زشت، حاضر به عذرخواهی صریح و بدون تهدید نباشند؟ خوب است مسئولان غیر از هزینه کردن از رهبری به هر مناسبت، کمی هم به رفتار ایشان تمسک کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها