أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۰۲۷۱
زمان انتشار: ۰۹:۰۰     ۲۹ آذر ۱۳۹۷
علی باقری:
عضو سابق تیم هسته‌ای گفت: کشوری که تا این حد از فناوری هسته‌ای حرکت کرده؛ یعنی در مرز‌های دانش دنیا قرار دارد؛ اما آقایان در برجام ملت را از ۱۰۰ حق هسته‌ای خود محروم کردند.
به گزارش پایگاه 598، علی باقری، عضو سابق تیم هسته‌ای امروز در مراسم تقدیر از دانشجویان برتر و نمونه دانشگاه آزاد پرند که به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، گفت: سابقه جنبش دانشجویی در ایران به سال ۱۳۳۲ برمی گردد. دانشجویان در آن زمان براساس هویتی که از تعریفی انقلابی و اسلامی و ملی از خود داشتند برای حفظ این هویت بروز و نمود پیدا کردند.

وی با بیان اینکه مبنای حرکت ملت‌ها نیز دقیقا به صیانت از هویت خود برمی گردد؛ اگرچه برخی ملت‌ها ممکن است هویتی برای خود قائل نباشند، افزود: هویت ملت ما دارای ۳ بعد اسلامی، انقلابی و ملی یا تاریخی است؛ با این جود نکته مهم این است که رهاورد امام خمینی این بود که این سه هویت را هم راستا و هم جهت با هم قرار داد. به گونه‌ای که این ۳ هویت هیچگاه در تعارض با هم نبودند.

باقری با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی همواره در صیانت از هویت ملی، اسلامی و انقلابی همواره پیشرو، جلودار، سرمشق و علمدار بوده، افزود: صیانت از هویت نیازمند این است که همواره بهای این صیانت را بپردازیم؛ با این وجود در بحث هویت ملی یک عده‌ای می‌گویند ما باید تا کی در عرصه نزاع، مبارزه و مقاومت باشیم؟ واقعیت این است که این مبارزه تا وقتی است که ما از هویت خود صیانت می‌کنیم و این یکی از تعارض‌هایی است که نظام جهانی با ما دارد در واقع آن‌ها نمی‌خواهند مرز‌های هویتی خود را حفظ نماییم.

عضو سابق تیم هسته‌ای ایران گفت: زمانی که مفهوم تمامیت ارضی شکل می‌گیرد، مفهوم استقلال معنا پیدا می‌کند و پس از آن بحث مقاومت نمود می‌یابد و در گام بعد مبارزه هم عینیت پیدا می‌کند. در هر حال وقتی که با این معیار و مقیاس موضوعات را رصد کنیم آن وقت می‌دانیم که وظیفه ما چیست.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: اگر معیار صیانت از هویت باشد به موضوع مذاکرات متفاوت‌تر نگاه می‌کنیم. بحث بنده این است که ما در فناوری هسته‌ای به یک توانمندی رسیده بودیم، ولی چرا یک عده باید بگویند ما این توانمندی را کنار بگذاریم و ما با چه منطقی باید این کار را انجام دهیم. چرا یک عده‌ای هم در داخل می‌گویند باید این توانمندی را کنار بگذاریم اتفاقا همین‌ها هم مدعیان توسعه هستند؛ در حالی که یکی از جلوه‌ها توسعه همین فناوری هسته‌ای است.

باقری بیان کرد: کشوری که تا این حد از فناوری هسته‌ای حرکت کرده؛ یعنی مرز‌های دانش دنیا قرار دارد با این وجود آیا ما باید در مقابل کشور‌های غربی از یکصد حق هسته‌ای خود بگذریم؟ این چه توجیهی دارد؟ واقعیت این است که ما در برجام به دست خود از یکصد حق ملت ایران که ۲۰ حق علل ابد، ۱۸ حق بدون سقف زمانی و بقیه هم دارای دوره‌های زمانی مختلف است، گذشته ایم و البته الان یکی از خواسته‌های آمریکا این است که تمام این تعهدات علل ابد شوند.

عضو سابق تیم هسته‌ای با بیان اینکه امروز به ما می‌گویند به خاطر تعهدات داده شده در برجام نباید فعالیت علمی و پژوهشی انجام دهیم، افزود: ما طبق تعهدات داده شده حق تحقیق و توسعه، طراحی و خریداری را نداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به تعهدات داده شده در برجام مثلا یک دانشجوی افغانی مشغول به تحصیل در ایران حق تحقیق و پژوهش هسته‌ای را دارد، ولی دانشجوی ایرانی نمی‌تواند. معتقدم این تعهدات مرز‌های استقلال ما را درنوردیده و ما به قرون وسطی برگشته ایم.

باقری با بیان اینکه هویت دانشگاه به علم، تحقیق و توسعه است، اما با برجام این توسعه مخدوش می‌شود، افزود: با چه مجوزی چنین اتفاقی افتاده است؟ در هر حال کسانی که خود را مدعی پاسداری از هویت دینی و انقلابی می‌دانند، مخالف تعهدات داده شده در برجام هستند و می‌گویند ما نباید این تعهدات را بپذیریم؛ با این وجود برخی‌ها این افراد را ضد پیشرفت، توسعه و امنیتی کردن دانشگاه معرفی می‌کنند و بعد آن‌ها که تعهدات برجام را داده اند به وطن خواه و پرچم دار توسعه در کشور تبدیل شده اند.

عضو سابق تیم هسته‌ای ایران با بیان اینکه توانمندی موشکی و هسته‌ای با اعتکاف در مسجد و نماز شب به دست نیامده بلکه با پویش دانشگاه بوده افزود: با این وجود امروز ما در حال محدود کردن و بستن در دانشگاه هستیم.

وی بیان کرد: نظام دینی شرایطی را فراهم کرده کشور علیرغم تحریم‌ها و تنگنا‌ها به توانمندی هسته‌ای و خیلی دیگری از توانمندی‌ها دست پیدا کند، اما یک عده‌ای می‌خواهند جلوی پیشرفت ما را بگیرند. اما به چه منطق و توجیهی اینجاست که دانشگاه باید هوشمندانه و آگاهانه در صحنه باشد تا به هویت ملی و هویت دانشگاه خدشه وارد نشود. دانشگاه یک سکوی محکمی است که می‌تواند از جامعه محافظت و صیانت کند؛ بنابراین باید با شجاعت و با جسارت حرف و موضع خود را بگوید تا به اسم توسعه درب‌های دانشگاه را نبندند.

باقری با بیان اینکه چرا باید برای فکر کردن استاد باید بگویند ما باید از آمریکا اجازه بگیریم، تصریح کرد: البته دشمن رذالت، خصومت و دشمنی خود را می‌کند.

عضو سابق تیم هسته‌ای با بیان اینکه این سوال که چرا ما نباید کاری کنیم تا دشمن با ما خصومت و دشمنی نکند و چرا به جای فناوری هسته‌ای به سراغ دیگر فناوری‌ها نمی‌رویم، افزود: واقعیت این است که فناوری‌های جدید و پیچیده نیاز به سرمایه گذاری دارند از این رو بخش خصوصی به دنبال سرمایه گذاری در این فناوری‌ها نمی‌رود از طرفی احتمال دارد سرمایه گذاری به نتیجه نرسد. با این وجود فقط دولت‌ها بر روی اینگونه فناوری‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، چون هم دارای توانمندی بالای مالی هستند و هم برای تامین امنیت حاضر به این سرمایه گذاری هستند.

باقری افزود: فناوری‌های پیشرفته دارای جنبه امنیتی و نظامی مانند هسته‌ای ابتدا کاربرد نظامی داشته اند و بعد به دنبال استفاده از دیگر کاربرد‌های آن رفته اند.

وی به کارکرد کنوانسیون‌های بین المللی اشاره کرد و گفت: دولت‌های ابرقدرت دنیا برای اینکه نظام بین الملل را براساس نگاه خود اداره و کشور‌هایی را که از نظر آن‌ها متخلف هستند، مجازات کنند کنوانسیون‌های بین المللی همچون کنوانسیون عدم اشاعه هسته ای، منع سلاح‌های شیمیایی و میکروبی را طراحی کرده اند. ویژگی این کنوانسیون‌ها این است که وقتی دولت‌های بزرگ به این فناوری‌ها دست می‌یابند، طبق این معاهدات دیگران نمی‌توانند این فناوری‌ها را داشته باشند.

عضو سابق تیم هسته‌ای ایران با بیان اینکه براساس کنوانسیون عدم اشاعه هسته‌ای فقط ۵ کشور دارای حق هسته‌ای هستند و دیگر کشور‌ها نمی‌توانند این حق را داشته باشند، افزود: چرا ما باید با امضای ان پی تی بپذیریم این کشور‌ها سلاح هسته‌ای داشته باشند؛ البته این کشور‌ها پس از مدتی فهمیدند خلاء‌هایی دارند و بنابراین پروتکل الحاقی را تدوین کردند تا جلوی این خلاء‌ها را بگیرند.

باقری با بیان اینکه پروتکل الحاقی نیز از نظر این کشور‌ها نتوانست جلوی خلاء‌ها را بگیرد از این رو برجام را به ما تحمیل کردند تا خلاء‌های ان پی تی و پروتکل الحاقی را جبران کنند، افزود: پس از اجرای برجام نیز این کشور‌ها متوجه شدند باز هم خلاء‌هایی وجود دارد و باز هم سراغ ساز و کار‌های مالی آمدند که FATF در همین راستا است.

وی با بیان اینکه ساز و کار FATF اینگونه است که ما باید همه مسائل مالی خود را شفاف کنیم، افزود: در قضیه برجام بانک‌های اروپایی از جمله بانک‌های فرانسوی به خاطر کار با ایران ۲۰ میلیارد دلار جریمه شدند.

عضو سابق تیم هسته‌ای ایران با بیان اینکه شفاف سازی از طریق FATF به ضرر ماست، اما شفاف سازی در داخل بحث دیگری است، افزود: امروز دانشگاه شریف، وزارت اطلاعات، صدا و سیما، قرارگاه خاتم و دیگر مجموعه‌ها تحریم هستند؛ با این وجود اگر یک شرکت با این مجموعه‌ها کار کند آن شرکت را هم براساس ساز و کار FATF تحریم می‌کنند؛ بنابراین با FATF آمریکایی‌ها تحریم‌ها را علیه ما اعمال و ما آن‌ها را اجرا می‌کنیم.

وی اظهار کرد: اروپایی‌ها گفته اند اگر می‌خواهید ما با شما کار کنیم، باید شرایط FATF را بپذیرید و این در حالی است که آن‌ها هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند و این تاسف بار است.

باقری تصریح کرد: در قالب تعهدات برجام یک سری تعهدات بوده که ما مانند ریختن بتن در قلب راکتور اتمی آن‌ها را انجام داده ایم و یک سری از تعهدات مانند دسترسی‌هایی که آژانس دارد جاری هستند.

عضو سابق تیم هسته‌ای ایران با اشاره خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: آمریکا در قالب برجام متعهد شده بود که تحریم‌های ایران را برمی دارد، اما نه تنها این کار را نکرد؛ بلکه گفته اند می‌خواهند دوباره تحریم‌ها را برگردانند؛ با این وجود اروپایی‌ها نیز گفته اند ما هم تحریم‌های آمریکا را اجرا می‌کنیم؛ اما برای غذا و داروی ایران یک کانال ویژه باز می‌کنند و این در حالی است که غذا و دارو تحریم نیست.

وی با بیان اینکه برخلاف اینکه امروز رفتار‌های اروپا در سطح مقامات عالی رتبه کشوررا می‌بینیم از اینکه اروپا از برجام حمایت می‌کند تشکر می‌کنند، تصریح کرد: با این وجود چه تصویری از ما در ذهن اروپایی‌ها ایجاد می‌شود؟ آیا نتیجه این رویکرد فشار بیشتر نمی‌شود و اروپایی‌ها نمی‌گویند که فشار روی ما خیلی زیاد است؟

باقری با اشاره به اینکه ما داریم به انسجام اروپا به اروپا برای فشار خود کمک می‌کنیم و این خطرناک است و می‌تواند ما را به مسیری ببرد که دیگر نتوانیم کار را مدیریت کنیم، تصریح کرد: یکی از اهداف آمریکایی‌ها این بود که با توافق هسته‌ای جلوی انگیزه جوانان در علوم هسته‌ای را بگیرند؛ با این وجود سوال این است که الان چه کسی حاضر است که در علوم هسته‌ای درس بخواند.

عضو سابق تیم هسته‌ای ایران اظهار کرد: موگرینی گفت که روحانی به من تضمین داده که در صورت خروج از برجام حاضر است در برجام بماند و هیچ کس نیز این گفته موگرینی را تکذیب نکرد.

باقری با بیان اینکه ما در گذشته به دنبال نتیجه و تثبیت فناوری هسته‌ای و برداشته شدن تحریم بودیم، تصریح کرد: معتقدم که ما در این مسیر پیش رفته و به نتیجه هم خیلی نزدیک شده بودیم؛ به گونه‌ای که آمریکایی‌ها در ابتدا حق غنی سازی برای ما قائل نبودند حاضر شدند خط قرمز خود را از غنی سازی به ساخت سلاح هسته‌ای تغییر دهند؛ یعنی آن‌ها عقب رفتند؛ با این وجود ما در برجام برخلاف آنچه آمریکایی‌ها پذیرفته بودند، عمل کردیم و ترامپ به سال ۸۴ برگشته و می‌گوید ما غنی سازی ایران را قبول نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خطوط قرمز رهبری در مذاکرات هسته‌ای رعایت شد، تصریح کرد: بنده هم نمی‌دانم که برجام با نظر رهبری بوده یا نه ایشان خودشان باید جواب دهند، ولی رهبری درجریان مذاکرات هسته‌ای از ابتدای دولت یازدهم تا تیر سال ۹۴ که برجام حاصل شد یکسری مباحث را مطرح کردند اگر چه برخی‌ها القا می‌کنند که رهبری به صورت علنی یک جور حرف می‌زند و در خفا جور دیگری، ولی اینگونه نیست.

عضو سابق تیم هسته‌ای ایران با بیان اینکه حداقل ۱۱ خط قرمز و مبنای مذاکرات بوده که رهبر معظم انقلاب بر آن‌ها تاکید کرده اند، افزود: مثلا ایشان به تثبیت حقوق هسته‌ای ملت ایران اصرار داشتند؛ با این وجود وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم یکصد حق هسته‌ای را به دست خودمان از خودمان سلب کرده ایم.

وی اظهار کرد: رهبر انقلاب گفتند تحریم‌ها نباید مشروط باشد، ولی الان تحریم‌ها مشروط است. ما الان حداقل ۲۹ اقدام انجام داده ایم که بازگشت ناپذیرند همچنین ۵۷ دریچه اختصاصی نظارت و بازرسی و ۲۸ محدودیت بالا ۱۰ ساله را در برجام پذیرفته ایم و این‌ها همه خلاف نظرات رهبری بوده است.

عضو سابق تیم هسته‌ای ایران عنوان کرد: طبق تعهدات برجام ما باید ۱۰ هزار کیلو مواد را از کشور خارج می‌کردیم با این وجود رهبر معظم گفتند این مواد به صورت تدریجی از کشور خارج شود، ولی آقایان ۱۰ هزار کیلو مواد را دادند و حتی یک گرم از آن را هم نگذاشتند معتقدم اگر آقایان این توصیه رهبری را گوش می‌کردند تا علمکرد آمریکا را بسنجند عملا پس از گذشت چند سال ما ۵ تا ۶ هزار کیلوگرم مواد داشتیم تا هر دیوانه‌ای مثل ترامپ را عاقل می‌کرد.

وی با بیان اینکه آقایان می‌گویند ما از نظر اخلاقی پیروز شده ایم، تصریح کرد: مگر دنیا، دنیای اخلاق است آیا ملاک در برابر دزد اخلاق است؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها