يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۰۳۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۲۹ آذر ۱۳۹۷
حجت‎الاسلام خسروپناه در سومین اجلاس ملی اصحاب عشق مطرح کرد؛
بعدازظهر اجلاس ملی اصحاب عشق داغتر از صبح در حال برگزاری است. حجت‎الاسلام خسروپناه در جمع نخبگان فکری و فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با موضوع «ارتقاء بینشی و معرفتی؛ ضرورت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» سخنرانی کرد. او تاکید داشت که «خطری که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، ضعف فکری و اندیشه‌ای است.»
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، حجت‎الاسلام خسروپناه در سومین اجلاس ملی اصحاب عشق گفت: اگر می‌خواهیم فعالان، گروه‎ها و شبکه‎های فرهنگی مختلف انقلابی به معنای حقیقی جبهه شوند، باید معرفت خود را تقویت کنیم. شکل‎گیری جبهه فرهنگی انقلاب بدون تقویت معرفت امکان‎پذیر نیست. چرا که از طریق احساسات و تهذیب نفس و... تا مقطعی می‎توان کار را جلو برد، اما قوام و ماندگاری یک جبهه به اندیشه و فکر آن است و این اختصاص به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ندارد.

این اندیشمند حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آنچه امروز بر دنیا سیطره دارد اسلحه یا استعمارگری نیست، بلکه دانش است عنوان کرد: دشمن خوب فهمیده که کار نظامی دوام ندارد، تنها کاری که دوام دارد داشتن نظام دانشی و نفوذ معرفتی است. اگر از جبهه‎ای دانش و معرفت را بگیرند، تهی است. در این حوزه می‎توان از قرآن، روایات و تجربه انقلاب اسلامی شواهد بی‎شماری بیان کرد.

او با تاکید بر اینکه اگر معرفت و دانش نداشته باشیم حضور در سوریه به‌عنوان مدافع حرم هم موقتی است، افزود: اگر دانش و معرفت نداشته باشیم اگر به دفاع از حرم هم رفتیم نباید به خود ببالیم. چون امروز ما در حوزه معرفتی با کسانی درگیر هستیم که در جنگ حضور داشتند و برادر چند شهید هستند. خداوند در قرآن در این زمینه شواهد بسیاری می‌آورند. در سوره نساء می‎فرمایند: آیا اینهایی که بدون عذر نشستند، با کسانی که با اموال و انفس خود مجاهدت می‎کنند برابرند؟ در سوره مائده می‎فرماید: آیا آدم پاک و ناپاک در یک جبهه قرار دارند؟ در آیه دیگر می‎فرمایند آیا عالم و غیرعالم برابرند؟ معلوم است که برابر نیستند.

خسروپناه اعجار معرفت‎شناسی قرآن را آیه 21 تا 24 سوره رم دانست و تصریح کرد: چهار آیه سوره رم؛ یعنی از آیه 21 تا 24 آیات معرفت‎شناسی قرآن هستند. کل فلاسفه دنیا باید در برابر همین چهار آیه دوزانو بنشینند. آیه 21 به اهل تفکر اشاره دارد، آیه بعدی به عالم و اهل علم، آیه بعدی داشتن گوش‌شنوا برای شنیدن حقایق و آیه 24 در مورد اهمیت عقل است. قرآن علاوه بر تقوا بر سمیع بودن، تفکر، علم و عقل تاکید دارد. سمیع یعنی آدم حقایق را بشنود. تفکر یعنی فرد قدرت داشته باشد مجهولات را معلوم کند. علم یعنی از جهل و نادانی بیرون آمدن.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تفاوت عقل فلسفی و عقل قرآنی بیان داشت: عقل فلسفی همان تفکر است، ولی عقل قرآنی یعنی دانش و علمی که فراگرفته شده در خدمت سعادت قرار بگیرد. حاصل این عقل، حکمت است. حکمت محصول تعقل است و تاکید قرآن نیز بر تفکر، تعقل و حکمت است.

حجت‎الاسلام خسروپناه شواهدی نیز از سیره اهل‌بیت(ع) در ارج نهادن به معرفت و دانش بیان کرد: اهل‌بیت(ع) شاگردان زیادی داشتند، ولی سوال این است که آنها چه کسانی را بیشتر دوست می‎داشتند؟ آیا آنهایی را دوست داشتند که اسلحه به دست بودند یا آنهایی را که متفکر اسلحه به دست بودند؟ اگر جعفر بن ابی‎طالب عالم به اسلحه تفکر نبود، آیا می‎توانست آن‌گونه حاکم حبشه را متحول کند؟ در جنگ صفین معاویه به سربازهای خود دستور داده بود که مجاهدان متفکر علی(ع) را بزنند. آنها رفتند عمار را زدند... و امام علی(ع) گفت ابن عباس نفر بعدی نوبت تو است و لباس خود را با او عوض کرد و به رزم رفت. آنها مجاهدان متفکر را می‎زدند تا امام علی(ع) تنها بماند.بهترین شاگرد امام حسین(ع) حبیب بن مظاهر است. همه به شهدای کربلا غبطه می‎خورند و شهدای کربلا به ابوالفضل عباس. چرا؟ چون ایشان عالم و حکیم است. سیره اهل‌بیت(ع) هم نشان می‎دهد آنها نیز به کسانی بها می‎دادند که از معرفت، شعور و حکمت برخوردار بودند.

او وقتی به شواهد تاثیر انسان‎های عالم در انقلاب می‌پرداخت سر درد دلش باز شد و گفت: آیا در دوران انقلاب تاثیری که شهید مطهری در تقویت انقلاب داشت با دیگر شهدا یکی بود؟ واقعا باید به حال شهید مطهری غبطه خورد. آثار ایشان پاسخ‎گوی خیلی از شبهات فکری و اعتقادی امروز است. من در اینجا باید این درد دل را هم بگویم که در یک ماه، در برابر 30 نفر فعال انقلابی که به من برای سوال در مورد شبهه‎ای به من مراجعه می‎کنند، 300 فعال از جبهه‎‌هایی می‎آیند که انقلابی نیستند. من از شبهاتی که مطرح می‎کنند می‌فهمم که بیشتر آثار این کمترین را آنها مطالعه کردند.

خسروپناه با مطرح کردن این سوال که چرا برخی از ما از مسائل معرفتی دور هستیم، گفت: انحراف به خاطر نبود مبانی فکری و معرفتی است. اگر مایه‎های فکری عمیق باشد مسائل را قاطی نمی‎کنیم. اگر مسائل را قاطی می‎کنیم به این دلیل است که ریشه‎های اعتقادی ما ضعیف است. خطری هم که جبهه فرهنگی انقلاب را تهدید می‎کند ضعف فکری و اندیشه‎ای است. من کسی را از جریان احمدالحسن سراغ ندارم که از جبهه فرهنگی انقلاب نبوده باشد. این آسیب ناشی از بدون پشتوانه تعقل و اندیشه ولایت‌مدار بودن است. تقویت عقبه فکری با تکیه بر ولایت خوب است، اما ولایت از ما می‌خواهد خودمان تفکر و تعقل کنیم و بیندیشیم. اگر خودمان نیندیشیم تا به شبهه عدالت و ولایت می‎رسیم، ولایت را کنار می‎گذاریم. این خیلی خطرناک است.

سخنران بعدی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. حجت‎الاسلام خسروپناه به اشاره به حضور رضایی در سالن عنوان کرد: یکی از امتیازهای ویژه این عزیز همین تفکر است. جبهه انقلاب اسلامی باید این افراد را بشناسد. الان در حوزه مستند، سینما، فضای مجازی، داستان، رمان، شعر و... جبهه فرهنگی انقلاب رشد خوبی داشته است. این ظرفیت‎ها 10 سال قبل نبود. اینها در جای خود مهم هستند، ولی دنیای امروز از ما مستندسازی را نمی‎خواهد، از ما اندیشه و معارف می‎خواهد. این را از من کمترین باور کنید؛ دنیای امروز تشنه معارف است. جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باید از عقبه معرفت، اندیشه، تفکر و تعقل بهره ببرد تا جهانی شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها