أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۰۴۱۰
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۰۲ دی ۱۳۹۷
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام آدرس‌هایی داد که می‌توان مرغ، گوشت و تخم مرغ بسیار ارزانتر از مغازه خریداری کرد.
به گزارش پایگاه 598، شرکت پشتیبانی امور دام از شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی است که دو رسالت تامین نهاده‌های دام و تنظیم بازار محصولات پروتئینی را به عهده دارد. نهاده‌های دام از این لحاظ اهمیت دارد که کشور در تأمین آنها در برخی موارد تا 60 درصد وابسته به واردات است و تأمین به موقع این نهاده‌ها برای تولید محصولات پروتئینی در کشور بسیار باارزش است و از آنجایی که دام موجود زنده است باید تأمین نهاده‌ها به موقع باشد.

از سوی دیگر 70 درصد قیمت محصولات پروتئینی وابسته به نهاده‌ها از جمله خوراک آنها است. هر چقدر این نهاده‌ها با قیمت کمتر و در زمان خودش وارد شود قیمت تمام شده محصولات پروتئینی کمتر شده و محصولات با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

رسالت دوم شرکت پشتیبانی امور دام تنظیم قیمت محصولات پروتئینی نظیر گوشت و مرغ است که در زمان عرضه زیاد در بازار آنها را جمع‌آوری و در زمان عرضه کم به بازار تزریق می‌کند و با این شرایط سعی می‌کند قیمت را در بازار متعادل نگه دارد. 

بخشی از گفت و گو با حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در زیر می‌خوانیم.

ورناصری گفت: در طول سال حدود 10 میلیون تن کالای غلات وارد کشور می‌شود و این عدد خیلی سنگینی است. انصافاً علی‌رغم تمام نوساناتی که در بازارهای جهانی داشتیم توانستیم قیمت نهاده‌های دامی را به خوبی کنترل کنیم؛ همه کشورهای صادرکننده این محصولات نیستند زمانی که شما در مورد صادرات کنجاله حرف می‌زنید باید بروید سمت صادرکنندگان اصلی این کالاها یعنی آرژانتین، آمریکا و بقیه کشورها تولیدکننده هستند که تولید آنها کمتر از نیازشان است. 

بنابراین هر اتفاق کوچکی که در یکی از این کشورهای عمده تولید کننده می‌افتد بازار جهانی را متلاطم می‌کند مثلا زمانی که محصول دچار افت کیفیت محصول می‌شود یا  نوسانات نرخ در هر کدام از این کشورها رخ می‌دهد، یا کالاهای دیگر جایگزین محصول می‌شود مثلاً همان اتفاقی که در تولید ذرت در سال گذشته اتفاق افتاد بازار جهانی را بسیار متأثر کرد و آمریکا به خاطر اینکه فضای قیمت نفت را دچار چالش بکند به ذرت متوسل شد یعنی آمریکا به خیلی از این بازارها ورود پیدا کرد و علی‌رغم اینکه آمریکا بزرگترین تولیدکننده ذرت است یعنی 400 میلیون تن ذرت در سال تولید می‌کند بخشی از تولیدات خود و بخشی از تولیدات سایر کشورها را به عنوان تولید اتانول استفاده کرد که بعنوان بایوگاز استفاده می‌شود و جایگزینی برای بنزین است و همین هجوم یک دفعه‌ای بازار جدید و نیاز جدید ایجاد کرد و باعث افزایش قیمت ذرت در بازارهای جهانی شد یا در بحث سویا اتفاقی که در سال گذشته افتاد سیل در آرژانتین باعث شد 6 میلیون تن دانه سویای آنها از بین برود و قیمت بازارهای جهانی را تحت تأثیر گذاشت. 

ورناصری گفت: در کشور ما یکی از عامل‌های تأثیرگذار در قیمت نهاده‌ها،  قیمت بازارهای جهانی و یکی دیگر نوسانات نرخ ارز است و به همان نسبت قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود.

*قیمت تخم مرغ متعادل می‌شود/چرا قیمت ها در مغازه گران است
خبرنگار پرسید آقای دکتر من قیمتی که امروز از بازار گرفتم هر شانه تخم‌مرغ 19 هزار و 500 تومان است و هنوز در بازار تأثیری نگذاشته است، گفت: قیمت از اواخر هفته گذشته توزیع تخم‌مرغ را شروع کرده‌ایم و الان با شانه‌ای 13 هزار و 800 تومان عرضه می‌کنیم و کاهش قیمت را در روزهای آتی خواهیم داشت. مثلاً روزانه 150 تن گوشت گوسفندی گرم فقط در تهران عرضه می‌شود و ما باید این قیمت‌ها را تفکیک کنیم.

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هم قطعه‌ای و هم بشقابی وجود دارد و در میادین هم عرضه می‌شود. اینکه در مغازه‌ها و صنف قصابی به چه قیمتی فروش می‌رود مبنا نیست چون آنها می‌توانند مثلاً 4 تا گوسفند را ذبح کنند و به هر قیمتی که دلشان می‌خواهند عرضه کنند. ما باید شبکه‌های تعریف شده را در نظر بگیریم مثلاً بگوییم که در میادین یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت این طور نیست. 

*مرغ،‌گوشت و تخم مرغ ارزان را از کجا بخریم؟
خبرنگار پرسید اگر ما بخواهیم به مردم معرفی کنیم که گوشت ارزان را از کجا خریداری کنند چه بگوییم، گفت: در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان‌های میادین می‌توانند مراجعه کنند و قیمت گوشت گوسفندی تازه باکیفیت و با قیمت‌های تنظیم بازار دریافت کنند، قیمت متوسط هر لاشه حدود 37 هزار تومان است و طبیعتاً قیمت قطعات متفاوت است که مثلاً تا 49 هزار تومان در می‌آید، مرغ و تخم مرغ به قیمت با قیمت مناسب هم در این مکانها عرضه می‌شود مثلا قیمت تخم مرغ شانه‌ای 13 هزار و 800 تومان است اما ما نمی‌‌توانیم بگوییم که هر مغازه‌‌ای را مچش را بگیریم و بگوییم که چرا این کار را می‌کنید به هر حال آنها خارج از شبکه این کار را انجام می‌دهند، ما آنجاهایی را که تماماً گوشتشان را از شبکه تنظیم بازار تأمین می‌کنند و تحت نظارت ستاد تنظیم بازار هستند می‌گوییم که اینها هم در موجودی کالا و هم در قیمتی که عرضه می‌کنند نظارت می‌شود و مردم هم می‌توانند مراجعه  و دریافت کنند.

*چه کسی به گرانفروشان نظارت می‌کند؟
خبرنگار  پرسید بالاخره برای این مغازه‌های گران‌فروش چه کسی باید نظارت کند، گفت: آنها صنف دارند و اصناف وظیفه‌شان همین است.

*مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی کیست؟ 
خبرنگار پرسید مگر قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی این مسئولیت را به وزارت جهاد نسپرده‌ است، گفت: خرده‌فروشی‌ها وظیفه اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ارتباطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد ضمن اینکه خود این اصناف هم حوزه بازرسی دارند و به اینها نظارت می‌کنند در عین حال وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام خودش به صورت کاملاً داوطلبانه این نظارت‌ها را برای صحت انجام این فعالیت‌هایی که اتفاق می‌افتد انجام می‌دهد. 
  منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها