‏تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ *** بر آنان سنگ‌هایی از نوع سنگ گِل می‌افكندند...

      

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۰۵۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۰۶ دی ۱۳۹۷
احتمال بروز فتنه ای پیچیده‌تر و سخت‌تر از فتنه ۸۸ برای سال آتی دور از انتظار نیست؛
سعید حجاریان سیاستمداری شناخته شده در فضای سیاسی کشور است است. بازخوانی سوابق و مواضع وی تا به امروز در گذر زمان بدرستی یا غلط بعنوان متفکر و واضع نظریات کاربردی مطرح گردیده است می‌تواند تا حد زیادی ما را در شناخت گذشته و حال و برنامه‌های آینده اصلاح طلبان رهنمون سازد.
سرویس سیاسی پایگاه 598- رضا احمد زاده/ سعید حجاریان سیاستمداری شناخته شده در فضای سیاسی کشور است است. بازخوانی سوابق و مواضع وی تا به امروز در گذر زمان بدرستی یا غلط بعنوان متفکر و واضع نظریات کاربردی – شما بخوانید براندازانه- مطرح گردیده است می‌تواند تا حد زیادی ما را در شناخت گذشته و حال و برنامه‌های آینده اصلاح طلبان رهنمون سازد:

1- حجاریان پس از پیروزی انقلاب، به همراه خسرو تهرانی در دفتر اطلاعات نخست‌وزیری فعال شد و به هنگام تأسیس وزارت اطلاعات نقشی تاثیرگذار داشت وزارتخانه خارج شد و مدتی بعد به همراه موسوی خوئینی‌ها و بهزاد نبوی مرکز تحقیقات استراتژیک را در نهاد ریاست جمهوری بنیان گذارد. به این ترتیب وی دوران صعود خود را بتوسط پلکانی بنام "هاشمی رفسنجانی" آغاز نمود و در نیمه دوم دهه 1370 و در دوران دولت اصلاحات به اوج خود رسید. (1)

2- او از نمونه اصلاح طلبانی است که به مرور دارای زوایای افراطی و براندازانه با نظام جمهوری اسلامی گردید و در نهایت بدلیل فعالیت‌های ضد امنیتی و براندازانه بر علیه انقلاب اسلامی محکومیت قضایی نیز پیدا کرد. شایان ذکر است که در نیمه دوم دهه 70 در یک حرکت مشکوک تروریستی! که بنوعی یک برنامه حساب شده از سوی اصلاح طلبان برای مظلوم نمایی که شیوه غالب آنان در کسب و هدایت آرای مردمی به سمت و سوی خود عنوان شد و ضارب آن نیز بعدها در ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در شهر ری به فعالیت مشغول گردید مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما جان سالم بدر برد ولاکن تا به امروز در زمینه‌های کلامی و حرکتی هنوزآثار آن حادثه را تحمل می‌کند و البته زوایای این حادثه همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد.

3- شرکت در فتنه‌های مختلف/ او که یک پای ثابت جلسات و کاراگاه آموزشی براندازانه دوران دولت اصلاحات و فرمانروایی مصطفی تاج زاده در وزارت کشور موسوی لاری بود شاگردی زرنگ در یاد گیری مفاهیمی بود که توسط اساتید امنیتی – سیاسی غربی که به دعوت اصلاح طلبان قوه مجریه وقت در تهران حضور یافته بودند قرار گرفت و بعدها بخوبی آنان را در صحنه میدانی حوادث سیاسی بکار گرفت کارنامه درخشانی است! که وی از خود بر جای گذارده است.

4- واژه"فشار از پایین و چانه زنی از بالا": سعید حجاریان که در زمان ریاست جمهوری خاتمی در دوران اصلاحات مشاور وی بود و به لیدر جریان اصلاحات معروف شد، با سیاست فشار از پایین و چانه زنی از بالا که واژه به کار رفته برای اولین بار از سوی او بود باعث شد تا فضای سیاسی کشور وارد عرصه‌ای شود که تحولات و اتفاقات پس از آن را در پی داشت. اصلاح طلبان در آن زمان سعی داشتند تا ساختار نظام اسلامی را با تغییراتی همراه سازند. استفاده سیاسی و ابزاری از دانشجویان از یک سو و اعمال سیاست‌هایی که در مجلس ششم و دولت اصلاحات پیگیری می‌کرد باعث ایجاد فضای سیاسی تنش و چالش در جامعه شد. وقایع ۱۸ تیر سال ۷۸ و تبعات پس از آن از مهمترین اتفاقاتی بود که با همین سیاست فشار از پایین چانه زنی از بالا پیاده شد.. در فتنه 1388 نیز وی از جمله کسانی بود که در صف فتنه گران قرار گرفت و پس از دستگیری محکوم گردید. تمام این کارها در قالب استراتژی فشار پایین و چانه زنی از بالا انجام می‌گرفت.

5- اما امروز که در سال آینده انتخابات مجلس یازدهم و در سال 1400 انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری را پیش رو داریم وی در تبیین وضعیت اجتماعی در قالب واژه"عام البلوی" برآمده است او خود در این باره می‌گوید: هر یک از این اقشار مستعد اعتراض و حضور در خیابان هستند شاید از این‌ها هم فراتر برویم و بحران دارو کشور را فرا بگیرد. در شرایط عام البلوی امکان دارد مردم و نیروهای نظامی مقابل یکدیگر قرار بگیرند زیرا، سیاست خیابانی می‌شود. این نشانه‌ها به ما می‌گویند، دورنمای روشنی نخواهیم داشت و به‌ویژه زمانیکه فصل رقابت‌های انتخاباتی فرا برسد و شکاف‌ها بیش از پیش نمایان می‌شود.(2)

الف: اصلاح طلبان نشان داده‌اند که برای برخوردهای میدانی و به چالش کشاندن جمهوری اسلامی همیشه از کلید واژهای خاصی بکار می‌برند. نقطه شروع و رمز آشوب 78 را می‌توان شیطنت روزنامه «سلام» به مدیریت موسوی خوئینی‌ها دانست. این روزنامه اقدام به انتشار سند محرمانه‌ای منتسب به وزارت اطلاعات نمود و با تیتر درشت نوشت: «سعید اسلامی (امامی) پیشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است./ نقطه شروع و رمز آشوب 88 نیز تقلب و کمیته صیانت از آراء بود. تقلب از زمانی اسم رمز آشوب شده بود که در آن لشکرسازی برای تقلب وجود داشت. تمرین نگهداشتن گسترده مردم در خیابان‌ها در چارچوب تقلب بود که می‌توانست معنا پیدا کند/ با توجه به سخنان جدید حجاریان احتمال زیاد رمز فتنه دوره ده ساله سوم "عام البلوی "خواهد بود.

ب: اما چرایی استفاده از واژه عام البلوی: مستعد بودن فضای عمومی کشور (سوء مدیریت دولت و فقر شدید معیشتی و عدم توانایی دولت در کنترل بازار)/ القای بحرانی بودن کشور و امکان مقابله نیروهای نظامی با مردم! با هدف شبیه سازی انقلابی مردمی!/ نا امید کردن مردم از مسئولان و نظام سیاسی کشور با عناوین مختلفی البته غیر مستقیم مانند: فساد گسترده در مسئولان، شیوع اختلاس و فقذان نظارت موثرو.../ دامن زدن به گسل‌های قومی، مذهبی و غیره که نمونه آنرا در جریان توهین نماینده سراوان و .... در چند روز گذشته دیدیم/ استفاده از دین بر علیه دین با مرجعیت سازی و ایجاد تفرقه بین معتقدان به انقلاب و ... که در جریان رحیم پور ازغدی و غروی نمونه‌ای از آنرا دیدیم/ تهدید کردن نظام به آمادگی اقشار مردم برای لشگر کشی خیابانی و فرا گیر شدن بحران در سرتاسر کشور/ القای اینکه امنیت کارها از دست مسئولین امر خارج شده و بدست اراذل و اوباش خیابانی و عناصر تندرو افتاده است حمله به پلیس در سطح جامعه که نمونه‌های آنرا می‌توان دید و شنید./ جنگ روانی، شهید سازی، حمله به نهادهای انقلابی، و.../ حمله به رهبری و هدایت سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌ها به سمت رهبری و درخواست دخالت ایشان در این امر/ ..... (3)

ج: باید توجه داشت که عام البلوی ناظر به فتنه‌های سخت افزاری است و برای عملیاتی کردن آن فتنه‌های نرم افزاری همچون: "نظارت استصوابی»، «دولت بی‌اختیار» و «هراس افکنی در جهت عدم حضور تندروها" در صدر استراتژی‌های نرم افزاری است که تا زمان برگزاری انتخابات آتی هر روزه شاهد به اجرا در آمدن آن در اجتماع خواهیم بود.

در مجموع می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اگر دوره‌های رفت و برگشت فتنه‌ها را در بازه زمانی ده ساله مورد پذیرش قرار دهیم احتمال بروز فتنه ای سخت‌تر و پیچیده‌تر از فتنه 88 برای سال آتی دور از انتظار نیست امری که رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز به ان اشاره کردند اما بستر فتنه سخت با توجه به شرایط سخت سیاسی که دولت اعتدال و حامیان اصلاح طلبش بدلیل گسترش بیعدالتی و رانت خواریهای گسترده مدیران دولتی به آن دچار شده است بدون فتنه‌های نرم افزاری که به آن اشاره شد امکان ندارد لذا راقم بر این باور است که هم انتخابات مجلس و هم ریاست جمهوری سالهای آتی آبستن حوادثی تعیین کننده در ساختار سیاسی کشور خواهد بودضمن اینکه هر کدام از عواملی که در چرایی واژه عام البلوی حجاریان به آن اشاره شد هم اکنون مصادیق بارزی بر میدانی شدن دارند که می‌توان با اندکی دقت به آنها دست یافت.

منبع:

1- هنوز هم به استراتژی فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا معتقدم/ فارس/9/8/1385

2- حجاریان سرخورده از بی‌اعتنایی پابرهنگان/ مشرق / 12/ 9/1397

3- آشوب تیر 78 فتنه خرداد 88

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها