يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۰۶۲۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۰۸ دی ۱۳۹۷
«اگر سخنان اخیر ظریف را بپذیریم که توافق هسته‌ای به‌دلیل مسائل امنیتی بوده و نه اقتصادی باید بگوییم دولتمردان آگاهانه از مردم سوءاستفاده کرده‌اند.»
به گزارش پایگاه 598، با خروج آمریکا از برجام، ایران مانده و توافقی که عملاً فقط به تعهدات تهران پرداخته است؛ در واقع تنها قسمتی که از توافق هسته‌ای در حال حاضر اجرا می‌شود همان تعهدات ایران است. دولت هم که تا چند روز قبل به وعده وعیدهای اروپایی دلخوش شده بود در حال ناامید شدن است. سهم ایران از برجام «تقریباً هیچ» است. این حرف منتقدان و مخالفان نیست که صحبت رئیس کل سابق بانک مرکزی است. اما دولتمردان که دال مرکزی گفتمان دولت اعتدال یعنی همان برجام را شکست خورده می‌بینند و هیچ جایگزینی نیز برای ارائه ندارند، ناچار به قلب واقعیت شده‌اند.

چند روز قبل محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای عنوان کرد هدف از توافق هسته‌ای، مسئله اقتصاد و تحریم نبوده است. او در ادامه عنوان می‌کند: «دولت مجبور شد سرنوشت برجام را با اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد.»

فارغ از مسائل اخلاقی که اتفاقاً بسیار مهم و حائز اهمیت هستند اگر سخنان ظریف را بپذیریم باید بگوییم دولتمردان عامدانه برای انجام پروژه‌های خود و توافق با کشورهای دیگر از مردم سوءاستفاده کرده‌اند و از آنها به مثابه یک اهرم فشار بهره گرفته‌اند.

اما اولاً ایده اصلی که منجر به پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 شد بحث هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بود و شعار اصلی وی در انتخابات نیز چرخیدن چرخ کارخانه‌ها همزمان با چرخ سانتریفیوژها بوده است.

اینکه 26 آذر 92 بعد از توافق اولیه، از ظریف در جمع فعالان اقتصادی، صنعتگران، تولیدکنندگان و سازندگان داخلی به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت و دیپلماسی کشور تقدیر شد. اصولاً اگر هدف مذاکرات اقتصاد و تحریم نبوده چرا وزیر امور خارجه در چنین همایشی شرکت کرده بود؟ مگر این که این امر را سوءاستفاده از فعالان اقتصادی و یک بازی برای فشار آوردن به مخالفان بدانیم.

همچنین در مقاطع مختلف حسن روحانی و وزیر امور خارجه وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را داده بودند.

روحانی روز سه‌شنبه 23 تیر ماه سال 94 پس از اعلام توافق نهایی و در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفته بود: «به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق (برجام)، در روز اجرای توافق (دی ماه 94) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق».

همچنین رئیس‌جمهور 17 خرداد 94 در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست گفته بود: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند». 

حتی حسن روحانی در مرحله دوم انتخابات و در مناظره‌ها عنوان کرده بود: اگر رأی بیاورم غیر از تحریم‌های هسته‌ای که برداشتم، بقیه تحریم‌ها را هم برمی‌دارم.

در نهایت باید گفت طرح موضوع اینکه هدف برجام اقتصادی و رفع تحریم نبوده برای فرار از پاسخگویی و نپذیرفتن شکست برجام به‌دلیل مبنا و بنیان یک‌طرفه آن است.

منبع: الف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها