يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۰۶۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۰۹ دی ۱۳۹۷
رئیس اسبق صدا و سیما ضمن یادآوری اینکه فتنه 88 فتنه خواص بود، خاطرنشان کرد: کسانی هم بودند که جاهلانه وارد این فضای فتنه شدند و گول برخی ظواهر را خوردند اما حقیقت این بود که برخی خواص آگاهانه وارد این میدان شدند.
به گزارش پایگاه 598، «عزت الله ضرغامی»، رئیس اسبق صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور در خصوص انتقاداتی که به عملکرد صدا و سیما در پخش یا عدم پخش برخی از تصاویر از حوادث 88 و 9 دی مطرح شده، اظهار داشت: حوادث 88 بر خلاف اینکه پشتیبانی های گسترده ای از خارج کشور و عناصر ضد انقلاب داشت ولی به لحاظ گستردگی در کشور تنها به تهران و چند خیابان معطوف بود؛ به لحاظ جغرافیایی در یک محدوده بسیار کم و با یک جهت گیری خاص این حوادث پیگیری می شد.

وی با بیان اینکه ادعاها و استدلال هایی مانند تقلب که در ابتدا صورت گرفت در همان ماه های نخست به شدت رنگ باخت عنوان کرد: حضور مردم در 8 و 9 دی ماه بعد از 8 ماه صبر مقدس و انقلابی در مقابل یک عده محدود که در خیابان ها ایجاد ناامنی می کردند و همراهی های لازم با آنها از سوی رهبری انجام گرفته بود، حماسه 9 دی را آفرید.

رئیس اسبق صدا و سیما در ادامه بیان داشت: انقلاب اول در 22 بهمن 57 رخ داد و بی شک بقیه انقلاب ها دستاورد انقلاب نخست هستند؛ انقلاب دوم همان تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان بود که به تعبیر امام خمینی انقلاب دوم عنوان شد؛ اما انقلاب سوم همین حضور با بصیرت مردم در 9 دی ماه سال 88 بود که افتخار من حضور در هر سه انقلاب است.

ضرغامی با اشاره به دستاورد های 9 دی برای مردم و انقلاب گفت: علیرغم اینکه مقدمه روز 9 دی حرکت های ناشایست و توهین آمیز بود اما خود روز 9 دی نشان دهنده رابطه مردم با رهبر، انقلاب اسلامی، شهدا و ... بود؛ مردم نشان دادند که علی رغم همه مشکلاتی که دارند از آرمان های انقلاب جدا نیستند و امروز هم همین است که مشکلات اگرچه زیاد است اما مردم اجازه نمی دهند نظام و انقلاب توسط دشمنان مصادره شود.

وی با بیان اینکه گاهی گذشته خودم را مرور می کنم و به عملکرد خودم فکر می کنم تصریح کرد: این ادعا که صدا و سیما در برخی موارد نظیر فتنه 88 کمتر به این موضوع پرداخته است موضوع غلطی است؛ اگر الان هم بخواهم برای حوادث 88 و در ادامه 9 دی ماه تصمیم گیری کنم همان تصمیمات قبلی را اتخاذ خواهم کرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: در همین راستا در سال 96 هم به دوستان صدا و سیما گفتم که مدل قرعه کشی سوال در سال 92 که انجام داده بودیم اشکالاتی داشت و باید به لحاظ فرم و محتوا تغییر کند؛ به لحاظ فرم اینکه کاندیدا بدون تمرکز و فکر سوالی که همان لحظه از تنگ بلورین در می آید را جواب دهند کار درستی نبود، چرا که باید کاندیدا اندکی نسبت به موضوع مسلط شود بعداً پاسخ دهد.

کاری نبود که در حوادث 88 صدا و سیما می توانست انجام بدهد و انجام نداد

وی با اشاره به اینکه در طول 8 ماه با معترضین خیابانی مماشات زیادی صورت گرفت، تصریح کرد: در مورد حوادث88 و فتنه آن روزها هرچقدر با خود فکر می کنم که به لحاظ کارشناسی و عملی چه کاری باید و یا می توانستم انجام بدهم و انجام ندادم، هنوز به نتیجه ای نرسیده ام.

رئیس اسبق صدا و سیما ضمن تأکید بر اینکه مماشات هایی که با معترضین صورت گرفت باید به پختگی می رسید، بیان کرد: وقتی شعارها و توهین ها از شخصی بودن، در عصر عاشورا به سمت هتک حرمت و بی حرمتی به دستگاه امام حسین(ع) پیش رفت دیگر جای مماشات با آنها نبود؛ میلیون ها نفر مشغول عزاداری بودند اما عده‌ای آمدند و با سوت و کف و هلهله سیاهی ها و خیمه های عزاداری را به آتش کشیدند و این مساله برای افکار عمومی پذیرش نداشت.

برخی به خاطر پخش تصاویر هتک حرمت به عزاداری امام حسین از ما گلایه کردند

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه همچنین گفت: برای پخش این هتک حرمت ها با چندین نفر مشورت کردم و در حالی که از صبح تصاویر عزاداری امام حسین پخش می شد در نهایت بر اساس تصمیم نهایی گوشه ای از این هتک حرمت ها پخش شد؛ عده ای گفتند این همه عزاداری شد چرا این تصاویر محدود که مربوط به گوشه‌ای از این کشور بود را منتشر کردید.

ضرغامی با بیان اینکه اعتراضات به چرایی پخش هتک حرمت ها را قبول ندارم، عنوان کرد: این مساله فقط هتک حرمت 100 نفر در گوشه ای از کشور نبود بلکه این هتک حرمت‌ها عمق ناصواب بودن و انحراف گروهی را نشان می داد که حاضر بودند برای ایجاد تنش و برخورد با مردم به هر چیزی متوسل شوند.

وی همچنین بیان داشت: معتقد هستم که در این 8 ماه اقناع سازی و استدلال که در برخی از برنامه های گفتگو محور و تصاویر پیگیری شد صورت گرفت که البته می توانست این برنامه ها بهتر و با کیفیت بیشتری باشد؛ سخنران و مهمانان می توانستند بهتر و مسلط تر حرف بزنند. اما در این 8 ماه سعی کردیم جداسازی صورت بگیرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه برخی از مردم در این 8 ماه نگران بودند و نیاز داشتند استدلالهای مختلف از حوادث اخیر را بشنوند، عنوان کرد: برخی از ما توقع داشتند که در ماه های اول همه برنامه ها متأثر از حوادث این چند خیابان می شد اما این مساله بازی در زمین دشمن بود چرا که آنها می خواستند به مردم القا کنند که اتفاقات غیر عادی است.

رئیس اسبق صدا و سیما در ادامه افزود: وقتی مردم دائم از رادیو و تلویزیون درباره حوادث می شنیدند، این القا برای آنها به وجود می آمد که کل کشور متاثر از این حوادث است؛ این حوادث فقط در چند خیابان مرکزی تهران انجام می گرفت و حتی شهرهای دیگر در آرامش در حال گذراندن امورات خود بودند.

ضرغامی با اشاره به تصمیمات شورای هماهنگی برای 9 دی عنوان کرد: وقتی آقای آبخضر، قائم مقام شورای هماهنگی با من تماس گرفت و گفت مردم می‌خواهند مراسم نه دی را در همه کشور برگزار کنند، من گفتم این اتفاق فقط در تهران افتاده و شهرهای دیگر متأثر از این فضا نیستند ولی در نهایت جمع بندیمان این شد که مردم در شهرهای مختلف از حوادث تهران به شدت ناراحت شده و تأکید دارند نارضایتی خود را اعلام کنند.

وی در ادامه افزود: در نهایت قرار شد که این مراسم در دو روز انجام گیرد و روز اول در استان هایی مانند گیلان، آذربایجان، اصفهان و ... مراسم برگزار شد که این حضور در نهایت روی حضور پر شور مردم در 9 دی در تهران تأثیر گذار بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه افزود: اگر ما محدود و حساب شده در صدا و سیما به تصاویر و فیلم های حوادث 88 پرداختیم به خاطر این بود که دشمن به خاطر محدودیت و حساب شده بودن تصاویر تلویزیونی ما از بسیاری از نقشه های خود باز مانده و همچنین از راه انداختن جمعیت های خیابانی عاجز شده بود.

شبکه‌های فارسی زبان به اتاقِ جنگِ آشوب در ایران تبدیل شده بودند

رئیس اسبق صدا و سیما به برخی از فعالیت های صدا و سیما در حوادث 88 اشاره کرده و گفت: برخی از شبکه های مبتذل ماهواره ای عملاً علیه ایران کار می کردند؛ این شبکه‌ها عملاً اتاق جنگی برای ایجاد آشوب در کشور بودند؛ وقتی آنها اعلام می کردند که جمعیت به میدان هفت تیر یا میدان ولیعصر بروند، برنامه صدا و سیما این بود که با حضور در این میادین از کاسبان و مردم عادی گزارش تهیه می کرد که این محدوده شرایط عادی داشته و تجمعی در آن صورت نگرفته یا در صورت تجمع مردم نارضایتی خود را نسبت به آن اعلام می کردند.

ضرغامی در ادامه افزود: وقتی دروغ های این رسانه‌ها با انتشار فیلم ها و تصاویر صدا و سیما خنثی می شد اعتماد مردم هم به آنها از بین رفت و کم کم تقریباً همه به نقش این رسانه ها در ایجاد آشوب پی برده بودند؛ بسیاری از سریال ها و فیلم های پربیننده مانند فیلم رستگاران در همان ایام در همین خیابان ها فیلمبرداری می شد و همین نشان دهنده محدود بودن این اعتراضات بود.

وی با بیان اینکه برنامه های عادی صدا و سیما در این ایام ادامه داشت، اظهار داشت: مخاطب به این نتیجه رسیده بود که این جریانات و اتفاقات وجود دارد اما روند عادی برنامه های کشور در جریان است و حتی مخاطب خارج از کشور هم با رصد برنامه های صدا و سیما به این نتیجه می رسید که مملکت برای فتنه گری چند نفر در 4 خیابان تعطیل نشده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه تأکید کرد: میزان پرداختن صدا و سیما به اغتشاشات و فتنه سال 88 قبل از 9 دی کاملاً درست و به اندازه بود؛ برنامه های تلویزیون در جای خود مناسب بود و پرداختن بیش از حد به این برنامه ها برای مردم القای بحران می کرد.

ماجرای نامه ضرغامی به سازمان ملل/ به خاطر فیلم ضد صهیونیستی شبکه سحر را قطع کردند

رئیس اسبق صدا و سیما همچنین گفت: تعدادی از مستندها و سخنرانی های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را برای سازمان ملل ارسال کرده و در نامه ای توضیح دادم که بر اساس قوانین شبکه های تلویزیونی باید برنامه های آنها عاری از خشونت باشد اما چرا سازمان ملل در قبال آموزش ساخت کوکتل مولوتوف از سوی این شبکه ها برای ایجاد درگیری خیابانی در ایران سکوت کرده است. برنامه های آموزشی برای حمله به زن و بچه مردم در این شبکه ها نمایش داده می شد.

ضرغامی با اشاره به فشار سازمان ملل برای تعطیلی یک برنامه صدا و سیمای ایران گفت: یک فیلم سینمایی علیه رژیم صهیونیستی در شبکه سحر پخش شده بود که سازمان ملل شبکه را قطع کرده و حتی هشدار داد که اگر این برنامه را قطع نکنیم کل ترانسپورتر های ما را قطع می کنند.

نماز جمعه هاشمی دشمن را جری تر کرد

رئیس اسبق صدا و سیما همچنین بیان داشت: این صحبت ها که مناظره ها عامل اصلی اتفاقات سال 88 باشد تقریباً به شوخی شباهت دارد؛ مرحوم هاشمی سه هفته بعد از مناظره های تلویزیونی در نماز جمعه هر آنچه که می خواستند را بیان کردند؛ این خطبه معروف مرحوم هاشمی از صدا و سیما و رادیو هم چند بار پخش شد و اگر این صحبت ها می توانست آرامش به جامعه بدهد چرا این اتفاق نیفتاد.

 عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه هاشمی حرف هایی در نماز جمعه زد که کارها را سخت شد، اذعان کرد: خطبه نماز جمعه هاشمی در حقیقت دشمن را برای دشمنی و پیگیری آشوب ها در خیابان های تهران جری تر کرد؛ از این جهت این قیاس نادرستی است که مناظره ها عامل اغتشاشات شده است.

اتهاماتی که نامزدها در سال 96 به هم زدند ده برابر مناظرات 88 بود

ضرغامی در ادامه افزود: این مناظره ها در سال 92 و 96 هم برگزار شد و بعد از این دو انتخابات شاهد چنین تجمعاتی نبودیم در حالی که اتهاماتی که در سال 96 نامزدهای انتخاباتی در هر برنامه  4 ساعته به هم زدند ده برابر آنچیزی بود که در سال 88 در مناظره ها گفته شد.

وی با اشاره به اینکه تجربیات به کمک صدا و سیما آمد، تصریح کرد: در مناظرات سال 96 هم جامعه پذیرش مناظره ها و شنیدن حرف های مخالف را پیدا کرد و هم  تجربه نامزدها برای مناظره بیشتر شده بود از همین جهت واکنش ها به مناظرات و پرخاش های نامزدها به هم محدود بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه فتنه 88 یک طرح برنامه ریزی شده دشمن برای ایجاد آشوب بود، عنوان کرد: اسناد زیادی برای این موضوع وجود دارد که بدون تردید فتنه سال 88 با برنامه و هماهنگی دشمن پیش می رفت و نمونه آن را در تعویق انجام برخی از سرویس ها در شبکه های اجتماعی مشاهده کردیم.

به کروبی گفتم سعی کنید مستقل باشید

رئیس اسبق صدا و سیما ضمن یادآوری اینکه فتنه 88 فتنه خواص بود، خاطرنشان کرد: کسانی هم بودند که جاهلانه وارد این فضای فتنه شدند و گول برخی ظواهر را خوردند اما حقیقت این بود که برخی خواص آگاهانه وارد این میدان شدند؛ همیشه بین موسوی و کروبی فرق می گذارم و حتی به خود کروبی گفتم که سعی کنید آقای کروبی مستقل باشید و در این فضای غبار آلود هرچه موسوی می گوید تکرار نکند.

 ضرغامی با بیان اینکه قبل از فتنه 88 تقریباً دشمن از مواضع خود در قبال ایران عقب نشینی کرده بود، تصریح کرد: طراحی اصلی فتنه 88 دست دشمن بود و به خوبی می دانست چکار باید کند و برخی از خواص درون کشور با آنها هم صدا شدند و برخی دیگر از جاهلان و غافلان نیز آتش این فتنه را شعله ور کردند و دوباره آمریکا و دشمنان ما در قبال ایران خیز برداشته و به مقابله با جمهوری اسلامی دلگرم شدند.

امکان تذکر حین بحث موسوی و احمدی نژاد وجود نداشت

وی ضمن رد اینکه ریشه درگیری ها و آشوب های سال 88 مناظره ها و صدا و سیما بود، تشریح کرد: صدا و سیما مثل فضای مجازی تنها یک زمینه برای انتقال پیام است و در موضوع انتخابات اصلا دخالتی نداشته و تنها بستری برای انتقال پیام نامزدها بود؛ وقتی بین احمدی نژاد و موسوی بحث دو طرف شکل گرفت نمی توانستیم به آنها تذکر بدهیم یا برنامه را قطع کنیم چرا که قهر کردن هر نامزد هزینه بیشتری به دنیال داشت.

مستند کروبی کاملاً خلاف قانون بود ولی در نهایت با مسئولیت خودم پخش کردم

عضو شورای عالی فضای مجازی ضمن یادآوری این مساله که مستند کروبی برای انتخابات صد در صد خلاف قانون بود عنوان کرد: شورای 5 نفره نظارت مستند کروبی را تأیید نکرد و تنها یک ساعت مانده به پخش این مستند، با مشورتی که خدمت مقام معظم رهبری داشتم به این نتیجه رسیدم که این مستند را پخش کنم.

رئیس پیشین صدا و سیما در ادامه افزود: برای اینکه بهانه را از دست آقای کروبی بگیریم بر خلاف نظر شورای 5 نفره در نهایت تصمیم گرفتم این مستند پخش شود؛ خود آقای کروبی صدا و سیما را تهدید کرد که اگر یک فریم از این مستند حذف شود، من اعلام می کنم این نوار پخش شده نوار ما نیست.

ناگفته هایی از جلسات محرمانه سال 92 با نامزدهای انتخابات

ضرغامی به برخی از جلسات محرمانه با نامزدها در سال 92 اشاره کرده و گفت: در سال 92 برای اینکه تجربه سال 88 را داشتم، قبل از ثبت نام نامزدها، 14 نفر از کسانی که احتمال می دادیم در انتخابات ثبت نام می کنند را به اتاق خودم دعوت کردم و با آنها جلسه گرفتم؛ از آقای روحانی تا آقایان حداد عادل، ولایتی، قالیباف و ... در این جلسات حاضر شدند.

وی در ادامه افزود: همه این افراد را دعوت کردیم و جلسات محرمانه ای با آنها داشتیم که هنوز نوار آنها پخش نشده است؛ در این جلسات با تک تک این افراد گفتگو کرده و از آنها مشورت خواستیم؛ در این جلسه به همه آنها یک نکته را گوشزد کردیم و آن هم این بود که در سال 88 نامزدهای بازنده حاضر نبودند ساز و کارهای قانونی کشور را بپذیرند.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به برخی از جزئیات این جلسه عنوان کرد: وقتی جلسه تمام شد تقریباً از همه آقایانی که آمده بودند یک مصاحبه گرفتم و از آنها سوال کردم که آیا ساز و کار قانونی کشور برای انتخابات را قبول دارید و همه آنها قبول کردند؛ در ادامه از آنها سوال کردم که اگر به نحوه برگزاری و حتی نتیجه انتخابات اعتراضی داشته باشید، آیا به تصمیم دستگاه های قانونی تمکین می کنید یا مانند آقای موسوی اصرار به اردو کشی می کنید که همه آنها اعلام کردند که به قانون تمکین می کنند.

رئیس پیشین صدا و سیما با اشاره به تجربه سال 88 بیان داشت: رفتار صدا و سیما در سال 88 رفتار کاملاً درستی بود و معتقد هستم اگر به جز این رفتار، برخورد دیگری صورت می گرفت قطعاً شبهات بیشتری برای مردم پیش می آمد و نتیجه آن نیز منجر به حضور مردم در 9 دی ماه نمی شد.

با دیدن تصاویر اهانت ها به دستگاه امام حسین اشک می ریختم

ضرغامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخت ترین و خوش ترین تصویر از سال 88 که در قاب صدا و سیما مشاهده کرده چه بود گفت: سخت ترین تصویر هایی که از سال 88 دیدم که گاهی حتی اشک من را جاری می کرد اهانت هایی بود که به دستگاه امام حسین(ع) شد و مردم از همه اقشار در جلوی دوربین اعلام می کردند که به امام حسین(ع) چه کار دارند با دیدن این مصاحبه ها پا به پای این مردم گاهی اشک ریختم. البته اهانت های زیادی به امام هم شد؛ مساجد را آتش زدند و ... که تصاویر ناراحت کننده ای بود.

وی با بیان اینکه آقایان می توانستند مانند همین مردم عادی از این افراد اعلام برائت کنند، بیان داشت: رهبر انقلاب بارها به این آقایان هشدار دادند که مرز خود را با این اتفاقات و اهانت ها مشخص کنند اما این افراد اعلام برائت نکردند چرا که نتوانستند و حتی عکس آن را اعلام کردند.

رئیس پیشین صدا و سیما ضمن اشاره به این که تصاویری که از اهانت ها منتشر شد با گرفتگی و درد فراوان نمایش دادیم یادآور شد: به تعبیر بسیاری این تصاویر قابل پخش نبود و اساساً نباید اهانت ها منتشر می شد اما برای نمایش چهره حقیقی این افراد گاهی مجبور به این کار شدیم که برای خودمان هم سخت بود.

حتی فکر نمی کردیم برای 9 دی نیاز به تصویر هوایی باشد

 عضو شورای عالی فضای مجازی با یادآوری خاطرات خوبی که از نه دی ثبت شده است گفت: زیباترین تصویری که از آن ایام دیدم مربوط به همان تصاویر روز 9 دی بود؛ در ابتدا اصلاً گمان نمی کردیم به حضور هلی کوپتر و تصویر هوایی نیاز باشد ولی با دیدن حرکت اولیه مردم هرچند دیر ولی تصاویر هوایی را هماهنگ کردیم.

ضرغامی همچنین گفت: وقتی آن جمعیت عظیم و با شعارهای متحد را دیدم واقعا برایم لذت بخش بود؛ جمعیتی که آمده بود برایش جناح سیاسی مطرح نبود و تنها به عشق امام حسین(ع) آمده بودند؛ فقط تصویر امام و رهبری را داشتند و نه هیچ کس دیگر و همه برای یک هدف واحد آمده بودند.

وی افزود: جمعیت آنقدر زیاد بود که هلیکوپتر مسافت طولانی را طی کرد تا کل جمعیت را بتواند پوشش دهد و وقتی این نوحه معروف "ای اهل حرم میر و علمدار نیامد/ سقای حسین سید و سالار نیامد" در فضا پیچیده شد هیجانی به من دست داد که از آن به بعد هرگاه این نوحه را می شنوم خاطره 9 دی در ذهنم تداعی می شود.

رئیس پیشین صدا و سیمادر ادامه همچنین گفت: مراسم آنقدر خودجوش بود که جمعیت فقط حضور داشتند و نمی دانستند چه کار باید بکنند و حتی وقتی سخنران مراسم سخنرانی اش تمام شد و رفت، مردم تا ساعت ها حضور داشتند و دسته دسته میکروفن را گرفته و به نوحه سرایی می پرداختند و تا ساعت ها بعد از اتمام مراسم مردم در میدان انقلاب حضور داشتند و محیط را ترک نکردند.

ضرغامی در پایان تأکید کرد: 9 دی با اخلاص همراه بود و انقلاب جدیدی بود که کشور را بیمه کرده و بصیرت مردم را نسبت به فتنه ها و فضای غبار آلود قاطی شدن حق و باطل افزایش داد؛ ملت ما نشان داد که در حین فتنه تصمیم درست را می گیرد و 9 دی به عنوان یک انقلاب دیگر در تاریخ ثبت شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها