أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۰۷۴۱
زمان انتشار: ۱۹:۰۰     ۱۰ دی ۱۳۹۷
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اعلام تورم 18 درصدی برای آذر ماه از سوی مرکز آمار گفت: افزایش قیمت‌ها بسیار بیشتر بوده و تورم هم احتمالا بسیار بیشتر از اینها باید باشد.
به گزارش پایگاه 598، از ابتدای سال جاری نرخ تورم رو به افزایش گذاشته و در شرایطی که طبق اعلام بانک مرکزی این نرخ در فروردین سال جاری برابر 9/2 درصد بوده، در آبان ماه (آخرین ماهی که نرخ تورم اعلام شده) به 18/4 درصد رسیده است. به عبارت دیگر براساس همین آمار هم می‌توان فهمید که طی هشت ماهه امسال، نرخ تورم دو برابر شده است.
 
با این حال ارقام مذکور (تورم سالانه) مربوط به بررسی 12 ماه منتهی به یک ماه خاص در مقایسه با 12 ماه منتهی به همان ماه در سال قبل می باشد، یعنی در این بررسی 24 ماه در نظر گرفته می شود؛ لذا تورم سالانه بیانگر افت قدرت خرید مردم طی یکسال اخیر نیست و برای بررسی این موضوع باید به تورم نقطه به نقطه مراجعه کرد.

نگاهی به تورم نقطه به نقطه در همین بازه زمانی (فروردین تا آبان) نشان می‌دهد میانگین قیمت‌ها طی یکسال گذشته 40 درصد بوده و این رقم برای کالاهای خوراکی و آشامیدنی 60 درصد می‌باشد؛ با تمام این اوصاف علیرغم اینکه 10 روز از دی ماه می‌گذرد هنوز آمار ماه گذشته (آذر) منتشر نشده است!  بر همین اساس، می‌توان گفت تورم جیب مردم که رئیس‌جمهور در سال 92 گفته بود ملاک تورم است، همان تورم نقطه به نقطه بوده و تاکنون با عدم اجازه دولت برای انتشار، به نوعی سانسور شده است.

البته آن طور که خبرگزاری فارس گزارش داده، یکی از رسانه‌ها خبر نرخ تورم بانک مرکزی را منتشر کرده که با توجه به عدم تکذیب آن از سوی بانک مرکزی و از طرف دیگر انتشار خبر با جزئیات دقیق، صحت ارقام درج شده در این خبر قابل تایید است.

براساس این آمار، نرخ تورم در آذر ماه امسال با 2/8 درصد افزایش به 21/2 درصد و تورم نقطه به نقطه با رشد 2/4 درصدی به 42/3 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد علت اصلی حذف این خبر از روی سایت بانک مرکزی و یا به طور کلی عدم انتشار آن، عبور نرخ تورم نقطه به نقطه از مرز 40 درصد بوده است.

هرچند بانک مرکزی در انتشار این آمارها می‌تواند تاخیر ایجاد کند اما همین آمارهایی که تاکنون وجود داشته و مورد لمس مردم هم هست به خوبی فشارهای معیشتی را بیان می‌کند؛ مانند آمارهای وزارت صنعت از قیمت کالاهای اساسی که تا پایان مهر انتشار یافته، تنها در یک نمونه 1990 درصد به قیمت میلگرد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزوده شده است.

همچنین قیمت برنج تایلندی 76/6 درصد، تخم‌مرغ 67/2 درصد، تیرآهن نمره 14، 94/4 درصد، میلگرد آجدار نمره 14، 109/3 درصد، خیار 53/9 درصد، سیب‌زمینی 106/1 درصد، سیب زرد 91/9 درصد، گوجه‌فرنگی 144/4 درصد و موز 154/9 درصد افزایش را در مهر ماه امسال به خود اختصاص داده است.

در آخرین نمونه این گرانی هم گوشت قرمز قرار دارد که روز گذشته باز هم افزایش قیمت داشته است؛ چنانکه علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: قیمت گوشت گوسفندی مقداری افزایش داشته و نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف‌کنندگان به ۷۱ هزار تومان تا ۷۲ هزار تومان رسیده است.

البته مرکز آمار، آمار تورم ماه گذشته را منتشر و اعلام کرده نرخ تورم نقطه به نقطه 37/4 درصد و نرخ تورم میانگین 18 درصد بوده است؛ موضوعی که برخی کارشناسان با تشکیک در همخوانی این آمار با واقعیت نسبت به آن واکنش نشان دادند.

در این جهت، عبدا... مشکانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار از نرخ تورم در این باره اظهار داشت: کالاهای وارداتی به کشور عموما در سه دسته کلی جا می‌گیرند. یا کالاهایی هستند که با ارز آزاد وارد شده‌اند یا کالاهای وارداتی با ارز نیمایی و یا کالاهای وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی هستند.

وی افزود: با این اوصاف کالاهای وارد شده با ارز بازار آزاد حدود ۲۰۰ درصد، کالاهای وارداتی با ارز سامانه نیما ۱۰۰ و کالاهای وارد شده با دلار دولتی هم ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. حال اینکه مرکز آمار بر چه اساسی نرخ تورم را محاسبه می‌کند که تورم ۱۸ درصد می‌شود معلوم نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر ارزان‌ترین کالاهایی که با ارز دولتی وارد می‌شوند نسبت به سال گذشته حداقل ۲۰ درصد دچار افزایش قیمت شده‌اند گفت: بیشتر کالاهای وارداتی در حال حاضر با ارز نیمایی وارد شده‌اند که بر این اساس هم افزایش قیمت‌ها بسیار بیشتر بوده و تورم هم احتمالا بسیار بیشتر از اینها باید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها