يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۰۸۱۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۱۲ دی ۱۳۹۷
«بانک سرمایه نمایش واقعی فساد است»! این میزان از صراحت بیان که برخاسته از شرایط خاص کشور است، کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه است. دادستان تهران با اشاره به پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها بر اساس رانت و ارتباطات، بانک سرمایه را نمایش واقعی این فساد دانست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در بحث مبارزه با فساد به بیان برخی عوامل آن پرداخت و اظهار داشت: در مبارزه با فساد یک سری عوامل، آسیب‌های مستقیم وارد می‌کنند که در مبارزه باید به آن توجه کنیم. شرکت‌های صوری از جمله این موارد است که مثل برق و باد شرکت درست می‌کنند و به رغم نداشتن تجربه، به‌راحتی ارز می‌گیرند و کالا می‌فروشند.
دادستان در بیان عامل دیگر اثرگذاری در فساد به بانک‌هایی اشاره کرد که ضمانت‌نامه‌های واقعی صادر نمی‌کنند و در این‌باره توضیح داد: در پرونده بانک تجارت که الان محاکمه می‌شود، چند هزار میلیاردتومان ضمانت‌های غیر‌معتبر صادر شده است. بحث دیگر پرداخت تسهیلات براساس رانت و ارتباطات است. بانک سرمایه نمایش واقعی این فساد است که بر اساس ارتباط درون‌گروهی بانکی با عوامل بیرون، به کارتن‌خواب و آدم‌های بی‌حساب و کتاب وام دادند. آدم‌هایی که با وثیقه‌های کوچک وام‌های کلان گرفتند.

وی یکی دیگر از موارد فساد‌آمیز را عدم وصول معوقات بانکی نام برد و گفت: بانک‌ها تسهیلات را آسان می‌دهند، اما در پیگیری معوقات کند عمل می‌کنند. همچنین صرافی‌ها به‌دلیل اینکه مرکز نقل و انتقال وجوهند، نقش زیادی در پولشویی و فروش ارز غیرمجاز خواهند داشت.

دادستان تهران درخصوص رسیدگی به فساد گفت: ظرف شش ماه گذشته بیش از هزار و ۷۰۰ نفر احضار و ۴۰۰ نفر بازداشت شدند. سه نفر محکوم به اعدام شدند، ۴۸ نفر در حال تحمل حبس و ۱۶۰ نفر همین الان به عنوان متهم در زندان هستند.

جعفری دولت‌آبادی با تقسیم‌بندی پرونده‌هایی که در شعب ویژه دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، به مفتوح شدن پرونده ۱۵۰ شرکت در دادسرا اشاره کرد که ارز دولتی دریافت کرده ولی آن را فروخته‌اند یا هنوز کالایی وارد نکرده‌اند.

جعفری دولت‌آبادی به پرونده مهم ثبت سفارش کالا‌های خارجی اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۰۶ هزار ثبت سفارش، ۹ هزار ماشین در این پرونده تخلف شده است. حدود ۳۰ متهم بازداشت هستند و افراد زیادی شناسایی شدند.

دادستان تهران با تأکید بر اینکه اگر مراکز اشتغال تعطیل شود، فساد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، افزود: ما در عین مبارزه با فساد تلاش کردیم، مراکز اشتغالی تعطیل نشود و مشکلی به کشور تحمیل نشود زیرا در آن صورت مبارزه با فساد را تحت الشعاع قرار می‌دادند.

جعفری دولت‌آبادی سیاست دیگر در بحث فساد را مبارزه مستمر دانست و اظهار داشت: همکاری مردم و رسانه‌ها در این مبارزه نقش مهمی دارد و مردم بدانند که ما در این مبارزه برای کسی تبعیض قائل نخواهیم شد.

دولت آبادی همچنین درباره برخی مواردی که درباره تخلفات در حوزه خصوصی‌سازی مطرح شده است، گفت: من درمورد سازمان خصوصی‌سازی این را بگویم که به زودی به این حوزه ورود و بررسی‌های خودمان را آغاز می‌کنیم.

دادستان تهران همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مشایی، بقایی و جوانفکر گفت: حکم پرونده آقای مشایی تأیید شده و دوران محکومیت یعنی پنج سال (اشد مجازات) را می‌گذراند. آقای بقایی حکمش در حال اجرا است و در مورد آقای جوانفکر هم حضور ذهن ندارم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها