امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۵۱۳۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۲۳ دی ۱۳۹۷
درحالی که بیش از یک ماه از نهایی شدن توافق آتش بس در جریان مذاکرات «استکهلم» درباره یمن، سپری می شود اما ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن تحت سرکردگی رژیم سعودی همچنان به نقض مکرر آتش بس به ویژه در «الحدیده» ادامه می‌دهد. این درحالی است که گروه های مقاومت یمن تاکنون اقدام به نقض آتش بس نکرده اند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از زمان برقراری آتش بس در «الحدیده» تاکنون، گزارش های متعددی را در خصوص نقض آن توسط رژیم سعودی و متحدانش منتشر کرده است که برآیند این گزارش ها حاکی از آن است که ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و حمایت ایالات متحده آمریکا و انگلیس، در طول این مدت بیش از هزار بار به نقض آتش بس الحدیده مبادرت ورزیده است؛ مسأله که البته با پاسخ یمنی ها نیز مواجه شد.

نکته قابل تأمل در اقدامات خصمانه سعودی ها در نقض آتش بس الحدیده آن است که در طول مدت قریب به یک ماه گذشته، آنها عمدتا مناطق مسکونی و همچنین مدارس، دانشگاه ها و بیمارستان ها را به صورت کاملا برنامه ریزی شده و عامدانه هدف قرار داده اند تا بدین ترتیب زمینه های شکست توافق «استکهلم» را فراهم آورند.

در یکی از آخرین نمونه های تجاوز آشکار رژیم سعودی و متحدانش به الحدیده می توان به حملات توپخانه ای آنها به دانشگاه علوم و فناوری الحدیده اشاره کرد؛ تجاوز آشکاری که به دنبال آن شماری از دانشجویان و غیرنظامیان یمنی به شهادت رسیده و تعدادی دیگر به شدت زخمی شدند. این جنایت ضد حقوق بشری که در تعارض آشکار با مفاد توافق آتش بس حاصل شده در استکهلم است، نشان می‌دهد که دامنه حملات سعودی به الحدیده تنها به عملیات های هوایی محدود و محصور نمی‌شود.

اما در این گیر و دار، انفعال شدید سازمان ملل متحد در قبال آنچه که در یمن به طور عام و در الحدیده به طور خاص می گذرد، به خوبی به چشم می خورد. سازمان ملل متحد تاکنون از ابزارها، امکانات، ظرفیت ها و اختیارات خود برای وادار کردن سعودی و متحدانش به پایبندی به توافق آتش بس در الحدیده نشده است.

همین انفعال سازمان ملل متحد در قبال تداوم جنایت های رژیم سعودی که تلاش می کند تیر خلاص را به مذاکرات استکهلم شلیک کند، موجب شده تا این رژیم و متحدانش در ارتکاب جنایت های متعدد علیه غیرنظامیان یمنی بیش از پیش جسارت پیدا کنند. لذا اگر امروز توافق آتش بس در الحدیده درحال مرگ تدریجی است، نباید از سهم سازمان ملل در تحقق این اتفاق تلخ به سادگی عبور کرد. این همان چیزی است که البته افکار عمومی نیز نسبت بدان معترض بوده و خواستار بهبود عملکرد سازمان ملل هستند.

با تمامی این‌ها، علی رغم تمامی اقدامات خصمانه و مخرب سعودی و هم‌پیاله‌هایش برای به شکست کشاندن توافق سوئد و همچنین با وجود انفعال و سکوت کُشنده سازمان ملل متحد، نیروهای یمنی به توافق آتش بس در الحدیده پایبند بوده و صراحتا نیز اعلام کرده اند که در آینده هم به این توافق پایبند خواهند ماند.

درهمین راستا، پیشتر «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اعلام کرد که نیروهای این کشور به توافق آتش بس در الحدیده پایبند بوده و این سعودی ها هستند که این توافق را زیر پای گذاشته اند. وی همچنین انتقادات شدیدی را نسبت به نقش منفعلانه سازمان ملل در قبال اقدامات سعودی در نقض آتش بس الحدیده، مطرح کرد.

در هر صورت، نقض مکرر توافق آتش بس در الحدیده یمن را می توان نوعی فرار رو به جلوی رژیم سعودی برای سرپوش نهادن بر سلسله شکست‌های میدانی چهار سال اخیر این رژیم در یمن تلقی کرد؛ بدین ترتیب که مقامات ریاض از رهگذر نقض آتش بس تلاش می کنند تا نیروهای یمنی را عامل شکست راهکار سیاسی برای برون رفت از شرایط حال حاضر یمن معرفی کرده و افکار عمومی را از شکست‌هایشان منحرف سازند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها