أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۱۳۳۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۲۳ دی ۱۳۹۷
اگرچه قرار بود تا سال ۲۰۱۲ یونان از فاز ریاضت اقتصادی عبور کرده و وارد دوران رشد اقتصادی شود، اما دریافت وامهای کلان از بانک مرکزی اروپا و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول جایی را برای تنفس یونانی ها باقی نگذاشته است.

در این میان، «الکسیس سپیراس» نخست وزیر یونان و دیگر مقامات این کشور نیز علیرغم رویکرد ضد ریاضتی حزب خود، قدرت ایستادگی در برابر فشار کشورهایی مانند آلمان و فرانسه را ندارند. بی دلیل نیست که مرکل صدر اعظم آلمان به فردی منفور در بین شهروندان یونانی تبدیل شده است....

استمرار سیاستهای ریاضتی در یونان از یک سو خشم شهروندان یونانی را شعله ور کرده و از سوی دیگر، امکان رشد اقتصادی در این کشور را متوقف ساخته است.

یکی از مسائلی که باید در خصوص بحران یونان مدنظر قرار داد، کلیت ماندن یا خروج این کشور از منطقه یورو است.

اساسا ممکن است آتن تصمیم به خروج از منطقه یورو بگیرد و به واحد پول قبلی خود یعنی «دراخما» بازگردد.

چنین بازگشتی به معنای ورود یونان به فاز جدید اقتصادی خواهد بود. این فاز جدید اقتصادی مخاطرات و البته فرصتهای خاص خود را خواهد داشت.

در این صورت یونان دیگر یکی از بازیگران منطقه یورو نخواهد بود. نکته حائز اهمیت اینکه برخی کشورهای اروپایی یونان را در خصوص خروج از منطقه یورو تهدید کرده و به آتن هشدار داده اند که در این صورت یونان باید با اتحادیه اروپا نیز خداحافظی کند. این در حالیست که بسیاری از شهروندان یونانی خواستار بقا در اتحادیه اروپا(در عین خروج از منطقه یورو) هستند.

دولت یونان همواره تاکید دارد باید برنامه های جدیدی را به منظور حرکت در مسیر سیاستهای ریاضت اقتصادی تبیین کند زیرا در غیراینصورت قادر نخواهد بود به تعهدات خودش درباره اجرای طرح اروپایی به منظور دریافت کمکهای مالی خارجی پایبند باشد.

با این حال، هرگونه اقدامی در این خصوص، بر شدت نارضایتی های عمومی از دولت یونان خواهد افزود. بسیاری از یونانی ها تصور می کردند که دولت چپگرای یونان قادر خواهد بود در برابر فشارهای بروکسل ایستادگی کند اما در عمل این اتفاق رخ نداده است. همان گونه که اشاره شد، تعهدات مالی سنگین یونان و لزوم باز پرداخت وامهای کلان بانکی از سوی این کشور، جایی برای مانور آتن در برابر بروکسل باقی نگذاشته است.

هم اکنون شهروندان یونانی امیدی نسبت به خروج از بحران اقتصادی و توقف سیاستهای ریاضتی در آینده ای نزدیک ندارند. واقعیت امر این است که یونان در آینده ای نزدیک و حتی تا یک دهه آتی نمی تواند نسبت به بازگشت به دوران قبل از بحران اقتصادی خوشبین باشد.

این خوشبینی کاذب در برخی موارد سبب شده است تا مقامات یونانی متوجه آنچه در دروان کشورشان و اتحادیه اروپاست نشوند. در حال حاضر طرح ریاضت اقتصادی مرکل در یونان شکست خورده و شهروندان یونانی نیز خود را ملزم به همکاری با این طرح نمی دانند.

از سوی دیگر، مقامات یونانی در اقناع روانی شهروندان خود جهت خروج از بحران و تکیه بر طرح ریاضت اقتصادی ناکام مانده اند. این ناکامی تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله تشدید بحران یورو پررنگ تر می شود. بی دلیل نیست که تحلیلگران مسائل اروپا نسبت به  شعله ور شدن اعتراض و خشم یونانی ها در سال ۲۰۱۹ هشدار می دهند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها