أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۱۳۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۲۳ دی ۱۳۹۷
کج‌سلیقگی دولت در هزینه‌کرد بودجه عمومی کشور؛
جشنواره فیلم فجر هر ساله با هزینه‌های گزاف و ریخت و پاش‌های بی‌مورد در دو بخش داخلی و بین الملل برگزار می‌شود؛ مسئولین وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کشور همواره سعی می‌کنند از ارائه هزینه‌های انجام شده در خلال جشنواره فیلم فجر خودداری کنند.

سرویس فرهنگی پایگاه 598-وحید عزیزی؛ جشنواره فیلم فجر هر ساله با هزینه‌های گزاف و ریخت و پاش‌های بی‌مورد در دو بخش داخلی و بین الملل برگزار می‌شود؛ مسئولین وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کشور همواره سعی می‌کنند از ارائه هزینه‌های انجام شده در خلال جشنواره فیلم فجر خودداری کنند.

علی رغم بی‌میلی مدیران وزارت ارشاد نسبت به ارائه اطلاعات مالی جشنواره فیلم فجر، پیگیری خبرنگاران و فشار رسانه‌ها تا حدود زیادی به روشن شدن ریخت و پاش‌های صورت‌گرفته در این جشنواره کمک کرده است.

طبق آمارهای بیان شده طی چندسال گذشته، هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر در برخی دوره‌ها مبلغی حدود 20 میلیارد تومان برآورد شده است.

به طور نمونه هزینه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش ملی ۱۱۶۷۱۴۹۹۹۷۳۲ ریال، معادل یازده میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۷۳ تومان بوده و هزینه و بودجه این جشنواره در بخش جهانی نیز ۸۴۲۵۷۱۳۹۴۳۷ ریال، معادل ۸ میلیارد و ۴۵۲ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۴۳ تومان بوده است.

علیرغم اینکه برخی از مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در آستانه برگزاری جشنواره فجر سخن از بحران مالی به میان می‌آورند، بنظر می‌رسد امسال نیز بودجهٔ قابل‌توجهی به این جشنواره اختصاص داده شده باشد.

در همین رابطه سید حسین سیدی مدیر بخش استان‌های سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر ضمن رد ادعای کمبود مالی در برگزاری جشنواره فجر اظهار داشت: «بر خلاف چیزی که عنوان می‌شود، ما به لحاظ مالی مشکلی نداریم چراکه سازمان سینمایی عزم جدی بر اکران همزمان این آثار در سایر استان‌ها هم دارد از همین رو ما به طور مسلم این کار را انجام خواهیم داد.»

هزینه‌های چندین میلیاردی وزارت ارشاد برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مؤسسات فرهنگی و هنری طی چندسال گذشته بدلیل نداشتن بودجه کافی و حمایت‌های دولتی به تعطیلی کشیده شده‌اند، بی‌اعتنایی دولت به مؤسسات فرهنگی تا جایی پیش رفته است که سال گذشته سخنگوی دولت با افتخار از حذف بودجه 59 موسسه بزرگ فرهنگی خبر داد و کمک کردن به این مؤسسات را غیرشرعی خواند!

ممکن است برخی افراد که اطلاع چندانی از ردیف‌های بودجه کشور ندارند تصور کنند دلیل حذف بودجه مراکز و مؤسسات فرهنگی "کاهش درآمدهای دولت" باشد اما واقعیت این است که طی سالهای گذشته درآمدهای ریالی دولت مرتباً افزایش یافته است؛ از طرفی طبق گزارشات رسمی بانک مرکزی، دولت حسن روحانی در چهار سال اول فعالیت خود بیش از 642 هزار میلیارد تومان صرف مخارج جاری دولت کرده است؛ این درحالی است که هزینه جاری کل دولت‌ها از سال 72 تا 91 (دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی + ۲ دوره ریاست جمهوری خاتمی + ۲ دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد) مجموعاً 640 هزار میلیارد تومان بوده است، به عبارتی هزینه‌ای که دولت حسن روحانی در چهارسال اول فعالیتش بر دست بیت‌المال گذاشته است به تنهایی از کل 5 دولت قبل از خود بیشتر است.

دولت حسن روحانی در حال حاضر پرخرج‌ترین دولت در سالهای بعد از انقلاب است؛ اما سؤال اینجاست که با وجود چنین ریخت و پاش‌هایی در بدنه دستگاه اجرایی، چرا کتابفروشی ها، سینماها و مؤسسات فرهنگی یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده می‌شوند؟

شاید پاسخ این سؤال در کج‌سلیقگی دولت در هزینه‌کرد بودجه عمومی کشور نهفته باشد، دولتی که برای برگزاری یک جشنوارهٔ سینمایی 20 میلیارد تومان هزینه می‌کند و با افتخار از حذف بودجه 59 موسسه بزرگ فرهنگی سخن می‌گوید بدون شک کمیت‌ش در مدیریت منابع و پیشبرد کلان جامعه می‌لنگد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها