أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۱۵۶۰
زمان انتشار: ۱۶:۱۵     ۲۷ دی ۱۳۹۷
دستگیری مرضیه هاشمی، از طرح و پلن جدید جان بولتن است. با این رفتار امنیتی و اقدامات دیگری که شاید مردم اطلاع نداشته باشند، جان بولتون به دنبال رودرویی با ایران است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، دستگیری مرضیه هاشمی، از طرح و پلن جدید جان بولتن است. با این رفتار امنیتی و اقدامات دیگری که شاید مردم اطلاع نداشته باشند، جان بولتون به دنبال رودرویی با ایران است.

مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری شبکه پرس تی‌وی، در سفر اخیر خود به آمریکا، بدون هیچ دلیل مشخصی، بازداشت شده و به‌صورت ویژه و تحت‌الحفظ به واشنگتن منتقل شده است و در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برد. ملانی فرانکلین، مجری آمریکایی‌الاصل این شبکه که پس از گرویدن به دین مبین اسلام نام «مرضیه هاشمی» را برای خود برگزیده است، توسط مأموران در واشنگتن دی‌سی بازداشت شده و تاکنون هیچ اتهامی به‌صورت رسمی علیه وی مطرح نشده است. این روزنامه‌نگار و مجری متولد آمریکا، برای دیدار با برادر بیمار و فرزندان و بستگان خود به آمریکا سفر کرده بود که روز یکشنبه در فرودگاه بین‌المللی سنت‌لوئیس لامبرت بازداشت و سپس توسط مأموران اف. بی. آی. به مرکز بازجویی منتقل شده است. بستگان وی طی ۴۸ ساعت گذشته نیز نتوانسته‌اند اطلاعاتی دقیق از دلایل قطعی بازداشتش کسب کنند. هاشمی در گفت‌وگویی کوتاه با اعضای خانواده خود از بدرفتاری با او در بازداشتگاه خبر داده است. وی گفته که مأموران آمریکایی به وی اهانت کرده و به‌اجبار حجاب را از سرش برداشته، دست و پاهای او را با زنجیر بسته و با وی همانند یک مجرم رفتار کرده‌اند. مرضیه هاشمی در طول فعالیت‌های خبری و رسانه‌ای سال‌ها همکاری نزدیکی با نادر طالب‌زاده داشته است به همین بهانه با ایشان گفت‌وگویی کوتاه داشتیم.

*جناب طالب‌زاده این یکی از عجیب‌ترین و ضد حقوق‌بشری‌ترین کارهایی است که مقامات امنیتی و دولتی آمریکا درباره یک خبرنگار انجام داده‌اند. برخورد ایشان دقیقاً تصوری از برخورد با جاسوس‌های شوروی را در ذهن متبادر می‌کند. کما اینکه ایشان فقط یک بانوی خبرنگار هستند.

خانم مرضیه هاشمی از چند روز پیش دستگیر شدند اما از امروز صبح شبکه پرس‌تی‌وی خبر را اعلام کرد و وضعیتشان مشخص نیست و به ایشان اتهامی هم نزدند ولی تصویر بزرگ‌تر صحنه‌گردانی ماجرا در مسیر همان تهدیداتی است که آمریکایی‌ها آغاز کرده و بی‌ارتباط به سفر بولتون و آقای پمپئو به منطقه خاورمیانه نیست. البته این مسئله یکی از روش‌های تحریکی است. آمریکایی‌ها می‌دانند خانم هاشمی چه کسی هست، کارشان چیست و در انگیزه‌هایش انسان مستقری است لذا این دستگیری در راستای تحریک صورت پذیرفته است و جالب است که دادگاه ایشان جمعه برگزار خواهد شد.

*شما چه تحلیل و تفسیری از خدمات ایشان دارید؛ آیا واقعاً خانم هاشمی مهره بسیار مهمی برای آمریکایی‌ها هستند که با این شکل ضد انسانی ایشان را دستگیر و به زندان منتقل می‌کنند؟

آنچه بنده می‌توانم مطرح کنم این است که ایشان از معدود خبرنگارانی در پرس تی‌وی بودند که به اهداف جمهوری اسلامی اعتقاد راسخی داشتند. در بین تمام خبرنگاران ایشان معتقدتر و مومن‌تر بودند. کما اینکه دائم برای گروه‌های خواهران در دانشگاه‌ها در ایران سخنانی دارند، اخیراً یک برنامه در شبکه دوم سیما یک برنامه داشتند که خیلی مورد توجه قرار گرفت.

*برنامه اقیانوس آرام؟

بله، این برنامه در داخل کشور از معدود برنامه‌های پر مخاطب داخل بود.

*تصور می‌کنید کدام شاخصه و کدام بخش از فعالیت‌های ایشان سبب شد که آمریکایی درباره ایشان به این سطح از حساسیت برسند؟

ایشان یک فعال فرهنگی نخست داخل ایران و بعد در جهان هستند. خیلی از مهمانانی که ایشان در پرس‌تی‌وی دعوت می‌کردند از رجال روشنفکر و معروف آمریکا هستند که همین الان که با شما صحبت می‌کنم، چند نفر از آن‌ها، با پرس تی‌وی خیلی سریع مصاحبه کردند و به این اتفاق واکنش نشان دادند. افرادی که در غرب آمریکا بودند که به ساعت ما در روز هماهنگ بود، صبح با شبکه پرس‌تی تماس‌های مکرری گرفتند. نخستین کسی که تماس گرفت سروان گات بنت و دیگرانی از جاهای مختلف دنیا بودند و امشب که به وقت در واشنگتن صبح خواهد شد، موج بزرگتری از واکنش‌ها را خواهیم داشت و ساکنان شرق آمریکا که اغلب مهمان برنامه‌های ایشان بودند، نسبت به این اتفاق ضد بشری حتماً واکنش نشان خواهند. تا الان تماس‌های فراوانی داشتیم.

*تصور می‌کنید فعالان حقوق بشری در آمریکا در دامنه بزرگ‌تری واکنش نشان بدهند؟

قطعاً، همایش‌ها و کنفرانس‌های بزرگی برگزار خواهد شد و از هفت صبح امروز که خبر دستگیری ایشان از پرس‌تی‌وی پخش شد، واکنش‌های وسیع و گسترده توییتری آغاز شده است. منظور من داخل ایران نیست. در خارج از کشور، افراد سرشناسی نسبت به دستگیری ایشان واکنش نشان داده‌اند. فرق ایشان با دیگران این است که جامعه روشنفکر و مستقل آمریکا ایشان را به خوبی می‌شناسند. ایشان مهمانان سرشناس و بسیار بزرگی را به برنامه‌های مختلف پرس‌تی دعوت کردند. خودشان همیشه می‌گفتند که آمریکا افسارگسیخته‌تر از گذشته عمل خواهد کرد به خصوص در شرایط که این افسارگسیختگی را در نحوه دستگیری و برخورد امنیتی - قضائی با ایشان می‌بینیم.

*آیا ایشان فعالیت‌های دیگری هم داشته‌اند که آمریکایی‌ها بتواند برای ایشان اتهامات واهی و جعلی درست کنند.

دقیقاً نکته مهم همین قسمت است که ایشان فقط خبرنگار بوده‌اند و کار غیر از رسانه نکرده‌اند و کارنامه بسیار روشن و واضح و بدون استتار داشته‌اند.

*شاید ضرورت نداشته باشد، اما برای اینکه با سابقه این بانوی مجاهد عرصه جنگ نرم بیشتر آشنا بشویم بفرمائید ایشان به واسطه چه کسی مسلمان و با انقلاب آشنا شدند؟

ایشان قبل از انقلاب در دانشگاه اوهایو بودند، همسرشان ایرانی بودند، ازدواج می‌کنند و بواسطه همسرشان مسلمان می‌شوند و اعتقادات انقلابی پیدا می‌کنند و نقش اصلی را همسرشان داشتند. ایشان از دهه شصت در شبکه سحر مشغول به کار شدند، تا زمانیکه پرس‌تی‌وی آغاز به فعالیت می‌کند و به این شبکه آمدند.

*به نظر شما این نقشه راه جدید برای دستگیری فعالان رسانه‌ای، برای گسترش رعب و وحشت، توسط کدام نهاد و افراد طراحی شده است؟

به نظرم دستگیری مرضیه هاشمی، از طرح و پلن جدید جان بولتن است. با این رفتار امنیتی و اقدامات دیگری که شاید مردم اطلاع نداشته باشند، جان بولتون به دنبال رودرویی با ایران است. چند وقت قبل دو خمپاره به منطقه سبز بغداد اصابت کرد و بلافاصله بولتن گفت این مسئله را بهانه کنید برای جنگ علیه ایران. مسئولان پنتاگون ایشان را منصرف کردند و به او گفتند این کار احمقانه است و با دو تا خمپاره‌ای که معلوم نیست چه کسی یا کسانی آنرا پرتاپ کرده‌اند، توی منطقه‌ای که کسی حضور نداشته و پارکینگ بوده و خساراتی هم نداشته و می‌توان به سادگی از روی آن گذشت. بولتن به دنبال بهانه برای دعواست و تصور من این است که طرح دستگیری خبرنگاران ایرانی هم کار ایشان است که یک بهانه‌ای برای رودرویی فراهم شود.

*اگر این اتفاق برای سایر خبرنگاران ما رخ دهد آنوقت باید چه کار کرد؟

مردم باید آگاه باشند کسانی که در حوزه جنگ نرم هستند، کاملاً در خطرند. حتی موقعی که از کشور خارج می‌شوند در معرض همه جور تهدیدی هستند. البته قبلاً هم قصد داشتند که به ایشان صدمه بزنند و در فرودگاهی در آمریکا برخوردی با ایشان صورت پذیرفته بود و ایشان را مجبور کرده بودند خوراکی و آب مصرف کنند و چون به ایشان هشدار داده بودیم اگر خوراکی و آب آشامیدنی به شما دادند مصرف نکنید، که این مسئله حاد برای ایشان اتفاق افتاد و ایشان را داشتند وادار می‌کردند که به زور خوراکی بخورند و می‌خواستند به ایشان صدمه بزنند که موفق نشدند و راه دیگری را برای مهار ایشان انتخاب کردند.

*اطلاع رسانی شبکه پرس‌تی‌وی و سایر رسانه‌ها درباره این دستگیری را تاکنون چطور ارزیابی می‌کنید؟

از امروز هفت صبح شروع شده و در دایره وسیعی ادامه خواهد داشت. با توجه به کارهای قبلی خانم هاشمی از جمله مستندها و برنامه های دیگر، فضای مجازی به خوبی می‌تواند روی این موضوعات کار کند و این فشار رسانه‌ای را ادامه دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها