أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۱۷۷۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۰     ۱۲ دی ۱۳۹۷
تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط بانک ملت؛
بانک ملت از جمله بانک‌هایی است که در هموارسازی تامین مالی، قدم‌های مناسبی را برداشته است. تامین سرمایه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از جمله نمونه‌های بارزی است که نقش سرمایه بانک ملت در آن انکار نشدنی است.
سرویس اقتصادی پایگاه 598؛ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد.


با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می‌باشد.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده‌است و در صورت تأمین به موقع منابع مالی تا پایان سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در همین راستا و با نگاه به نیاز شدید ایران به انرژی و همچنین تامین مالی بخش‌های مختلف انرژی در ایران، نظام بانکداری کشور با هدف عدم نیاز کشور به ورود سرمایه خارجی، تصمیم به تامین سرمایه بخش تولید انرژی را گرفت. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که ضمن ورود سرمایه خارجی در قالب فاینانس یا انواع استقراض خارجی، کشور ممکن است تسلیم خواسته‌های گاها نامعقولی شود. نوسانات شدید ارز نیز می‌تواند در بازپرداخت استقراض‌های خارجی مشکل‌ساز شود.

بانک ملت از جمله بانک‌هایی است که در هموارسازی تامین مالی، قدم‌های مناسبی را برداشته است. تامین سرمایه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از جمله نمونه‌های بارزی است که نقش سرمایه بانک ملت در آن انکار نشدنی است.

تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سوی بانک ملت از آن جهت حائز اهمیت است که این پالایشگاه جهت توسعه و راه‌اندازی فازهای خود بارها با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شده است. همین تحریم‌ها، تامین سرمایه این پالایشگاه را با مشکلات اساسی مواجه کرد.

در سال 94 خبرِ برگزاری نشست مشترک بین مدیران بانک ملت با سهامداران و مدیران پالایشگاه  ستاره خلیج فارس با هدف  تامین اعتبار 650 میلیون یورویی این طرح پالایشی رسانه‌ای شد. نهایتا این نشست و امضای قرارداد مذکور، عملیات تامین مالی 650 میلیون یورویی پالایشگاه خلیج فارس توسط بانک ملت را وارد فاز اجرایی کرد.

امروزه اهمیت واسطه شدن بانک ملت جهت تزریق سرمایه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر به چشم می‌آید؛ چراکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اخیرا جهت صادرات بنزین در آینده‌ای نزدیک، اعلام آمادگی کرده است. با بهره‌برداری کامل این پالایشگاه، روزانه بیش از ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه خواهد شد. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است.

تا کنون تولیداتِ پالایشگاه که بعد از تامین اعتبار از سوی بانک ملت رونق تازه‌ای به خود گرفته، حدودا ارزشی برابر با ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داشته که به همین میزان، از خروج ارز جلوگیری شده است. اهمیت عدم خروج این میزان ارز از کشور را می‌توان اینگونه سنجید که چندی پیش دولت دوزادهم جهت ایجاد اشتغال به میزان 1 میلیارد دلار تخصیص اعتبار در نظر گرفت. بلا شک موفقیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تامین نیاز انرژی کشور را می‌توان مصداق همکاری سیستم بانکداری با بخش تولید انرژی تفسیر کرد که نتیجه آن در جامعه گویا و مبرهن است.

خودکفایی در تولید انرژی، صادرات، اشتغال و بنیه محکم اقتصادی از جمله نتایج همکاری و همراهی بانک ملت با پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها