کد خبر: ۴۵۲۱۶۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
کارگاه نقد فیلم ویژه اصحاب رسانه و خبرنگاران قم در حاشیه جشنواره فیلم فجر به همت خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار ایسنا منطقه قم، محمدرضا محقق منتقد و مدرس سینما در این کارگاه یک روزه با اشاره به ویژگی های نقد منصفانه و دقیق فیلم عنوان کرد: نقد فیلم دارای شاخص ها و مولفه هایی است در این راستا نگاه مخاطب با منتقد تفاوت هایی دارد.

این منتقد سینما افزود: نقد جدی فیلم می تواند سینما را به لحاظ کیفی و کمی ارتقاء دهد تا زمانی که نقدی جدی و واقعی از فیلم ارائه نشود نمی توان رشد و پیشرفتی را در سینما شاهد بود.

وی تصریح کرد: تحلیل و نقد فیلم با گزارش فیلم متفاوت است و منتقد همه ابعاد فیلم را از نظر کارگردانی، دوربین، میزانسن، تنظیم روابط صحنه و بازی و چگونگی رویدادها مورد تحلیل قرار می دهد.

محقق بیان کرد: منتقد تا زمانی که با شخصیت های فیلم همزاد پنداری نکند و مخاطب را نشناسد نمی تواند تحلیل دقیق و درستی از فیلم ارائه دهد.

وی اظهار کرد: منتقدان حرفه ای هیچ گاه با نگاه غرض ورزی و یا جانبدارانه به نقد فیلم نمی پردازند بلکه بر اساس واقعیت ها و شاخص ها به نقد می پردازند.

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: فیلم ساز و کارگردان باید به قوائد لازم در ساخت فیلم تن دهد وگرنه فیلم او فضایی برای رشد ندارد و نمی تواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.

وی گفت: اگر چه تعداد مخاطب می تواند شاخصی برای خوب بودن فیلم باشد اما صرفا حضور بالای مخاطبان دلیلی بر خوب بودن فیلم نیست.

محقق ادامه داد: گاهی فیلم از اصالت و رسالت واقعی فاصله می گیرد و مسیر ابتذال را می پیماید و ممکن است این امر برای مخاطب خوشایند باشد و جذب فیلم گردد یک منتقد حرفه ای تعداد مخاطبان را معیاری برای خوب یا بد بودن فیلم در نظر نمی گیرد.

وی اظهار کرد: برای یک منتقد واقعی روزنامه و مجلات، رادیو و تلویزیون و فضای مجازی تفاوتی ندارد و هر نظری درباره فیلم دارد بر اساس منطق و استدلال بیان می کند.

این منتقد سینما عنوان کرد: سبک های مختلفی در نگارش نقد فیلم وجود دارد که باید آن ها را به درستی فرا گرفت همچنین باید عناصر فیلم را به خوبی شناخت.

وی تصریح کرد: منتقد نقدی صریح دارد اما بیانی توهین آمیز ندارد همچنین منتقد هیچ گاه خواسته ها و امیال شخصی خود را در نقد نمی آورد.

گفتنی است در پایان این کارگاه فیلم سینمایی طلای سرخ ساخته جعفر پناهی اکران و نقد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها