أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۲۲۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
روز نخست جشنواره فیلم فجر با جابه‌جایی مدام سانس نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره و سینماهای مردمی، درخشش ماه کامل آبیار، تختی و رد خون و تنور داغ اعتراض و عذرخواهی‌ها به شب رسید.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب در حالی روز نخست خود را پشت سر گذاشت که اتفاقات و حواشی خاص و متفاوتی را در پی داشت.

این روز گویا با شعار تغییر گره خورده بود و سانس اکران فیلم‌ها از سینما رسانه گرفته تا سینماهای مردمی، مدام جابه‌جا در پاره‌ای از اوقات حذف می‌شد، بساط اعتراض و عذرخواهی گرم بود و در این بین تختی و رد خون و شبی که ماه کامل شد، بی‌دغدغه درخشیدند.

آقا «تختی» و دیگر هیچ!

سانس دوم اکران‌ها در کاخ رسانه که قرار بود چشم همه را به دیدن مرام و معرفت «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی روشن کند، با اعلام ناگهانی، ساعت نمایشش با «معکوس» پولاد کیمیایی جابه‌جا شد و خیلی‌ها تا ساعت ۹ و نیم شب، دل توی دلشان نبود که ببینند «تختی» قرار است چه حرف‌های مگویی را برایشان بگوید.

دلیل این جابه‌جایی بنابراعلام روابط عمومی فیلم تختی، مشکلات فنی اعلام شد. این در حالی است که دست‌اندرکاران جشنواره گفته بودند نسخه نهایی (DCP) همه فیلم‌ها در ۳۰ بهمن تحویل داده شده است. حال پیدا کنید پرتقال‌فروش را!

 

کیمیایی: اعتراض دارم/ ملکان: ببخشید

داستان «تختی» و «معکوس» به اینجا ختم نشد و دو نشست خبری پشت سر هم بدون وقفه تا پاسی از شب ادامه داشت که با اعتراض خبرنگاران حاضر در جلسه مواجه شد.

اما این تنها اعتراض در این جلسات نبود و پولاد کیمیایی هم با گلایه از تغییر زمان اکران فیلمش در سینمای رسانه‌ها تا پشت میکروفون آمد و گفت: رفتار مسئولان جشنواره با فیلم «معکوس» توهین‌آمیز بود.

اما سعید ملکان، تهیه کننده فیلم «تختی» از باب دیگری وارد این بحث شد و گفت: از آقای مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی عذرخواهی می‌کنم. من اطلاعی از تغییر زمان اکران نداشتم. مشکلات فنی سر خروجی گرفتن باعث شد که زمان گرفته شود و فیلم دیر برسد. هیأت انتخاب تقریبا تمام فیلم را دیده بود؛ فقط بحث ویژوال فیلم مانده بود.

«تختی» ۳ ـ «معکوس» و «سال دوم دانشکده من» صفر

اما جالب است بدانید این همه برو بیا و بگیر و ببند سر اول و آخر بودن ساعت نمایش فیلم‌ها، خیلی روی اصل مخاطب و استقبال اهالی رسانه تاثیری نداشت. اکران‌های معکوس و سال دوم دانشکده در پردیس سینمایی ملت با تعداد نه چندان چشمگیر تماشاگر انجام شد. این در حالی بود که تختی با دو سالن پر از تماشاگر داستان خود را روایت کرد.

 

«رد خون» در استقلال غوغا کرد

اما در سینماهای مردمی اوضاع با توجه به تنوع جدول نمایش متفاوت بود. ساعت ۸ شب قرار بود فیلم «ماجرای نیمروز ۲ رد خون» در سانس سوم سینما استقلال به نمایش درآید و مردم مشتاق زیادی از ساعت ۵ و نیم عصر در صف تهیه بلیت بودند و تعدادشان تا رسیدن به زمان نمایش به صف‌های چند تایی رسیده بود. برای تماشای این فیلم، حتی بازار سیاه راه افتاده بود و البته، تعداد خریداران بیشتر از فروشنده‌ها بود.

«متری شش و نیم» که مردم نتوانستند ببینند

اما خیلی‌های دیگر که ابد و یک روز سعید روستایی را دیده بودند در سالن‌های کوروش، ماندا و آفریقا منتظر بودند ببینند عیار «متری شش و نیم» او چقدر است که ناکام ماندند و اکران فیلم لغو شد. مردم ماندند و یک جدول نمایش تغییر داده شده.

 

اما سعید روستایی هم خیلی بیکار ننشست و در دفاع از خود و در باب مخاطب‌مداری و شاید گلایه و با چاشنی کمی اطلاع‌رسانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «فیلم من چند روزیست آمادست، نه مشکل فنی دارد، نه چیز دیگه‌ای. فقط بعضی‌ها هستن با فشارهایی که می‌یارن نذاشتن امروز اکران بشه.

 علی الحساب از همه عزیزانی که نتونستن توی پردیس کوروش و ماندا و آفریقا فیلم رو ببینن، من معذرت می‌خوام.»

همه «شبی که ماه کامل شد» را دیدند

نرگس آبیار که پیش از این فیلم‌هایی چون «شیار ۱۴۳» و «نفس» را در پرونده خود دارد با فیلم جدیدش «شبی که ماه کامل شد» جماعتی را میخکوب کرد. به گونه‌ای که اولین سانس فوق‌العاده فیلم‌های جشنواره در پردیس کورش به فیلم آبیار رسید.

 

این سانس فوق‌العاده در ساعت ۹ شب و به دلیل استقبال فراوان و تمام شدن بلیت‌های گیشه صورت گرفت و مردم با بازیگران و عوامل فیلم به تماشای ماه کامل نرگس آبیار نشستند.

وقتی نوزادان و خردسالان هم فیلم دوست دارند!

اما در همین ساعت در مرکز آفرینش‌های فرهنگی ـ هنری کانون پرورش فکری هم قرار بود این فیلم به نمایش درآید و صنوف سینمایی آن را تماشا کنند؛ ولی نکته عجیب ماجرا این بود که صدای گریه و فریاد چند نوزاد در سالن پر از جمعیت تا پایان فیلم، داد خیلی‌ها را درآورد و سوالی که پیش می‌آمد این بود که فیلمی که احتمالا با درج گروه سنی، اکران عمومی بگیرد چطور برای نوزادان مناسب است و مهم‌تر اینکه این هنردوستان خردسال چرا و چگونه به این سالن‌ها وارد شده بودند؟

تختی اول شد!

از اعتراض‌ها، تغییرات، توضیحات و شور و هیجانات حاکم بر فضای جشنواره که عبور کنیم به نظر منتقدان و کارشناسان فیلم می‌رسیم.

طبق ستاره‌هایی که منتقدان نشریه نزدیک، ویژه جشنواره در جدول امتیازات به فیلم‌های روز اول جشنواره سی و هفتم فیلم فجر درج کردند، رتبه اول فیلم دیدنی روز (فقط در سینمای رسانه) با بالاترین امتیاز به «تختی» رسید.

«سال دوم دانشکده من» با اختلاف چشمگیری در رتبه دوم قرار گرفت و «معکوس» پولاد کیمیایی خیلی به مذاق بینندگان خوش نیامد و در پایین‌ترین سطح فیلم‌های نمایش داده شده برای خودش جایی پیدا کرد. باید منتظر بود و دید آیا استقبال مردمی، نظر این گروه از منتقدان را تایید می‌کند یا نظر مردم آمار ستاره‌های پسند فیلم‌ها را جابه‌جا خواهد کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها