أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۲۳۵۱
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
مدیریت لیبرالی اقتصاد طی سال‌های گذشته باعث شده تولید گوشت به میزان لازم رشد نکرده و در شرایط کنونی که تعادل بازار بهم خورده قیمت آن تا 100 هزار تومان هم افزایش پیدا کند.
به گزارش پایگاه 598، موضوع کاهش عرضه و افزایش شدید قیمت گوشت قرمز در بازار باعث نگرانی برای بسیاری از مردم شده است چرا که برای بهره‌مندی از گوشت یا باید کیلویی 100 هزار تومان هزینه کنند یا اینکه در صفهای طولانی گوشت بایستند و ساعت‌ها منتظر بمانند تا نوبت به آنها برای عرضه گوشت به‌نرخ دولتی برسد.
 
برآوردها نشان می‌دهد کل نیاز سالیانه کشور به گوشت دام رقمی نزدیک به یک میلیون تن است که حدود 75 درصد آن توسط تولید داخل برطرف می‌شود، همچنین سالیانه نزدیک به 280 هزار تن گوشت دام از خارج کشور وارد می‌شود که ارز مورد نیاز آن نزدیک به 1/6 میلیارد دلار است.

طی هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی بر قاچاق دام و تاثیر آن بر روی قیمت منتشر شده اما برخی آمارهای حاکی از تاثیر نه چندان بالای حجم قاچاق بر قیمت گوشت دارد.

به‌گفته سردار سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی بیش از 50 درصد دامی که قصد قاچاق آن بود، توسط پلیس کشف شده است. بنابراین تأثیر قاچاق دام و بی‌ثمر بودن تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی  یک بحث انحرافی برای پوشش گذاشتن بر سوء مدیریت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری با نام سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده انتظار از دولتمردان این بود که حداقل به رونق تولید داخلی در نیازهای اساسی کشور توجه کنند اما متأسفانه این مهم در برخی حوزه‌ها رخ نداد و به‌نظر می‌رسد یکی از آنها توجه به تولید دام و حمایت از تولیدکنندگان این عرصه بوده است.

در چنین شرایطی نسخه‌ای که اقتصاد لیبرال به آنها ارائه می‌داد، تأکید بر واردات بود، در این حال وقتی تولید داخلی با بی‌توجهی نسبت به شرایط جدید متناسب با افزایش تقاضای بازار رشد نکرد اگر قیمتها افزایش پیدا نمی‌کرد بایستی تعجب می‌کردیم! چرا که اقتصاد لیبرال دستور می‌دهد در جایی که «مزیت نسبی» ندارید ورود پیدا نکنید حال اینکه  طبق این نسخه باید به مسائل کشاورزی و دام که به‌زعم این دیدگاه مزیت نسبی کشور نیست بی‌تفاوت باشیم.

به‌عقیده برخی از کارشناسان، در نتیجه این دیدگاه، کم‌توجهی به تولید داخلی باعث شد که نسبت به تولید داخلی دام که دوسوم نیاز بازار را تأمین می‌کرد رشدی صورت نگیرد.

بنابراین وقتی شش سال اقتصاد کشور را معطل برجام و فرج حاصل شدن از خارج مرزها گذاشتیم تولید داخل به حاشیه رفت و به‌شدت آسیب دید.‌ صدمات این بی‌توجهی به رونق اقتصاد داخل، در بعضی زمینه‌ها به‌سرعت با تعطیلی و بیکاری کارگران مشخص شد اما در برخی حوزه‌ها اثرات سوء این بی‌توجهی به‌مرور زمان مشخص می‌شود؛ مثلاً در بحث توجه به تولید دام مولد دولت در زمانی که باید به‌فکر افزایش توان داخل و کنترل میزان دامهای مولد در بازار می‌بود عملاً این حوزه را آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نداد و نتیجه آن چیزی شد که اکنون مشاهده می‌کنیم.

همانطور که‌اشاره شد رویکرد دولت برای مقابله با گرانی‌ها افزایش واردات بوده و براساس گزارش نود اقتصادی، در شش ماه ابتدای سال جاری، 400 میلیون دلار گوشت وارد کشور شده؛ اتفاقی که با وجود تداوم آن در ماه‌های بعد هم، تاثیری بر روی قیمت‌ها نگذاشته است.

از سوی دیگر، وضعیت توزیع گوشت وارداتی نیز به‌گونه‌ای بوده که با ایجاد صف‌های عریض و طویل، باز هم نتوانسته نیاز مردم را برآورده کند.

شرایط کنونی بازار گوشت از انتقادات کاربران فضای مجازی مصون نمانده و یکی از این کاربران در صفحه توئیتر خود نوشته: آقای روحانی گوشت گوسفند حلال، تحویل بندر عباس با حمل و بیمه کیلویی یک تا 1/6 دلار است؛ چرا همین گوشت که با دلار 4200 تومان وارد شده را با صف و التماس به مردم 30 هزار تومان می‌فروشید؟

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها