أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۲۴۱۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
در حالی که «بنفشه آفریقایی»، یکشنبه از فهرست فیلم‌های برتر مردمی جشنواره فجر حذف شد، کارگردان آن درباره ریتم اثرش می‌گوید: مخاطبان تا آخر می‌نشینند، خودجوش دست می‌زنند و وقتی از سینما بیرون می‌آیند، خیلی خوشحال و خندانند.

به گزارش پایگاه 598، «مونا زندی حقیقی» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در پاسخ به این سوال که موضوع فیلم بنفشه آفریقایی  در نگاه اول تصویرگری یک مثلث عشقی است که تا به حال مشابه آن را در سینما ندیده ایم و به نوعی قبح زدایی درباره چند شوهری به نظر می‌رسد، گفت: کسانی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند باید بگویند که دقیقاً از کجای فیلم چنین استنباطی را داشته‌اند؟ من کاملا مخالف این نظر هستم و این اظهار نظر برگرفته از یک ذهن بیمار است.

وی ادامه داد: این موضوع کاملا انسانی و بسیار ساده است و نمی‌توان به آن انگ مثلث عشقی یا روابط جنسی زد. این موارد کجا نشان داده شده است؟ مخاطب در کجا می‌بیند که زن با همسر اولش ارتباط داشته و به همسرش خیانت می‌کند و یا عشق‌ورزی دارد؟ کجای قصه نشان می‌دهد که ما درباره یک مثلث عاشقانه صحبت می‌کنیم؟

زندی تصریح کرد: اتفاقاً ما درباره یک زن و شوهر عاشق صحبت می‌کنیم که همسر سابق خانم را به خانه آورده‌اند و از او نگهداری می‌کنند. در کجای فیلم می‌توانیم چنین لحظاتی را ببینیم؟ این موضوعات کلی‌گویی هستند. کسانی که چنین حرف‌هایی را می‌زنند باید با سند آن را بیان کنند که برداشتی کرده‌اند و نظر شخصی خودشان است.

کارگردان فیلم بنفشه آفریقایی اظهار داشت: کسانی که ادعا دارند بنفشه آفریقایی تصویر یک مثلث عشقی است باید مصداق بیاورند و بگویند که در کجای فیلم چه اتفاقی افتاده است که زن نسبت به همسر اولش درگیری عاطفی پیدا کرده است؟ آیا غیر از این است که این ارتباط، فقط یک ارتباط انسانی است؟

وی ادامه داد: ما یک مشکل جدی فرهنگی در جامعه‌مان داریم که کاملا غلط است و در گذشته به این شدت نبوده و آن این است که فکر می‌کنیم اگر با یک فردی ارتباطمان قطع می‌شود چه آن فرد همسرمان بوده باشد و یا ارتباطات دوستانه داشته‌ایم، دیگر نمی‌توانیم آن زندگی و یا رابطه را ادامه بدهیم. تمام آنچه که در ادامه و زندگی بوده را می‌خواهید دور بیندازید و حذف کنید؛ در حالی که این موضوع غیر ممکن است.

وی تاکید کرد: وقتی یک نفر ارتباط عاطفی داشته که نمی‌توان از او توقع داشت همه چیز را فراموش کند. البته منظورم ارتباطات جنسی نیست چون ما در چنین روابطی معمولا گریزی به مسائل جنسی هم می‌زنیم و این دو را باهم قاطی می‌کنیم تا پوشیده شود اما واقعیت این است که فرد در یک رابطه عاشقانه هم با فرد مورد نظر و هم با خانواده‌اش ارتباط عاطفی برقرار کرده است و حتی دوستان مشترک با هم دارد. این روابط انسانی شکل گرفته است. چطور می‌توان آن را وقتی یک طرف از دایره بیرون می‌آید غیر انسانی دید؟

کارگردان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی در ادامه به فارس گفت: در روابط ما در گذشته چنین بود که وقتی کسی دچار بحران‌های عاطفی می‌شد از سوی خانواده و دوستانش مورد حمایت قرار می‌گرفت و خانواده‌ها با هم ارتباط داشتند و کاری به عقاید یکدیگر نداشتند.

این کارگردان در ادامه در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی از ریتم کندی برخوردار است و گاهی اوقات حوصله تماشاگر را سر می‌برد نیز گفت: من اگر جرأت صفی یزدانیان را داشتم فیلمم را کندتر و آرام‌تر از آنچه که دیدید می‌ساختم. این فیلم خاصیت و ماهیتش این است که باید آرام باشد و مخاطب باید صبر کند. اما آدم‌ها این روزها دیگر صبر و حوصله ندارند و نمی‌خواهند در سینما بنشینند و فیلم ببینند. ترجیح می‌دهند چیزی را ببینند و دوست دارند زود به نتیجه برسند و بروند؛ در حالی که باید این آرامش را لحظه به لحظه با شخصیت‌های فیلم تجربه کنند و کسانی که درباره ریتم چنین می‌گویند افراد کم حوصله‌ای هستند.

وی ادامه داد: چون قصه بنفشه آفریقایی ماهیت این گونه است و داستانی که بخواهد بگوید و برود نیست اصلا قصه حادثه نیست و حادثه‌ای رخ نمی‌دهد و این فیلم فقط روابط آدم‌هاست. وقتی ما درباره روابط آدم‌ها صحبت می‌کنیم دیگر نمی‌توانیم درباره ریتم تند حرف بزنیم.

زندی حقیقی در پاسخ به این سوال که پس احتمال کوتاه کردن فیلم در اکران عمومی وجود ندارد، توضیح داد: هرگز به این ریتم دست نخواهم زد و مخالفم با اینکه مخاطب عام حوصله دیدن این فیلم را ندارد. چون در حال حاضر در سینماهای مردمی می‌بینم که مخاطبان تا آخر می‌نشینند و خودجوش دست می‌زنند و وقتی هم از سینما بیرون می‌آیند خیلی خوشحال و خندانند و من پیغام‌های خصوصی بسیاری دریافت کردم که از من تشکر کردند و این فیلم را دوست داشتند، قصه آن را دوست داشتند و ریتمش را درست می‌دانستند. به نظرم منتقدان و خبرنگاران بی‌حوصله معتقدند که ریتم بنفشه آفریقایی کند است و شاید دلیل آن این است که وقتی از ساعت یک تا ۱۰ شب پشت سرهم فیلم می‌بینند دیگر حوصله دیدن آثاری نظیر بنفشه آفریقایی را ندارند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها