کد خبر: ۴۵۲۶۷۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
ژاپن چگونه ژاپن شد؟
کمیته برگزاری المپیک 2020 توکیو تصمیم دارد تمام مدال‌های مسابقات سال آینده را با کمک مواد استخراج‌شده از ضایعات الکترونیکی بسازد تا از این طریق با مشارکت مردم گامی در راستای حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌کرد بودجه‌ی کشور ژاپن برداشته شود، این درحالی است که کمیته برگزاری جشنواره فیلم فجر چندی پیش در اقدامی تحقیرآمیز، ساخت تندیس‌های این جشنواره ملی را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دبی واگذار کرده بود.
سرویس فرهنگی پایگاه 598-وحید عزیزی؛ کمیته برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو تصمیم دارد تمام مدال‌های مسابقات سال آینده را با کمک مواد استخراج‌شده از ضایعات الکترونیکی بسازد، بر همین اساس مراکز جمع آوری ضایعات الکترونیکی در 1594 شهر راه اندازی شده‌ است و با همکاری مردم ژاپن اقدام به جمع‌آوری دوربین‌ها و موبایل‌های از کارافتاده نموده‌اند.


 


طی این پروژه قرار است 5000 مدال طلا، نقره و برنز توسط کمیته برگزاری المپیک توکیو ساخته شود که تاکنون تمام برنز موردنیاز برای تکمیل این پروژه جمع‌آوری و استخراج شده است، همچنین حدود ۹۳.۷ درصد طلا و ۸۵.۴ درصد نقره مورد نیاز نیز از طریق بازیافت ضایعات الکترونیکی بدست آمده است.

آنگونه که کمیته المپیک توکیو اعلام کرده است، هدف این پروژه صرفه‌جویی در مصرف فلزات گرانبها، کمک به محیط زیست و استفاده از مشارکت عمومی مردم در راستای پیشرفت کشور ژاپن می‌باشد.

به موازات اجرای پروژه خلاقانه ساخت مدال‌های المپیک از ضایعات الکترونیکی در توکیو، کمیته‌ای نیز در ایران به منظور برگزاری جشنواره سینمایی فیلم فجر تشکیل شد که موظف بود تندیس‌های جشنواره را تهیه نماید اما با حواشی متعددی روبرو شد.

چندی پیش عزت‌الله علیزاده مدیر اجرایی سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر درباره ساخت و تولید تندیس‌های جشنواره اعلام کرد: «متأسفانه امکان تولید سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دربی سفارش داده‌ایم».

واگذاری ساخت چند تندیس‌ شیشه‌ای به کارگاه‌های کریستال‌سازی کشور امارات، فارغ از اینکه هزینه‌ی بی‌موردی به دستگاه‌های فرهنگی تحمیل کرد به نوعی توهین به هنرمندان و مراکز صنایع دستی کشور نیز بود؛ کمااینکه بعد از انتشار سخنان مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر در رسانه‌ها، رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و گفت: «معتقدم متولیان برنامه ساخت تندیس‌های جشنواره فجر در دُبی اصلاً مفهوم فجر و انقلاب را درک نکردند و حساسیت‌های این حوزه را آگاه نیستند».

در مجموع باید بپذیریم که تصمیم‌گیران اجرایی کشور علیرغم شعارهایی که در مناسبت‌های ملی سر میدهند، به توانمندی هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی اعتماد ندارند؛ ظاهرا عدم اعتمادبه‌نفس ملی به یک بیماری فراگیر و خطرناک تبدیل شده که مدیران اجرایی را زمین‌گیر کرده است.

تلاش برگزارکنندگان المپیک توکیو برای ایجاد همدلی در بین مردم کشورشان و به‌رخ کشیدن پیشرفت‌های ژاپن از غنای فرهنگی و میهن‌دوستی آنان خبر می‌دهد؛ این درحالی است که اقدام کمیته برگزاری جشنواره فیلم فجر مفهومی جز تحقیر توانمندی هنرمندان داخلی و بیگانه‌پرستی مدیران اجرایی کشور ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها