کد خبر: ۴۵۲۸۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
اندیشکده آمریکایی «استراتفور» به دنبال پایان نشست دو روزه «ورشو»، در گزارشی تاکید کرده که واشنگتن یک بار دیگر در رسیدن به اهداف ضد ایرانی خود ناکام مانده است.
به گزارش پایگاه 598، به دنبال پایان نشست ضد ایرانی لهستان، اندیشکده آمریکایی «استراتفور» درباره این نشست به شکست آمریکا در رسیدن به اهداف ضد ایرانی خودش اذعان کرده و گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «خاورمیانه: در نشست ورشو هیچ پیشرفتی برای آمریکا درباره ایران صورت نگرفت».

استراتفور نوشت: «نشست دو روزه به رهبری آمریکا در ورشو درباره امنیت خاورمیانه ۱۴ فوریه پایان یافت. در این گردهمایی مقام‌های ۶۰ کشور فرصتی برای صحبت درباره استراتژی‌های تقویت امنیت خاورمیانه فراهم کرد و همچنین فرصتی برای رایزنی‌هایی درباره وعده آمریکا برای رونمایی از طرح صلح اسرائیل-فلسطین بعد از انتخابات نهم آوریل اسرائیل  ایجاد کرده بود اما فقط یک سوم از کشورهای شرکت‌کننده، وزرای خارجه خودشان را به نشست فرستادند».

اندیشکده آمریکایی درباره دلیل حضور نیافتن وزرای خارجه اکثر کشورهای جهان در نشست ورشو نوشت: «بخشی از دلایل (عدم حضور وزرای خارجه) ناشی از این واقعیت بود که آمریکا این نشست را تبدیل به یک اجلاس ضد ایرانی کرده بود».

استراتفور ادامه داد: «البته پیشرفت‌هایی در زمینه بهبود روابط بین کشورهای عربی خلیج (فارس) و اسرائیل شامل دیدار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با وزیر خارجه عمان در حاشیه نشست صورت گرفت. همچنین وزیر خارجه بحرین اعلام کرد که "به تردیج" منامه روابطش با اسرائیل را عادی‌سازی خواهد کرد».

طبق گزارش این اندیشکده آمریکایی، «نشست (ورشو) به جای برجسته کردن همگرایی و اتفاق نظر در مسائل مربوط به امنیت خاورمیانه، تاکیدی بر واگرایی و اختلاف نظر بود. از همه قابل ملاحظه‌تر اینکه، استدلال‌های آمریکا درباره لزوم اتخاذ مواضع سرسختانه علیه ایران در همراه کردن بسیاری از مقام‌های اروپایی با این مواضع بار دیگر شکست خورده است».

لازم به ذکر است که نشست امنیتی دو روزه ورشو با موضوع صلح و امنیت در خاورمیانه در حالی پایان یافت که در بیانیه پایانی کنفرانس اشاره‌ای به کشور خاصی نشده است.

واکنش ایران به سند پایانی بی خاصیت ورشو
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سند پایانی ورشو گفت: بیانیه این نشست از پیش شکست خورده، سندی بی خاصیت بود که متن آن تنها از سوی دو کشور برگزارکننده صادر و فاقد هرگونه اعتبار و تصمیم بود.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه پایانی کنفرانس ورشو گفت:

به رغم تلاش های گسترده واشنگتن برای برگزاری یک نشست فراگیر و ایجاد یک ائتلاف جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، تعداد و سطح پایین شرکت کنندگان که آنان نیز از همراهی با هرگونه تصمیم ضد ایرانی امتناع کردند، در فرجام این نشست از پیش شکست خورده، بیانیه پایانی آن را به سندی بی خاصیت تبدیل کرد؛ متن و نوشته ای که تنها از سوی دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هرگونه اعتبار و تصمیم بود.  

قاسمی  در ادامه افزود: برای همه دور اندیشان و تحلیگران و سیاستمداران برجسته و فهیم جهان این شکست کاملا از قبل و از همان آغاز طرح اولیه آن قابل تصور و پیش بینی بود.

کنفرانسی تحت عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه  چگونه می تواند موفق باشد در حالی که بازیگران اصلی منطقه همچون ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین در آن حضور ندارند و کشورهای مهمی چون چین و روسیه، و بسیاری از کشورهای مهم اروپایی و غیراروپایی در آن حضور نداشته و  یا صرفا در سطح بسیار پائین  و کمرنگی در آن شرکت کردند. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار داشت: رفتار و کردار عصبی و متشنج وزیر خارجه و معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی ها و مصاحبه ها که علنا از اروپا گله و شکایت کرده و از سر ضعف اصرار به خروج آنها از برجام کردند، بهترین گواه و نشانه ناکامی و ناتوانی آنان در تحقق اهداف مورد نظرشان از اجلاس ورشو است. 

قاسمی خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا از یک سو بانی کنفرانس صلح و امنیت در خاورمیانه می شود، اما از سوی دیگر با خروج یکجانبه و خلاف تمام موازین بین المللی از برجام، و با سیاست های ریاکارانه خود تنش و درگیری و حمایت از تروریسم و نزاع  و خصومت در میان ملت های منطقه را افزایش داده و ناامنی، بی ثباتی، فقر، جنگ و افراط گرایی را گسترش می دهد.

وی در پایان تاکید کرد: به رغم تمامی سیاست های خصمانه و تجاوز کارانه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس مبارزه و مقاومت برای برقراری منطقه ای امن، با ثبات و عاری از حضور قدرت های بیگانه و متجاوز ادامه خواهد یافت و آمریکا باید هر چه سریع تر با درک واقعیات این منطقه حساس از جهان از ادامه این گونه کینه توزی های بی حاصل دست بردارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها