أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۲۸۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه نباید با این پیام به صورت شعاری برخورد شود، گفت: باید حوزه برای انتقال این پیام به نسل امروز و برای استمرار انقلاب همه تلاش های خود را بکار بگیرد تا انقلاب ادامه پیدا کند و در این رابطه هر چه اندیشه نو تولید کند عمل کردن به پیام است. حوزه نباید نسبت به پیام آن، غفلت کند
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله  محمد جواد فاضل پیش از ظهر امروز در ابتدای درس خارج که در مدرسه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در قم برگزار شد، با اشاره به پیام رهبر انقلاب در مورد دهه 5 انقلاب گفت: این پیام را همه دیدند و باید حوزه بادقت این پیام ایشان را مورد مطالعه ودقت قرار دهد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت:  چنین جامعیتی در پیام رهبر معظم انقلاب، حاکی از محصول ولایت فقیه است و اگر بخواهیم رهبری این امت را باسایر امت ها مقایسه کنیم که اصلا قابل مقایسه نیست.

وی افزود: در باقی نظام ها، مشاهده نمی کنیم که رهبری، گذشته نظام و جامعه را مورد دقت قرار بدهد و حرکت بیش از40سال را تحلیل کند و نکات اساسی و آرمانها را به صورت دقیق روشن نماید و راه  و مخاطب آینده را تنظیم کند؛ ولی ایشان این کار را با دقت انجام داده اند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: در انقلاب دیگر که سیاسی یا مادی بود رهبران آن انقلاب نسبت به گذشته و نسبت به آینده  مسئولیتی برای خود نمی بینند. رهبران سایر انقلاب ها و نظام ها دنبال اقتدار سیاسی صرف بودند؛ ولی این نحوه تحلیل جامع، صحیح و منصفانه ازگذشته و ترسیم نقشه راه برای آینده در درجه اول تنها از اصل ولایت فقیه و شخص رهبر انقلاب ممکن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: عدم عدول از آرمانها، صبر و متانت و سایر جهات که در رهبری باید باشد در شخصیت  حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری می بینیم. این پیام محصول ولایت فقیه است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم از سایر نظام ها و انقلاب ها چنین محصولی و پیامی صادر نمی شود. بعد از 40 سال یکی از نتایج این بوده ولایت فقیه همیشه بیدار و هوشیار و مسلط بر اتفاقات 40 سال گذشته انقلاب است.

حوزه باید این پیام را باور کند

این استاد درس خارج گفت: ما طلاب و حوزه در مقابل این پیام وظیفه ای داریم. ایشان براساس وظیفه ای این پیام را دادند، حوزه باید این پیام را باور کند. از دیگر برکات این پیام برای حوزه این است که این پیام باعث تقویت نسل امروز حوزه می شود.

وی گفت: معتقدیم این پیام موجب تقویت باورهای علمی حوزویان می شود. اصلی که امام راحل از درون فقه بیرون کشید، این همه ثمره در این 40 سال داشته و حوزه باید باور خودش را قوی تر و وظیفه را سنگین تر احساس کند.

نباید با این پیام به صورت شعاری برخورد شود

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه نباید با این پیام به صورت شعاری برخورد شود، افزود: باید حوزه برای انتقال این پیام به نسل امروز و برای استمرار انقلاب همه تلاش های خود را بکار بگیرد تا انقلاب ادامه پیدا کند و در این رابطه هر چه اندیشه نو تولید کند عمل کردن به پیام است. حوزه نباید نسبت به پیام آن، غفلت کند، بلکه باید بداند وظیفه حساسی در مقابل این پیام دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: یکی ازنکات تازه این پیام این است که انقلاب بر اصولی مانند آزادی، انقلاب، استقلال و... بیان شده، این اصول زمان بردار و موقتی نیست. در بعضی کشورها انقلابی به دلیل خاصی حادث می شود، مثلا در ارتباط با گرفتاری خاصی بوده و با تمام شدن آن حادثه، انقلاب هم تمام می شود، ولی وقتی انقلاب ایران براساس اسلام است دیگر کهنگی و فر سودگی معنا ندارد؛ چون اصولی دارد و این اصول به هر گروهی ارائه شود، می پذیرند.

همه بدانند در این انقلاب بن بست نیست

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: گاهی در نسل امروز ایجاد یأس می کنند و به آنها می گویند، نمی توانند انقلاب را ادامه دهند، این افرادی که این گونه در صدد ضعف افکار جوانان نسبت به انقلاب هستند، بن مایه انقلاب را نپذیرفته اند. بن مایه انقلاب برای اصولی مانند اسلام و قوانین آن بوده و قوانین اسلام تبعیض بردار نیست، این را باید همه بدانند در این انقلاب بن بست نیست.

جدایی دین از سیاست افسانه است

این استاد درس خارج گفت: نکته دیگر این است حوزه باید نکات پیام رهبر انقلاب در مورد دهه 5 انقلاب را به صورت مستدل و منطق بیان کند. از نتایجی که برای حوزه می توانم بگیرم این است که جدایی دین از سیاست افسانه است و بحث جدایی دین از سیاست در حوزه اگر قبل از انقلاب صدای بسیار ضعیف داشت، بعداز انقلاب در حوزه خاموش شد.

وی ادامه داد:  در گام دوم این جدایی دین از سیاست در حوزه در انقلاب خیال و افسانه است. این همان برکات انقلاب است. در حوزه اصلا فکر جدایی دین از سیاست توهمی است و قائلی ندارد؛ اما بعضی ها ممکن است  دنبال تلقی این مسئله در حوزه باشند و از اصل ولایت فقیه برگشته باشند و این مسئله ممکن است  برای کسانی باشد که به دنبال هستند و یا فکر مادیات می کنند. کسی که به فکر مادیات نیست از اصل ولایت فقیه برنگشته و حوزه باید این مسئله را عملی نشان دهد و این با مراقبت ممکن است.

حوزه در شرایط کنونی با فکر  به میدان بیاید

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: باید حوزه در شرایط کنونی با فکر اندیشه به میدان بیاید و جریان های فکری دنیا را رصد کند. این پیام تاریخی و ماندگار است و باید خدا راشکر کنیم که به فرموده امام راحل« اصل ولایت فقیه عنایت خدا بوده و شعار نبود».

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: کسی که مسئول شهری بوده به او بگویند گزارشی از حضور 4 سال مسئولیت بده، شاید نتواند، ولی رهبر انقلاب این چنین دقیق و منصفانه  40 سال گذشته انقلاب را بیان می کند. دراصول و آرمانها نه تنها دچار خطاء نشده، بلکه بسیاردقیق بیان کردند.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: ایشان در این پیام به نکات بسیار دقیقی اشاره کردند و از جمله این که فرمودند« انقلاب ملّت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطب های جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد.».

وی ادامه داد:‌ شواهدی که براین مسئله است، شعار نیست. این پیام ایشان ویژه است. نگرانی دشمن 40 سال پیش چه بوده، الان چه است این بسیار مهم است، ایشان از انقلاب تعبیر به زلزله سیاسی، طهارت اقتصادی و... می کنند. این تعابیر و مانند آن بسیار زیبا است. تحلیل نشان از ایمان قوی و تسلط بر همه زوایای انقلاب از سوی شخص رهبری است.

رهبر معظم انقلاب حق امام راحل را به خوبی ادا کردند

این استاد درس خارج گفت: این پیام امید بخش برای آیندگان است و ایشان در این پیام حق امام راحل را به خوبی ادا کردند، کاملا ایشان واقف به شخصیت بی نظیر امام راحل و همه رامحصول ایشان تلقی می کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: توصیه این است این پیام را طلاب بخوانند. نکات زیادی از این پیام بیرون می آید و باید این نکات را مبلغین توجه داشته باشند و آن را در درس ها ارائه کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها