أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۲۹۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
در هم‌اندیشی نخبگان مطرح شد:
در هم‌اندیشی نخبگان با موضوع «ابعاد حقوقی اقتصادی امنیتی FATF» آقایان نژندی‌منش، حسینی، اسدی، کوچ‌نژاد، بی‌پروا، قدیری، محبی و حاجیلو در فرهنگسرای اندیشه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در هم‌اندیشی نخبگان با موضوع «ابعاد حقوقی اقتصادی امنیتی FATF» آقایان نژندی‌منش، حسینی، اسدی، کوچ‌نژاد، بی‌پروا، قدیری، محبی و حاجیلو در فرهنگسرای اندیشه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. 

احمد قدیری، دانش آموخته دوره دکتری حقوق بین الملل امروز در نشست هم اندیشی نخبگان که با موضوع ابعاد حقوقی، اقتصادی و امنیتی fatf در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: موضوعی به نام حق شرط کلی در دو کنوانسیون CFT و پالرمو وجود ندارد و در صورت تصویب آن، یک حالت این است که ایران تمام استاندارد‌های FATF را اجرا کنیم که این ناقض منافع و امنیت ملی است و یا این کنوانسیون‌ها را بپذیرد؛ اما اجرا نکنیم که با این وجود ما چیزی را که تقدیم طرف مقابل کرده ایم، زیر ساخت حقوقی و بستر اعمال تحریم‌های جدید است.

وی با اشاره به اظهارات چند روز اخیر ظریف مبنی بر اینکه ما به خاطر فلسطین حاضریم فشار‌ها را تحمل کنیم، تصریح کرد: این به منزله دادن یک آدرس غلط است، چون اصلا بحث فلسطین مطرح نیست و اینجا بحثی که وجود دارد این است که با پذیرفتن به الزامات سی اف تی و پالرمو ساختار دفاعی و اقتصادی کشور ما زیر ذره بین و تحریم های جدید می‌رود.

قدیری اظهار کرد: فرض کنید ایران تمام اقدامات مدنظر fatf را هم انجام دهد؛ با این وجود بحث این است که به اذعان مسؤلان FATF هیچ تضمینی نیست که ایران از لیست کشور‌های با ریسک بالای سرمایه گذاری، موسوم به لیست سیاه، خارج شود. چون ترامپ، نتانیاهو و در آینده بن سلمان باید به خروج کشورمان از این لیست به صورت اجماعی رای دهند. در هر حال اگر از این لیست نیز فعلا خارج شویم، انتظارات fatf از ایران سیال است و ممکن است اقدامات جدیدی در آینده زاییده شود و دوباره امکان بازگشت ایران به لیست کشور‌های با ریسک بالای سرمایه گذاری فراهم شود. 

این دانش آموخته دکتری حقوق بین الملل با اشاره به اینکه fatf یک نهاد تحریم کننده نیست و این گروه صرفا تابلوی اعلانات است، تصریح کرد: هدف برجام رفع و تعلیق یا لغو تحریم‌ها بود؛ با این وجود در ساختار حقوقی تحریم‌ها برداشته شد، ولی شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در ایران پا پیش نگذاشتند و حتی فروش هواپیما هم به کشورمان منتفی شد چه برسد به اینکه سرمایه گذاری صورت بگیرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز دراین رابطه گفت: تحریم‌ها بر روی کاغذ برداشته شده، ولی آمریکا با یک، اما و اگر دل شرکت‌ها را خالی می‌کند و برای سرمایه گذاری آن‌ها در ایران خط و نشان می‌کشد چون لیست SDN یک لیست باز است. 

وی با تاکید بر اینکه fatf اختیار و ساختاری برای رفع تحریم‌ها ندارد، تصریح کرد: مغلطه‌ای که در حال انجام است این است که به نام شفافیت می‌خواهند یک کنوانسیون استعماری را بر کشور تحمیل کنند. شفافیت برای بیگانه یک ضد ارزش است و آنچه در جنگ اقتصادی ارزش دارد استتار است.

قدیری خاطرنشان کرد: آقای طیب نیا اکشن پلن ۴۱ بندی اف‌ای تی اف را پذیرفته است، ولی همچنان دولت آن را محرمانه داشته و کسی این الزامات را نمی‌داند. ضمن آنکه در ۲۱ فروردین دولت تزریق ارز به صرافی‌ها را متوقف کرد، اما یک روز مانده به بررسی سی اف تی در مجلس، یعنی در روز ۷ مهر، جریان ارزی به صرافی‌ها را وصل کرد تا جامعه را شرطی کند و آن وقت بگویند بررسی سی اف تی در مجلس باعث کاهش قیمت ارز شد. اما با تعویق بررسی لایحه در مجلس و همزمان با شلیک موشک‌های سپاه به مقر داعش در شرق فرات، دولت به نتایج خود نرسید و سقوط ارز پای آنچه دولت میخواست نوشته نشد. البته در هر حال آنچه تاسف بار است شرطی کردن جامعه توسط دولت و گروگان گرفتن معیشت مردم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها