يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۳۰۲۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
پرویز داودی:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پذیرش «FATF»اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را تکمیل می‌کند، گفت: نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی مهم‌ترین مانع پیشرفت کشور است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، پرویز داوودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به ارزیابی شاخص‌های اقتصاد کلان کشور و علل و ریشه‌های آن پرداخت و گفت: در حال حاضر 6 عامل مانع پیشرفت کشور هستند که مهم‌ترین آن «نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی» است. با سیاست‌هایی مثل برجام ما را در انتظار گذاشتند و اکنون نیز می‌خواهند «FATF» را تحمیل کنند؛ مسئولین خارجی گفته‌اند که «اگر ایران «FATF»را بپذیرد، بسته تحریم ما کامل خواهد شد و به‌سمت تحریم‌های فلج‌کننده خواهیم رفت». وزارت خارجه باید دیپلماسی اقتصادی فعالی را به‌ویژه در کشورهایی مثل هند و چین که از ما نفت می‌خرند، داشته باشد؛ اما حدود 1 سال در چین سفیر نداشتیم.

داوودی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شاخص‌های کلان اقتصاد کشور گفت: ارزش تولیدات کشور در سال 96، 694 هزار میلیارد تومان با نفت بود و تولید بدون نفت 540 هزار میلیارد تومان بود.وی افزود: رشد اقتصادی در سال‌های 92 تا 96 به‌طور متوسط 0.9 درصد بود که رشد خوبی نیست و ظرفیت‌های کشور بسیار بیشتر از این مقدار است.داوودی رشد اقتصاد کشور را نامتوازن دانست و گفت: همواره بیش از 50 تا 60 درصد رشد اقتصادی کشور در بخش بازرگانی و خدمات بوده است که رشد مولدی نیست.

70درصد ظرفیت‌های کشور بلااستفاده مانده است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در حال حاضر حدود 70 درصد ظرفیت‌های کشور خالی است و تنها از حدود 30 درصد ظرفیت‌های کشور استفاده می‌شود.داوودی میزان بیکاری به‌خصوص در جوانان را بالا دانست و گفت: سرمایه گذاری در بسیاری از بخش‌ها منفی بوده است.وی با اشاره به افزایش ضریب جینی به‌ویژه در کلان‌شهرها گفت: تا سال گذشته تورم خوب بود اما با سیاست‌های ارزی، تورم نیز افزایش پیدا کرد.

نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی مهم‌ترین مانع پیشرفت کشور
داوودی علت نامساعد بودن شاخص‌های اقتصاد کلان کشور را 6 عامل دانست و گفت: اولین و مهم‌ترین عامل، نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی و رقیق شدن نگاه ما می‌توانیم است.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عامل دوم وضعیت موجود را تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دانست و گفت: ما تحریم‌ها را داریم اما مشکل این است که جنگ اقتصادی را باور نداریم که نمونه آن در بودجه 98 مشاهده می‌شود. جنگ اقتصادی مانند بمب شیمیایی است و آثار آن بلندمدت‌تر، شدیدتر و مخرب‌تر از جنگ نظامی‌است.داوودی با اشاره به ایجاد اتاق جنگ اقتصادی در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: آمریکا در سال 2000 دفتر ویژه‌ای را برای رصد اقتصاد در کل جهان در وزارت دارایی خود راه‌اندازی کرد و اولین هدف آن ایران بود.

دیپلماسی اقتصادی فعال نیاز امروز ایران است
وی با اشاره به محدود شدن فروش نفت کشور گفت: وزارت خارجه باید دیپلماسی اقتصادی فعالی را به‌ویژه در کشورهایی مثل هند و چین که از ما نفت می‌خرند، داشته باشد. اما حدود 1 سال در چین سفیر نداشتیم.استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی عامل سوم مشکلات اقتصادی کشور را معضلات بانکی، پولی و ارزی و چهارمین عامل را معضلات تجارت خارجی و قاچاق دانست.وی افزود: پنجمین عامل مشکلات اقتصادی کشور، مشکل بودجه و پیشرفت کند پروژه‌های عمرانی و عامل ششم، فساد اقتصادی است.

پذیرش «FATF»اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را تکمیل می‌کند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این چند سال، خود را معطل کردیم تا خارجی‌ها بیایند و سرمایه گذاری کنند اما نیامدند و این انتظار برای بخش تولیدی کشور مانند سم بود.وی ادامه داد: با سیاست‌هایی مثل برجام ما را در انتظار گذاشتند و اکنون نیز می‌خواهند «FATF» را تحمیل کنند. مسئولین خارجی گفته‌اند که اگر ایران «FATF»را بپذیرد، بسته تحریم ما کامل خواهد شد و به‌سمت تحریم‌های فلج‌کننده خواهیم رفت.داوودی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نسخه علمی‌و بومی‌برگرفته از الگوی اسلامی‌و انقلابی دانست که پنج محور آن درون‌زایی، برون‌نگری، مردمی‌بودن، عدالت‌محوری و دانش‌بنیان بودن است.

80درصد بازار ارز در اختیار دولت است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازار ارز گفت: این بازار به‌عنوان بازار رقابتی که قیمت آن منصفانه، عادلانه و کارا باشد، نیست، چون عرضه و تقاضا کنندگان عمده‌ای دارد که عبارتند از دولت و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی که 80 درصد بازار در اختیار آن‌ها است، قیمت آن نیز قیمتی نیست که در اقتصاد بهینه، کارا و منصفانه باشد.وی به مضرات افزایش نرخ ارز برای اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: یک تفکر وجود دارد که می‌گوید افزایش نرخ ارز خوب است و باعث افزایش صادرات و کاهش واردات می‌شود. اما آیا این نسخه برای ایران خوب است؟داوودی گفت: در اقتصاد ایران اگر نرخ ارز بالا رود صادرات زیاد نمی‌شود، واردات کم نمی‌شود، کیفیت تولید کم و توزیع درآمدها به‌شدت ناعادلانه خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها