أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۳۲۵۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
دکتر کجا؟
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه امشب دوشنبه از سمت خود کناره‌گیری کرد. گویا سنت استعفا پس از عملکرد ضعیف و فرار از پاسخگویی در دولت باب شده و این بار ظریف قرار است کنار بکشد! استعفای ظریف پیش از آنکه استعفا نامیده شود نوعی تاکتیک است که چهره استعفا پوشیده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه امشب دوشنبه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

یک منبع مطلع نزدیک به وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس این خبر را تایید کرده است.

دقایقی پیش، ظریف در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش میخواهم. شاد و سربلند باشید.»

ظریف در حالی استعفایش را در اینستاگرام اعلام کرد که مدت ها بود در صفحه اینستاگرامش پستی نگذاشته بود و  آخرین پست اینستاگرامش در روز عاشورای حسینی (29 شهریور ماه /20 سپتامبر 2018) منتشر شده بود و در این مدت فقط در توئیتر به انتشار مواضع و نظراتش می پرداخت.

گفتنی است ساعتی پس از انتشار خبر استعفای ظریف، محمود واعظی رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری خبرهای منتشر شده مبنی بر پذیرش استعفای وزیر خارجه توسط روحانی را تکذیب کرد.

ظریف روز یکشنبه در همایش «چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران طی اظهاراتی عنوان کرده بود: اینکه می‌گوییم به مقاومت مردم افتخار می‌کنیم به این معنا نیست که بگوییم وظیفه مردم این است که چنین کنند، بلکه وظیفه ماست که این مقاومت مردم را هم پاس بداریم و هم فشار را بر مردم کم کنیم، نگوییم مردم همیشه مقاومت کردند و 40 سال است مقاومت می‌کنند و باز هم مقاومت خواهند کرد. پس ما چه کار‌ه‌ایم، چرا مردم ما را انتخاب و دولت را انتخاب کردند؟


سکوت رئیس جمهور
تا آخرین دقایق دوشنبه شب رئیس جمهور واکنشی درباره استعفای وزیر امور خارجه نداشت و تصور می‌شود دکتر حسن روحانی هم در انتظار تصمیم ظریف نبوده است البته برخی مدعی پذیرش در جریان بودن استعفای ظریف از سوی رئیس جمهور شدند.



چرا استعفا کرد؟
گویا سنت استعفا پس از عملکرد ضعیف و فرار از پاسخگویی در دولت باب شده و این بار ظریف قرار است کنار بکشد!


واکنش رسانه های بین المللی
رویترز: ظریف استعفا داد. او نقشی مهم در توافق هسته ای داشت، اما با خروج آمریکا از این توافق از سوی مخالفان مورد حمله قرار گرفت.

اورشلیم پست: ظریف وزیر امور خارجه ایران کناره گیری کرد.

آسوشیتدپرس: ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد. او عامل اصلی در به ثمر رسیدن توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ بود.

هاآرتص اسرائیل: ظریف اعلام کناره گیری کرد.


الجزیره: ظریف استعفا داد.

ان بی سی: ظریف استعفا داد، اما هنوز مشخص نیست که آیا استعفای او پذیرفته شده یا خیر.

واشنگتن پست: ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد.

اسپوتنیک: ظریف با انتشار پستی در اینستاگرام استعفایش را اعلام کرد.


واکنش فعالان فضای مجازی

- این سنت دیرینه لیبرال‌ها و سازش‌کاران است که بدون پذیرفتن مسئولیت اشتباهات و ساده‌لوحی‌های خود فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

- جبرائیلی: استعفای آقای دکتر #ظریف، نوعی فرار به جلوست. ایشان باعث و بانی #برجامی هستند که امروز کاملا روشن شده چیزی بیش از یک "تعهد یک‌جانبه" نبوده و در چارچوب رویکرد "امتیاز یکجانبه" به آمریکا امضا شده است. اما به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، به راحتی و با یک چرخش خودکار (With a stroke of a pen!) از #وزارت_خارجه خارج می شود.

- محمد علی وکیلی نماینده مجلس: امیدوارم پایان #ظریف پایان یک وزیر باشد نه یک رویکرد !

- دکتر یامین پور: از هواپیمای در حال سقوط دولت بیرون پریدن اسمش شجاعت نیست چترباز قهرمان! بی‌اعتبار بودنت را دیر فهمیدی...

- علی علیزاده: آقای ظریف! امروز حزب‌الله هم تحریم شد. یعنی عملا بریتانیا هم به ترامپ پیوست. تحریمهای جدید هم تازه دارد اضافه میشود. آقای ظریف! نتایج برجام تازه دارد مشخص میشود. شما حق ندارید استعفا بدهید. نمیگذاریم استعفا بدهید. باید تا آخرش بمانید ومسئولیت بپذیرید و پاسخگو باشید.

- زکی‌پدیا: ظریف هم توییت‌هاش رو اینجا می‌کنه استعفاش رو اینستاگرام میده.

- امیرحسین ثابتی: ظریف در آخرین اقدام دوران مسئولیتش نیز (استعفا) در حد توان خود به جریان مقاومت ضربه زد و با تحت الشعاع قرار دادن سفر مهم بشار اسد به تهران، خواسته یا ناخواسته خوش خدمتی دیگری به غربی ها از خود به جا گذاشت.

- فامیل دور: فکر کنم روحانی میخواسته استعفا بده ولی دایورت کرده بوده رو ظریف.

- امیرعلی صفا: تحلیل نیاز به خبر داره که اونم هیچ خبر قابل اعتنایی نیست ولی بعیده علت‌های شخصی باشه. یحتمل دلایل قوی‌تری مثل تغییر موضع جدی ایران در قبال ادامه برجام در کار باشه. منابع آگاهم کاش بخوابن فردا خیلی کار دارن.

علی نادری: فروپاشی گفتمان #برجام  با کناره‌گیری خالق آن، یعنی فروپاشی دولت برآمده از آن گفتمان. استعفای #ظريف  را اگر در کانتکست کلی نظام تحلیل کنیم، معانی مهمی را به جهان اعلام و القاء کرده است. میشه شرط برنده شدن، خوب بازی کردن در یک میدان نیست، گاهی برهم زدن آن میدان شرط پیروزی است...

- چلنگر: الان آذری جهرمی حس ناراحتی و لب گزیدن اون دانشجویی رو داره که هی تو ذهنش میگه اجازه بگیرم برم بیرون (از دولت)، تو‌ حیات آب بخورم و واسه ۱۴۰۰ گرم کنم، ولی یکی دیگه زودتر از اون پامیشه بدون اجازه استاد از کلاس میره بیرون.

- فرید ابراهیمی: آقای ظریف!
تو "دوام" نیاوردی، اما ما "مقاومت" میکنیم.

- حاج فیدل
مرد فشارهاي ايميلي به صورت اينستاگرامي استعفا داد... رفتار هاي توهين آميز روحاني ظريف را هم فراري داد!!


پیامک ظریف پس از استعفا
پس از اعلام استعفای وزیر خارجه، خبرنگار «انتخاب» بصورت پیامکی صحت و سقم این خبر را از او جویا شد که ظریف در پاسخ این پیامک را ارسال کرد: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

به نظر می‌رسد مقصود او از «ملاقات‌های امروز»، دیدار دوشنبه بشار اسد با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری باشد؛ دیدارهایی که در تصاویر منتشرشده از آنها ظریف به چشم نمی‌خورد.

واکنش سردبیر سابق رجانیوز به خبر انتخاب
تقریبا مطمئن شدم که این خبرسازی دروغ است و تلاشی برای سوار شدن بر موج یک بمب خبری.
هر کس توانست به این گفتگوی پیامکی ادعایی دسترسی پیدا کند، جایزه دارد.
از اعلام نظر نزدیکترین افراد به تیم رسانه‌ای ‎ظریف می‌شود اینطور استنباط کرد که روحانی طرف اصلی ماجراست.


چند دلیل مهم برای استعفا
-یک منبع به ‎IranViewer گفت در پی اعلام خبر استعفاء ظریف، با ایشان گفتگو کرده‌است. این منبع خاطرنشان کرد این استعفاء ربطی به خروج ایران از برجام و یا عدم تصویب FATF نداشته و به بالاگرفتن اختلافات روحانی و ظریف بر می‌گردد.

- علی ایوبی:
پرده اول: استعفا یا تاکتیک؟! استعفای ظریف پیش از آنکه استعفا نامیده شود نوعی تاکتیک است که چهره استعفا پوشیده است.

اصلاح طلبان با توییت های پی در پی در این سنگ هستند تا بگویند حسن روحانی به پای خود شلیک کرده است.

عباس عبدی می‌گوید این استعفا با هماهنگی بوده است و کار بسیار خوبی است.

جناب آقای ذوالنور که در صدد آن بود تا رئیس جمهور را استیضاح کند دست از کار خود می کشد و تمامی افراد نیز امضاهای خود را پس میگیرند.

#تَکرَار موجود زیرکی است و پس فراهم ساختن ذبح شخصیت سیاسی میرحسین موسوی و کروبی در عوض رسیدن اصلاح‌طلبان به نیمی از قدرت در دولت روحانی سعی دارد؛ گام دوم را با حذف روحانی و کنترل دولت جدید به شکل انحصاری در دست گیرد....در یک تحلیل بسیار ساده می توان گفت که امروزه سناریوی خاصی از سوی اصلاحاتی ها در شرف جریان است:

۱.فشار اصولگرایان و استعفای حسن روحانی

۲. تبدیل استعفای روحانی به پاسخی در برابر فشار تندروها و حاکمیت.

۳. نشان دادن چهره ای خاص به عنوان گزینه‌ی ضد دیکتاتوری که این روحیه را در مکان پیشینی ثابت کرده است. (ظریف این را ثابت کرد آن هم با استعفای نیم شب و هم زمان با ورود اسد به تهران)

۴. بازماندن‌ جریان راست از تصدی ریاست جمهوری برای دولت جدید با برچسب دیکتاتوری و افراط گرایی.

امروز آقای عبدالله شهبازی یکی از اساتید برجسته تاریخ و جریان شناسی پس از انتشار خبر استعفای آقای ظریف بیان نمود که ۸ سال آینده را احتمالاً در خدمت آقای ظریف خواهیم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
یه سید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
۰
۰
خاصیت آفتاب تابانه چرا که یادش رفته عینک دودی بزنه تشعشعات این نور عظیم کورش کرده......
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها