أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۳۲۶۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
در بخش «تجلی اراده ملی» سی و هفتمین جشنواره فجر؛
سازمان حفاظت محیط زیست در بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر «شبی که ماه کامل شد»،«تختی»، « روزهای نارنجی»را شایسته تقدیر دانست، اما اعلام کرد: تقریبا هیچ یک از آثار نمایش داده شده به اولویت‌های این بخش نپرداخته اند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، اهدای جوایز سازمان حفاظت محیط زیست در بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فجر به فیلم‌های برگزیده این بخش با حضور اصغر دانشیان، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان انجام گرفت.

فیلم‌های برگزیده از نگاه هیات داوران سازمان محیط زیست، شبی که ماه کامل شد، به کارگردانی نرگس آبیار، تختی، به کارگردانی بهرام توکلی، روزهای نارنجی، به کارگردانی آرش لاهوتی است.

هیات داوران  بخش محیط زیست سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (تجلی اراده ملی) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

۱- همانگونه که می دانیم  اگر حفظ محیط زیست و مولفه‌های  اصلی آن، یعنی: آب، هوا، خاک و تنوع گیاهی و جانوری ایران عزیز، اولویت  اول کشور نباشد، حداقل جزء سه اولویت اساسی امروز و آینده همه ماست.

 اما شوربختانه، توجه به محیط زیست و مولفه‌های پیش گفته تقریبا درهیچ یک از آثار نمایش داده شده در بزرگترین جشنواره سینمایی ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم دیده نشد و این موضوع جای نقد و تامّل فراوانی دارد.

 با کمال احترام به تمامی هنرمندان و دست اندرکاران سینمای ایران، علی‌رغم مطالب فراوان مطرح شده یا به اشتراک گذاشته شده از جانب بسیاری از عزیزان، در فضاهای واقعی یا سایبری (نظیر اینستاگرام یا سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی) درخصوص توجه  به محیط زیست و مولفه‌هایش، جای اندوه و البته نگرانی فراوان است که چرا این موضوع مهم، در فیلم های سینمایی ایران، این همه غریب واقع شده و مورد بی توجهی قرار گرفته است.

به یقین، و از نگاه دلسوزان و کارشناسان محیط زیست ایران، بسیار پسندیده و البته مهم و اثرگذار است که سینماگران و تمام کسانی که به نحوی در عرصه فرهنگ و هنر ایران زمین، به عنوان کشوری دارای تاریخ و تمدنی دیرپا فعالیت می کنند، به مبحث مهم محیط زیست توجهی ویژه نمایند، زیرا این موضوع اساسی که با زندگی روزمره تمامی ایرانیان پیوندی وثیق دارد، بدون ایجاد حساسیت در بین افکار عمومی مردم و مسئولان مسیری برای حفظ و رفع مصائب و مشکلاتش ندارد .

۲- طی سال‌های اخیر داستان فیلم‌های سینمایی و حتی سریال‌های تلویزیونی در ایران، به دلایل مختلف، در فضاهای محدود و بسته خانه‌ها و آپارتمان ها می‌گذشت؛ حضور دوربین، بازیگران و بیان داستان‌ها در بسیاری از فیلم‌های امسال جشنواره در طبیعت بکر، دشت‌های زیبا، محیط‌های دلپذیر، گستره‌های وسیع، پس زمینه‌های عریض و چشم اندازهای ایران عزیز جای بسی خوشوقتی وتقدیر دارد. موضوعی که می تواند انگیزه های طبیعت‌گردی و بهره‌مندی از مواهب محیط زیستی ایران زیبا را به تمامی مخاطبان سینمای ایران در داخل و خارج از کشور یادآوری کند.

۳- پیش از شروع اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال، کلیپی درخصوص صرفه جویی و حفظ  آب، این سرمایه گرانقدر الهی پخش می‌شد، که جای تقدیر و تشکر فراوان از تهیه کنندگان و مسئولان جشنواره دارد.

۴- همانگونه که بارها مورد تاکید سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است، چند اولویت اساسی برای حفظ طبیعت و محیط زیست ایران مورد اتفاق کارشناسان و مسئولان امر است:

الف: موضوع حیاتی آب و حقابه زیست محیطی دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور

ب: حل مشکل آلودگی هوا در کشور، به‌ویژه در کلانشهرها

ج: رفع معضل گرد و‌غبار، به‌ویژه در استان‌های مرزی، جنوب، شرق و غرب کشور

د: حل بحران دفع بهداشتی و بازیافت پسماند و زباله در کل کشور، به‌ویژه در استان‌های شمالی

ه : حفظ تنوع گیاهی‌، جانوری و حیات وحش کشور.

و: در کنار موارد فوق، کاهش و حذف جدی مصرف پلاستیک و مشتقات پلیمری، که قابلیت تجزیه و بازگشت به طبیعت را ندارد، همچنین صرفه جویی و کاهش مصرف کاغذ، که مصرف بی رویه اش به نابودی درختان و جنگل های کشور می‌انجامد، نیز از جمله موارد مورد تاکید و راهبردی سازمان حفاظت محیط زیست است.

اما جای بسی تاسف و اندوه است که تقریبا هیچ یک از آثار مورد بررسی و پخش شده امسال در جشنواره فیلم فجر به هیچ کدام از این اولویت‌ها نپرداخته اند.

۵- با توجه به تمامی موارد پیش گفته، داوران بخش محیط زیست جشنواره امسال، تلاش کردند که با نگاهی بسیار فراگیر و همراه با وسعت نظر، تمامی آثار پخش شده در این جشنواره را به صورت کامل ملاحظه کنند و با تسامح و تساهل فراوان، از بین تمامی آثار، تنها سه فیلم دارای مولفه‌های محیط زیستی ارزیابی شد.

 البته نمی توان از این نکته گذشت که چند اثر جذاب و دارای نکات قابل تامل محتوایی و فنی، در جشنواره امسال نمایش داده شد که شاخص ترین  آنها عبارتند از فیلم های: غلامرضا تختی، متری شش و نیم، 23 نفر و  مسخره باز؛ که این آثار می‌توانند از جمله افتخارات امروز و آینده سینمای ایران باشند. اما سه فیلمی که از جانب هیات داوران حوزه محیط زیست بخش تجلی اراده ملی جشنواره سی و هفتم فجر، شایسته تقدیر دانسته شد، عبارتند از :

الف-  شبی که ماه کامل شد،  به کارگردانی سرکارخانم  نرگس آبیار  و تهیه کنندگی جناب آقای محمد حسین قاسمی  به دلیل توجه به محافظت و تغذیه به گونه درمعرض خطر «گاندو» ( تمساح پوزه کوتاه)، از جمله حیوانات بومی ایران و استان سیستان و بلوچستان، نمایش داده شد. همچنین در این فیلم به موضوع فقر و محرومیت مردمان این استان به زیبایی   پرداخته شده است و همانگونه که می دانیم یکی از مهمترین تهدیدات برای محیط زیست ایران و جهان، فقر انسان هاست. موضوعی که قطعا  به تخریب و عدم حفظ طبیعت و  محیط زیست منجر می شود.

ضمن آنکه، این فیلم تلاش قابل توجهی برای افشای ماهیت پلید پدیده تکفیر، تروریست های  تکفیری و نحوه شستشوی مغزی انسان های کم دانش و فریب خورده انجام داده بود، که از این نظر نیز شایسته تقدیر است .

ب‌- فیلم  روزهای نارنجی  به کارگردانی جناب آقای  آرش لاهوتی و تهیه کنندگی جناب آقای  علیرضا قاسم خان . در این فیلم نیز داستان زندگی  مسالمت آمیز و صلح جویانه انسان با طبیعت اطرافش در قالب روایت تلاش یک بانو، برای بهره مندی از مواهب طبیعت در کنار حفظ عزت و حرمتش در برابر تهدیدات بیرونی به تصویر کشیده شد.

ج‌- فیلم  غلامرضا تختی  به کارگردانی جناب آقای  بهرام توکلی  و تهیه کنندگی جناب آقای  سعید ملکان  به دلیل نمایش هنرمندانه و نزدیک به واقعیت یک قهرمان، از جنبه های اخلاقی، انسانی و ورزشی، همچنین مبارزه با فقر جامعه و مردم ایران، بویژه کمک رسانی در بحران‌های طبیعی .

درپایان امیدواریم که در ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی فیلمسازان و سینماگران ایرانی، همچنین سایر آثار فرهنگی و هنری هنرمندان این مرز و بوم، در سال جاری و دوره های آتی جشنواره فیلم فجر، بحث محیط زیست به عنوان یک موضوع اصلی یا در قالب پیرنگ های داستانی موثر، به یک محور گفتمانی  قابل توجه در فضای سینما و هنر ایران زمین تبدیل شود و از این طریق، گفتمان محیط زیستی و تلاش برای حفظ این گوهر بی همتا درجامعه ایرانی و اسلامی مان نهادینه شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها