أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۳۳۱۷
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
در سال ۱۳۷۳ گروهی از طرف دولت ایران در کنفرانس جمعیت و توسعه قاهره شرکت کردند. از جمله تعهدات ایران در این کنفرانس به صفر رسیدن نرخ رشد جمعیت در کشور بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، برنامه "جوان بمان" رادیو گفتگو با موضوع بازخوانی پیشینه کنترل جمعیت در ایران و با حضور صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت، پژوهشگر، نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" و مدرس دانشگاه و ارتباط تلفنی با دکتر حسین مروتی شریف آبادی مدرس دانشگاه، کارشناس و پژوهشگر جمعیت ایران به روی آنتن رفت.

مروتی شریف آبادی در ابتدای این برنامه اظهارکرد: تحدید نسلی و کنترل جمعیت ایران یک موضوع کاملا وارداتی بود. ابتدای قضیه از غرب شروع و در قالب یک برنامه تحمیلی قبل و بعد انقلاب اجرا شد.

وی افزود: واقعه‌ای در حوالی سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ در غرب بویژه آمریکا به نام انقلاب جنسی رخ داد که باعث دگرگونی بسیاری از هنجار‌های اخلاقی در جامعه وقت آمریکا، تحول شدید اخلاق‌های جنسی و همچنین شیوع آمار فساد و فحشا و طلاق و کاهش فرزندآوری شد در حالیکه قبل از وقوع انقلاب جنسی در غرب این مسائل خیلی کمرنگ بود.

پژوهشگر جمعیت ایران گفت: قبل از وقوع انقلاب جنسی در آمریکا، هر زن آمریکایی به طور متوسط چهار فرزند به دنیا می‌آورد، تا قبل از ۲۵ سالگی ازدواج می‌کرد و کار بیرون از خانه را دوست نداشت، اما بعد از انقلاب جنسی این مسائل به طور کلی دگرگون شد.

مروتی شریف آبادی با اشاره به ریشه‌های انقلاب جنسی در غرب بیان کرد: یکی از ریشه‌های وقوع انقلاب جنسی در غرب، به تحقیقات فردی به نام آلفرد کینزی برمی گردد که بعد‌ها به "پدر انقلاب جنسی" در غرب و آمریکا مشهور شد. این فرد درباره رفتار‌های جنسی در زنان و مردان کتاب نوشت و مفاسد اخلاقی را به شدت شایع جلوه داد و تاکید کرد تا این مسائل را به رسمیت بشناسیم و برخی آسیب‌های آن را رفع کنیم. تحقیقات این فرد توسط بنیاد برادران راکفلر حمایت مالی می‌شد.

مدرس دانشگاه با اشاره تلاش غرب برای تربیت نیروی انسانی در جهت کنترل جمعیت ایران افزود: بسیاری از معتقدین به کنترل جمعیت در ایران از اساتید دانشگاه و تحصیلکردگان غرب و در واقع برای کنترل جمعیت در ایران تربیت شده بودند. در کنار این موضوع، مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم دادند تا کنترل جمعیت در ایران اتفاق بیفتد.

مروتی شریف آبادی در ادامه این مطلب، اجرای بی رویه کنترل جمعیت در کشور را ترکیبی از خیانت و حاصل غفلت و اشتباه محاسباتی دانست و افزود: در بین افرادی که این پروژه را در ایران اجرا کردند هم افراد خدوم می‌بینیم و هم افرادی که صادقانه اشتباه خود را می‌پذیرند و هم افرادی را می‌بینیم که مواضع پیشین خود را انکار می‌کنند.

این پژوهشگر جمعیتی تأکید کرد: مسئولان باید فکر جدی به حال این موضوع کنند و جلوی پیشرفت سالمندی جمعیت را بگیرند.

وی به رادیو گفتگو گفت: در سال ۱۳۷۳ گروهی از طرف دولت ایران در کنفرانس جمعیت و توسعه قاهره شرکت کردند. این کنفرانس برای کشور ما تعهداتی را ایجاد کرد. از جمله تعهدات این کنفرانس، به صفر رسیدن نرخ رشد جمعیت در کشور بود. جالب اینکه افرادی از ایران این تعهد را دادند و خیلی از افراد برای تحقق این امر تلاش کردند.

در ادامه این برنامه، دکتر قاسمی عنوان کرد: یک مهندسی اجتماعی جهانی توسط غرب بویژه ایالات متحده انجام شد که دنیای اسلام و ایران نیز بخشی از این پروژه جهانی بود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت افزود: وقتی غرب و ایالات متحده مولفه‌های اقتدار اجتماعی و جمعیت را از دست دادند و در مقابل تمدن‌های رقیب آن‌ها از این اقتدار برخوردار بودند، وارد یک جنگ تمام عیاری شدند تا تمدن‌های رقیب خود را کنترل کنند.

وی خاطرنشان ساخت: این موضوع از پهلوی دوم به صورت جدی آغاز شد و حتی فرستادگانی از غرب وارد ایران شدند. خانم هاجر تربیت کار را در ایران از سال ۱۳۲۰ آغاز کرد و ۱۳۳۷ خانم ستاره فرمانفرما از سوی ایالات متحده وارد ایران شد و پروژه کنترل جمعیت را به صورت جدی در دستور کار قرار داد و مورد حمایت دربار پهلوی دوم قرار گرفت تا اینکه بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ تنها موفق به کاهش چهار دهم درصدی نرخ رشد جمعیت در ایران شدند.

قاسمی با اشاره به دلیل عدم موفقیت کامل این پروژه در کاهش جمعیت ایران ادامه داد: پایبندی مردم به باور‌های مذهبی بسیار زیاد بود. علما و روحانیون به هیچ وجه با این پروژه موافقت و همراهی نکردند ضمن اینکه مردم به لحاظ سبک زندگی و عمومی پرفرزندی را کاملا می‌پسندیدند این باعث شد که پروژه توفیق چندانی تا آستانه انقلاب پیدا نکند.

این مدرس دانشگاه افزود: بعد از انقلاب تمام برنامه‌های کنترل جمعیت در ایران متوقف شد و تا پایان دفاع مقدس هیچ برنامه‌ای کنترلی نداشتیم، اما لزوم کنترل جمعیت در ایران بیش از گذشته برای نظام سلطه بیشتر شد ضمن اینکه تغییر سبک زندگی نیز در حال رخ دادن بود.

وی همچنین گفت: کسانی که سیاست کنترل جمعیت در ایران را وضع کردند و به اجرا درآوردند رصد درستی از تحولات جمعیت آن زمان نداشتند و این سیاست‌ها منطبق بر آمار‌های واقعی نبود، اما در این میان حتما کسانی هم بودند که عامداً و با دشمنی علیه ایران وارد این پروژه شدند.

نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" اظهارکرد: هم اکنون چهار سال و نیم از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی و پنج سال هم از طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس می‌گذرد.

قاسمی تصریح کرد: مجریان اصلی کنترل جمعیت در ایران در کنفرانس بین المللی جمعیتی قاهره تعهد دادند تا نرخ رشد جمعیتی در ایران را صفر کنند. ظاهرا هنوز این تعهد در مدیران موثر در دولت وجود دارد و این رویه ادامه دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها