أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۳۴۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
ده‌ها بار اسم وی در لیست SDN آمریکا آمده و گفته شده که این فرد تحت تحریم ما است؛ چون مدافع تروریست‌ها است.
به گزارش پایگاه 598، حجّت‌الاسلام سیّد محمود نبویان، نماینده سابق تهران در گفت‌وگو با فارس تمدید ۴ ماهه مهلت FATF به ایران را بسیار معنادار دانست و در مقدمه گفت‌وگو گفت: آمریکا، اسرائیل و سایرینی که دشمن مستقیم ایران هستند، عضو FATF هستند و همواره به‌دنبال این هستند که بهانه دست‌شان بیاید و ما را تحریم کنند.

*تمدید ۴ ماهه مهلت ایران برای پیوستن به FATF معنادار است
وی ادامه داد: نکته بعد این است که مهلتی که قبلاً به ما داده بودند تا لوایح مرتبط با FATF را تصویب کنیم، چند روز قبل به پایان رسید. من از دوستانی که می‌گویند اگر به FATF نپیوندیم، منجر به تحریم‌های جدید می‌شود، این سوال را می‌پرسم که حال که مهلت ما تمام شد، چرا دشمنان ایران از این بهانه استفاده نکردند و ایران را تحریم نکردند؟

نبویان با بیان اینکه از خرداد ۹۵ که دولت روحانی پیوستن به FATF را امضاء کرده‌، مدام به ایران مهلت می‌دهند و چندماه چندماه فرصت ایران را تمدید می‌کنند، تصریح کرد: سوال این است که مگر آن‌ها به دنبال تحریم ما نیستند؟! پس چرا برای هفتمین یا هشتمین بار، مجدداً مهلت پیوستن ایران را تمدید کردند و چرا بهانه نگرفتند تا ایران را تحریم کنند؟

*با FATF نه تحریمی می‌آید و نه تحریمی می‌رود
نماینده سابق مجلس در پاسخ گفت: جواب این است که اصلاً با FATF نه تحریمی می‌آید و نه تحریمی می‌رود. ملّت ایران توجه کنند؛ طبق خود بیانیه FATF، اگر ایران به تمام تعهداتش عمل کند، مطلقا تحریمی برداشته نمی‌شود.

نبویان با بیان اینکه در برجام، حداقل روی کاغذ نوشته بودند که تحریم‌ها برداشته می‌شود، اما عمل نکردند، تصریح کرد: در FATF حتی روی کاغذ هم بحث تحریم مطرح نیست؛ متن بیانیه است که؛ اگر ایران تمام تعهداتش را انجام دهد، FATF گام‌های بعدی را در نظر خواهد گرفت. هیچ‌جا نیامده که تحریم را برمی‌داریم.

وی در همین زمینه یادآور شد: از آقای ظریف پرسیدند که آیا با پیوستن به FATF تحریم‌ها برداشته می‌شود؟ گفت که معلوم نیست؛ تضمین نمی‌دهیم.

*شرکت‌های اروپایی به خاطر تحریم‌های ثانویه از ایران رفتند نه FATF
نبویان تصریح کرد: یک بانک مهم اروپایی که با ما رابطه ندارند را بیاورید که بهانه‌اش این باشد که چون ایران، همه خواسته‌های FATF را برآورده نکرده، ما با آن همکاری نمی‌کنیم. شرکت‌های اروپایی مثل «شل» و «پژو» و از ایران رفته‌اند؛ اما هیچ‌کدام این استدلال را نیاورده‌اند که چون ایران CFT را قبول نکرده، ما رفته‌ایم.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه علت عدم همکاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ با ایران، تحریم‌های ثانویه آمریکاست، افزود: این‌ بانک‌ها از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند و هیچ ربطی به FATF ندارد.

نبویان با طرح این سوال که آمریکا و اروپایی‌ها از بهانه FATF به دنبال چه چیزی هستند، گفت: اقتدار ملت ایران سه چیز بود؛ نخست بحث هسته‌ای که با برجام خدشه‌دار شد، سپس قدرت منطقه‌ای ایران و بعد امنیت ایران که قرار است با FATF از بین بروند.

* در بیانیه FATF  اسم حاج قاسم به‌عنوان تروریست آمده
وی خاطرنشان کرد: زمستان ۹۴ قانون مبارز با تروریسم را در مجلس مصوب کردیم و در تبصره ۲ ماده ۱ آوردیم که مردمی که دارند برای استقلال خودشان و ضد اشغالگری می‌جنگند، تروریست نیستند؛ از جمله مردم فلسطین، مردم لبنان، مردم سوریه، عراق و یمن.

نبویان ادامه داد: غربی‌ها صریحاً گفتند آنچه تصویب کرده‌اید به درد ما نمی‌خورد و بروید تعریف‌تان را از تروریست عوض کنید. اتفاقاً این سری هم که تمدید کردند، باز همین را خواستند. خب ما اگر تعریف‌مان را عوض کنیم، چه کسی تروریست می‌شود؟ حماس و فلسطین و جهاد و سایر ملت‌های مقاوم منطقه. بعد چه کسی مدافع تروریست است؟ ملت ایران و حاج قاسم سلیمانی.

وی با بیان اینکه اسم حاج قاسم سلیمانی در قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، گفت: همچنین ده‌ها بار اسم وی در لیست SDN آمریکا آمده و گفته شده که این فرد تحت تحریم ما است؛ چون مدافع تروریست‌ها است.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: دولت ما برای تامین نظر غربی‌ها لایحه‌ای به مجلس داد و مجلس هم متأسفانه تصویب کرد. حالا «مجمع» باید حواسش جمع باشد. در بیانیه عمومی FATF آمده که ایران حامی تروریست است و اسم حاج قاسم را هم آورده است. بعد آقایان رفتند تعهد داده‌اند که اموال اینها مصادره شود و قانوناً مصوب شود که این‌ها مجرم هستند.

*برجام اقتصاد را نابود کرد؛ FATF امنیت را نابود می‌کند
نبویان گفت: بر اساس FATF اگر دادگاهی در آمریکا، آلمان، انگلیس یا هر کشوری دیگر، حاج قاسم را محکوم نکرد، به نفع ما تمام می‌شود؛ امّا اگر محکوم کرد، ایران باید نهایت همکاری قضایی را با دادگا‌های ‌آنها داشته باشد. آن‌ها گفته‌اند که اگر دادگاهی حاج ‌قاسم را مجرم اعلام کرد، باید او را تحویل دهید؛ آقایان هم تعهد داده‌اند و پذیرفته‌اند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها از FATF اصلاً به دنبال تحریم نیستند، تصریح کرد: آن‌ها به دنبال زدنِ منطقه و امنیت ما هستند. ممکن است کسانی بگویند که ما حاج قاسم را تحویل نمی‌دهیم؛ اما او و مدافعان حرم را به خاک خودمان برمی‌گردانیم و در همین‌جا از آن‌ها محافظت می‌کنیم.

نبویان ادامه داد: اگر حاج‌قاسم و مدافعان امنیت را به خاک خودمان برگردانیم، معنایش این است که به جای اینکه با تروریست‌ها در عراق و سوریه مبارزه کنیم، باید در اهواز و تهران و در مجلس و سیستان و بلوچستان و در چابهار با آن‌ها بجنگیم؛ یعنی ناامن کردن کل کشور.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام نابودکننده اقتصاد شده، تصریح کرد: FATF هم قرار است به نابودی امنیت بیانجامد. بنابراین فلسفه تمدید مهلت ایران روشن شد؛ بدین نحو که اصلاً بحث تحریم مطرح نیست و امنیت ما را نشانه رفته است.

*حامیان FATF تبعات امنیتی آن را نیز بپذیرند
نبویان تصریح کرد: دولتی‌ها، مجلسی‌ها و سایر آقایانی که موافق تصویب لوایح مرتبط با FATF هستند باید هزینه امنیتی که بعداً خواهیم پرداخت را به‌عهده بگیرند. مردم بدانند که پیوستن ما به FATF تحریمی را برنخواهد داشت و مملکت را به‌سمت ناامنی پیش خواهند برد. افرادی که دفاع می‌کنند باید پاسخگوی این موضوع در افکار عمومی هم باشند.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به این ادعا که چین و روسیه هم همکاری با ایران را منوط به پیوستن به FATF دانسته‌اند، گفت: اولاً معلوم نیست که افرادی که این ادعا را مطرح می‌کنند راست بگویند. ثانیاً عین همین توجیهات را در مجلس نسبت به برجام مطرح می‌کردند؛ اینکه اگر برجام تصویب نشود وضع ما بدتر می‌شود، نمی‌توان نفت را فروخت و...

نبویان ادامه داد: نکته بعد اینکه چین و روسیه برای ما تعیین تکلیف نمی‌کنند. موقعیت ما با چین و روسیه فرق می‌کند. ما تبدیل به گروه ویژه شده‌ایم و گزارشگر حقوق بشر برای ما می‌آید؛ ما تحت تحریم‌ها هستیم.

*مگر چین و روسیه در سال‌های اخیر با ما مشکلی داشته‌اند؟!
وی با بیان اینکه حتی اگر چین و روسیه هم چنین چیزی گفته باشند، راه‌حل خودش را دارد، گفت: راه‌حل این است که قانون داخلی‌اش را تصویب کنیم. مقام معظّم رهبری هم همین را گفتند و درست هم همین است. ضمن اینکه ما در ارتباط با پولشویی و مبارزه با تروریسم قانون داخلی تصویب کرده‌ایم.

نبویان با تأکید بر اهمیت استقلال کشور گفت: سازمان منافقین که ۱۷ هزار مردم ما را به شهادت رساندند، می‌شوند ضد تروریست نام می‌گیرند و دیپلمات‌های ما به خاطر اینکه به این‌ها چپ نگاه کرده‌ند احضار می‌شوند و دستگیر می‌شوند.

وی ادامه داد: آیا پنج ماه یا یکسال و یا پنج سال پیش، چین و روسیه با ما مشکلی داشتند؟ یکسال پیش که رئیس جمهور چین به کشور ما آمد، چرا قراردادهای زیادی را با او امضاء نکردیم؟ روس‌ها چند بار گفته‌اند ما اقلام کشاورزی را نیاز داریم؛چون اروپا ما را تحریم کرده است؟

*راه حل اقتصاد خروج دلار از گردونه است نه پیوستن به FATF 
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه راه حل مشکلات کشور، برجام و پیوستن به FATF نیست، تصریح کرد: راه حل این است که وقتی مشکل ما دلار است، چرا روحانی و ظریف، کشور را از گردونه دلار خارج نمی‌کنند؟ چین اعلام کرده که حاضر هستم رابطه دوجانبه پولی داشته باشیم. آقایان بگویند چرا با چین رابطه نداریم؟ اصلاً ما دلار را برای چه می‌خواهیم؟ مشکل ما در تحریم این است که متکی به دلار هستیم.

نبویان خاطرنشان کرد: کشور چین با ۳۰ کشور رابطه دو‌جانبه پولی دارد.

*کم‌یاب شدن «پوشک» و «گوشت» چه ربطی به FATF دارد؟!
وی، جلوگیری از واردات بی‌رویه را یک راه‌حل دیگر در ارتباط با مشکلات دانست و گفت: وقتی مدیریت درستی ندارید و یک زمان پوشک کم‌یاب می‌شود و یک وقت دیگر گوشت، چرا مشکلات را به موضوعاتی چون FATF مرتبط می‌کنید؟

نماینده سابق مجلس، خروج گوسفندهای ماده از کشور را مایه تاسف دانست و گفت: با این وضع، یکی دو سال دیگر ملّت ایران تمام گوشت مورد نیاز خود را باید وارد کند.

نبویان با اشاره به ناکارآمدی‌های دولت گفت: این دولت یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند؛ درواقع دولت، اصلاً این کاره نیست و متأسفانه آقای روحانی و وزرا نمی‌توانند کشور را اداره کنند. باید به آن‌ها گفت که اگر شما خراب نکنید و دست سوءاستفاده‌‌کنندگان را کوتاه کنید، این مشکلات پیش نمی‌آید.

وی ادامه داد: آیا این وضع گرانی و صف گوشت، در شأن ملّت ایران است؟ شما می‌گویید چند برابر گوشت وارد کرده‌ایم، گوشت‌ها کجاست؟ دولت این وسط چکاره‌ است؟ شما دلارها را گرفته‌اید تقسیم کرده‌اید؛ ۱۸ میلیارد دلار را ظرف یکماه بانک مرکزی هدر داد. محاکمه آقای عراقچی چه شد؟اینها چه ربطی به تحریم دارد؟ سکه‌ها را به کسانی داده‌اید؟ آقای روحانی اینها را حل کند و کارخانه‌های تعطیل‌شده را راه بیاندازد؛ بنابراین مشکل در درون کشور است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها