أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۳۵۶۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
در چند هفته اخیر یکی از خبرهای مهم و قابل توجه کشور، برگزاری دادگاه برادر حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران یعنی حسین فریدون بود که بعد از گذشت مدت‌ها انتظار بالاخره این جلسه برگزار شد.
به گزارش پایگاه 598، تاکنون ۲ جلسه از دادگاه حسین فریدون برگزار شده که هر دو به صورت غیرعلنی برگزار و تصاویری که رسانه قوه‌قضاییه از دادگاه حسین فریدون منتشر کرد وی را با لباس رسمی نشان می‌داد و بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت جلسه علنی نبود و مردم در جریان اتهامات متهم و جلسه دادگاه قرار نگرفتند.

ناگفته نماند همین مسأله که قوه‌قضاییه به دنبال دانه‌درشت‌ها رفته است، خود جای تشکر دارد و برگزاری جلسات علنی مفسدان، از سلطان سکه و باند مظلومین گرفته تا حسین هدایتی و… می‌تواند مردم را خوشحال کرده و امیدوار باشند در چهل سالگی انقلاب هر فردی به دور از منصب، روابط و حتی برادر رییس‌جمهوری بودن نیز باید در برابر قانون بایستد و جوابگوی کارهای خود باشد.

هرچند ورود دستگاه قضایی به پرونده فریدون نشان دهنده آن است که این قوه قصد دارد با وی و اتهاماتش برخورد کرده و بر مشی عدالت با او رفتار کند و این دادگاه به دور از هرگونه جنجال سیاسی بوده است اما نمی‌توان از این مسأله چشم‌پوشی کرد که مردم و نمایندگان آن‌ها خواستار برگزاری جلسات علنی هستند.

از سویی دیگر مسائل اینچنینی که با محوریت مسائل شخصی است و موضوع محرمانه‌ای ندارد که مصلحت نظام را تحت‌الشعاع قرار دهد، باید علنی برگزار شود تا مردم هم در جریان کار قرار گیرند. چراکه این شفاف‌سازی در روند اجرای دادگاه‌ها هم موجب افزایش اعتماد عمومی به قوه قضائیه خواهد شد و هم از نسبت دادن اتهامات سیاسی به نظام جلوگیری می‌کند.

برهمین اساس چندی قبل تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رییس قوه‌قضاییه تقاضا کردند که دادگاه بررسی مفاسد اقتصادی فریدون، برادر رییس‌جمهوری و برادر آقای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری به صورت علنی برگزار شود. اما آقای اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه که پیش از این پیشنهاد، استقبال و تشکر کرده بود، روز یکشنبه در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که چرا دادگاه حسین فریدون علنی برگزار نمی‌شود، گفت: اتهام وی اخلال در نظام اقتصادی نیست و مشمول استجازه نمی‌شود.

با توجه به اینکه او خود بارها تأکید کرده است که «برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی قطعاً مؤثرتر و بازدارنده‌تر خواهد بود.» لذا این انتظار از قوه می‌رود که دادگاه مسوولان یا افراد وابسته به آنان را به صورت علنی برگزار کند تا هیچ شائبه‌ای در برگزاری این دادگاه در میان افکار عمومی ایجاد نشود.

نوروزی: برگزاری علنی دادگاه خواست نمایندگان ملت است
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علنی برگزار شدن دادگاه آقای فریدون، نهادینه شدن به مبارزه با فساد را نشان می‌دهد، گفت: علنی برگزار شدن دادگاه آقای فریدون یک مطالبه‌ای از سوی مردم است که می‌تواند نشان دهد که حتی برادر رییس‌جمهوری بودن هم مصونیت برای کسی نمی‌آورد و دادگاه قائل به این موضوع نشده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: اصولاً اگر کشوری بخواهد باثبات باشد باید مبارزه با فساد در آن نهادینه و فنی باشد به این معنا که برخورد با خلاف هر چه که باشد با قاطعیت صورت گیرد.وی، ادامه داد: محاکمه حسین فریدون این نقد را دارد که اولاً باقی افراد متوجه این گونه پیگیری‌های قضایی می‌شوند، همچنین دیگران متنبه شده و متوجه می‌شوند که اگر برادر رییس‌جمهوری نیز خلاف کند محاکمه می‌شود و همه می‌فهمند که برادر بودن مصونیت نیست.

نوروزی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در این پرونده می‌توان اشاره کرد این است که نشان می‌دهد رییس جمهوری چقدر مقتدر است که برادرش محاکمه می‌شود و سکوت می‌کند و روند رسیدگی به پرونده را تماشا می‌کند. چرا چون که نظام و حکومت بر اساس صلاحیت افراد در زمان خودش است یعنی در زمان پاسخ داده شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، یادآور شد: برای دادگاه آقای فریدون ما امضا جمع کردیم و تحویل قوه‌قضاییه دادیم. به نظر می‌رسد این کار باید انجام گیرد چرا که خواست نمایندگان ملت است.

نوروزی تأکید کرد: اگر بخواهیم ریشه‌های انقلاب حفظ شود و بر اساس نظام پی ببرند باید این محاکمات به صورت علنی صورت گیرد.

سروری: برگزاری علنی دادگاه تردیدها و ابهامات را از بین می‌برد
آقای «پرویز سروری» دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه علنی برگزار شدن دادگاه آقای فریدون یک مطالبه جدی مردم است، گفت: با توجه به حساسیت‌هایی که روی این پرونده وجود دارد و متوسل شدن به برخی موضوعات پرونده و اقداماتی که با جهت و بی‌جهت روی این پرونده ایجاد شده است حتماً می‌تواند، با برگزار شدن دادگاه به صورت علنی، شفافیت قوه‌قضاییه را نشان دهد. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، افزود: از طرف دیگر مردم نسبت به ابهاماتی که در این باره دارند، رفع خواهد شد و با اعتماد بیشتری این موضوع را درک خواهند کرد.

سروری، ادامه داد: علنی بودن روند دادگاه می‌تواند برای اعتمادسازی و هم شفافیت و هم رفع ابهامات و سوءتفاهم‌ها و تردیدهایی که در بین بسیاری از مردم به وجود آمده تأثیرگذار باشد. همیشه این سؤال در بین مردم وجود داشته است که آیا با دانه درشت‌ها برخورد عدالت‌آمیز صورت می‌گیرد یا خیر، فکر کنم برگزاری دادگاه علنی آثار مثبتی دارد و تردیدهایی که برای مردم به وجود آمد در خصوص برخورد با دانه‌درشت‌ها رفع شود.دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، تصریح کرد: دادگاه علنی می‌تواند آثار مثبتی برای خود داشته باشد و حتی آقای فریدون و افراد دیگر متهم این پرونده از آن بهره‌مندی داشته باشند. از این نظر و مطالبه جدی مردم این است تا دادگاه علنی برگزار شود.

حسینی: علنی برگزار شدن دادگاه آقای فریدون جلوی تقصیرهای متعدد را می‌گیرد
دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسبق با اشاره به دادگاه فریدون، گفت: به‌خاطر اهمیت مسأله و سؤالات فراوانی که در ارتباط با بانک‌ها و وام‌هایی که گرفته شده، سؤالاتی مطرح هست و همچنین افرادی در دولت هستند که سعی می‌کنند این شرایط را موجه نشان دهند، خوب است که این مسأله دادگاه، شفاف بیان شود تا مردم بتوانند قضاوت درستی در خصوص موضوعات مطرح شده داشته باشند. وی افزود: علنی برگزار شدن دادگاه به این امر کمک می‌کند تا پس از برگزاری محکمه هر کسی تفسیر خودش را داشته باشد و بگویند که این آیا بی‌گناه بوده است یا باید در انتظار مجازات سنگین باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد سابق؛ گفت: اگر برای این‌گونه اشخاص مجازات سبکی را در نظر بگیرند طبیعی است کسانی که بر برخورد با دانه‌درشت‌ها اصرار داشتند ممکن است اعتراض کنند.

برای اینکه برای قوه‌قضاییه مسأله‌ای پیش نیاید بهتر است این دادگاه علنی باشد مگر ملاحظاتی وجود داشته باشد که این کار میسر نشود.

حسینی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد این ماجرا به فرض چیز دیگری وجود داشته باشد و الان هم دستگاه قضایی اختیارات بیشتری دارد چون قبلاً گفته می‌شد که تا محاکمه نشود اسم آن فرد نمی‌تواند علنی شود به‌دلیل اینکه ما در جنگ اقتصادی هستیم لازم است با شفافیت برخورد شود و اعتماد مردم جلب شود این هم می‌تواند بازدارنده باشد برای کسانی که می‌خواهند تخلف کنند.وی یادآور شد: به هر حال ما در دولت و بخش خصوصی کسانی را داریم که می‌خواهند در این موقعیت منافع خود را دنبال کنند اما اگر ببینند با فرد پرنفوذی مانند آقای فریدون بر خورد می‌شود دیگر این کارها را نمی‌کنند و این امر باعث پیشگیری از تخلفات بعدی می‌شود. لذا لازم است که با قاطعیت برخورد شود و این نشان از سلامت نظام است که با هر فردی در هر جایگاهی برخورد مناسب می‌کند.

منبع: صبح نو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها