کد خبر: ۴۵۳۷۲۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
در سایه سکوت معنادار نهادهای نظارتی؛
بدنبال روی کارآمدن دولت حسن روحانی و تغییر نگاه مدیران دستگاه‌های اجرایی به مسائلِ مربوط به حوزه زنان، سوءاستفاده از جذابیت‌های جنسی زنان در تبلیغات تجاری روز به روز درحال افزایش است؛ نکته تاسف‌برانگیزتر اینکه تبلیغات جنسی توسط مراکزی ساخته می‌شود که دارای مجوز رسمی از سوی وزارت صمت و وزارت اقتصاد می‌باشند.
سرویس سیاسی پایگاه 598-وحید عزیزی؛ قوانین حوزه فرهنگ به گونه‌ای تدوین شده است که امکان شکل‌گیری و گسترش ناهنجاری‌های فرهنگی را در جامعه به حداقل برساند؛ اما طی سالهای گذشته قوانین مربوط به این حوزه خواسته یا ناخواسته در حد دستورالعمل‌های مکتوب و نامه‌نگاری های کاغذی باقی مانده و جامه‌ی عمل به خود ندیده است.

همانگونه که عدم نظارت در حوزه اقتصاد باعث بوجود آمدن هرج‌ومرج در بازار شده است، نبود نظارت در حوزه فرهنگ نیز زمینه گسترش ابتذال در اذهان عموم را بوجود آورده و به توسعه نگاه‌های مبتنی بر گرایشات جنسی دامن زده است.

در سالهای گذشته به موازات توسعه شبکه‌های اجتماعی و جایگزینی رسانه‌های تصویری با رسانه‌های مکتوب، تبلیغات تجاری از اصول اخلاقی فاصله گرفته و برای جلب توجهِ بیشتر به نگاه‌های جنسی روی آورده‌اند.

تبلیغات مستهجن و ترویج سکس پنهان در قالب کلیپ‌های بازرگانی توسط شرکت "تجارت الکترونیک نوین نار"؛ این شرکت از تاریخ 6/9/1395 با مجوز مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد و مرکز تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن، تجارت شروع به‌کار نموده است.




مجوز رسمی سایت بیمیتو با صاحب امتیازی شرکت "تجارت الکترونیک نوین نار"

از طرفی نهادهای ناظر در حوزه فرهنگ به دلایلی نامعلوم نسبت به گسترش نگاه‌های جنسی در تبلیغات اینترنتی و ترویج سکس پنهان توسط مراکز تجاری چشم‌پوشی می‌کنند، این درحالی است که قوانین مصوب در این حوزه صراحتا به ممنوعیت ترویج فساد از طریق تبلیغات تجاری اشاره کرده و حد و مرزهای قانونی در این زمینه را مشخص نموده است.

300



طبق بندهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ دستورالعمل‌ اجرایی‌ تبلیغات‌ شهری‌ «مصوب‌ جلسه‌ فوق العاده کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور مورخ ۱۷/۳/۱۳۸۵»
اولا؛ هرگونه‌ استفاده‌ ابزاری‌ از زن‌ در تبلیغات‌ ممنوع‌ است‌.
ثانیا؛ پوشش‌ و آرایش‌ شخصیت‌های‌ مورد استفاده‌ در آگهی‌ باید متناسب‌ با عرف‌ ملی‌ و مذهبی‌ جامعه‌ باشد.
و ثالثا؛ آگهی‌ها نباید تداعی‌ کننده‌ ترجیح‌ بین‌ جنس‌ مذکر و مؤنث‌ باشد.

تبلیغات "شرکت کارنو اندیشان ماد"؛ که در زمینه واردات، تولید و توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند و دارای مجوز رسمی از سوی وزارت صنعت، معدن، تجارت می‌باشد.

نکته تاسف‌برانگیزتر اینکه تبلیغات جنسی توسط مراکزی ساخته می‌شود که دارای مجوز رسمی از سوی وزارت صمت و وزارت اقتصاد هستند؛ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت،معدن و تجارت با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را احراز می‌نماید اما گویا هیچ تعهد و نظارتی نسبت به عملکرد اینگونه مراکز اینترنتی ندارد.

سوءاستفاده جنسی مراکزِ موردتایید دولت از زنان و سکوت معنادار نهادهایی همچون وزارت ارشاد برخواسته از نوع نگاه مدیران ارشد دولت نسبت به مسائل مربوط به حوزه زنان می‌باشد.

تبلیغات مستهجن یکی از فروشگاه‌های وابسته به شرکت "توسعه تجارت الکترونیک گلستان" که دارای مجوز رسمی از سوی وزارت صنعت، معدن، تجارت می‌باشد.

تبلیغات مستهجن فروشگاه اینترنتی "خانومی" که فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرده است و دارای مجوز رسمی از مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد و مرکز تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن، تجارت می‌باشد.


وقتی شخصیت‌های سیاسی، لازمه حفظ کرامت زنان را به حضور آنان در استادیوم‌ها و سوت‌وکف زدن در بین مردان تقلیل می‌دهند و بانوان نواندیش جامعه را به اسم "فعالیت اجتماعی" به مهره‌ای در ستادهای انتخاباتی خود تبدیل میکنند، به طبع مراکز تجاری و فروشگاهی نیز سوءاستفاده جنسی از زنان را سرلوحه کار خود قرار خواهند داد.

تجربه سالهای گذشته نشان می‌دهد حسن روحانی و رسانه‌های حامی وی همواره سعی می‌کنند با ایجاد تصویری غلط از دیدگاه رقبای خود در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، یکه‌تاز میدان رقابت باشند کمااینکه در انتخابات سال ۹۶ بصورت تلویحی حجت‌الاسلام رئیسی را فردی قاتل معرفی کردند و همین تصویرسازیِ دروغین موجب بدبینی مردم نسبت به ایشان شد. در باب مسائل مربوط به زنان نیز این موضوع صادق است؛ به طور مثال حسن روحانی در سخنرانی همایش ملی زنان می‌گوید: «چرا عده‌ای حضور زن را تهدید احساس می‌کنند. بعضی فکر می‌کنند به محض اینکه زن از در خانه خارج شد عرش اخلاق و عفت عمومی به اهتزاز در آمده است»، روحانی در اثنای این سخنرانی از جماعتی سخن به‌میان می‌آورد که "خروج زن در‌ِ خانه" را مساوی نابودی ارزش‌های اخلاقی میدانند! در صورتی که چنین تفکری نه‌ در بین متفکرین امروز که حتی در بین اعرابِ جاهلیِ صدر اسلام نیز وجود نداشته است؛ روحانی از مخالفین‌ِ خود یک هیویالای بی‌شاخ و دم میسازد و بدین گونه سعی می‌کند دیدگاه خودش را به کرسی بنشاند اما ‌به‌واقع دیدگاه روحانی در باب جایگاه اجتماعی زنان چیست؟ آیا او بهره‌کشی جنسی مراکز تبلیغاتی از زنان را نشان‌دهنده‌ی حضور موثر زن در جامعه تلقی می‌کند؟ اگر روحانی با سوءاستفاده جنسی از زنان مخالف است پس چطور نسبت به تخلفات صورت‌گرفته در مراکز تجاری [مراکزی که رسما با مجوز دولت فعالیت می‌کنند] سکوت کرده است؟

تیلیغ سخیف یکی از رستوران‌های شهر تهران با مجوز وزارت ارشاد

مسئول اعطای مجوز تبلیغات در بیلبوردهای شهری "سازمان زیباسازی شهرداری" است اما طبق ضوابط سازمان زیباسازی، تنها شرکت‌های تبلیغاتی‌ِ دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند برای گرفتن مجوز اقدام کنند. از طرفی مسئولیت محتوای تابلوها نیز برعهده‌ی وزارت ارشاد است بعبارتی همه تبلیغاتی که در بزرگراه‌ها و معابر شهری می‌بینید، از کانال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گذشته و سازمان زیباسازی مسئولیتی در قبال محتوای این تبلیغات ندارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوع نگاه حاکمیت به جایگاه و نقش زنان در جامعه تغییر یافت کمااینکه امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «از نظر حقوق انساني، تفاوتي بين زن و مرد نيست زيرا كه هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خويش را همچون مرد دارد بله در بعضي از موارد تفاوت‌هايي بين زن و مرد وجود دارد كه به حيثيت انساني آنها ارتباط ندارد.»؛ ماحصل این نگاه را می‌توان در پیشرفت‌های علمی زنان و همچنین ایفای نقش آنان در مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی کشور مشاهده کرد.

امروزه بخش قابل توجهی از دانشجویان کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، چینش کادر مدیریتی بسیاری از بیمارستان‌ها، کارخانجات و وزارتخانه‌های کشور نیز گویای حضور گسترده بانوان ایرانی در فعالیت‌های اجتماعی است با اینحال نمی‌توان انکار کرد که پس از روی کار آمدن حسن روحانی، نگاه مدیران دولتی به جایگاه و نقش زنان در جامعه تغییر یافته است؛ سوءاستفاده شرکت‌های تجاری از جذابیت‌های جنسی زنان روز به روز در حال افزایش است و مقامات سیاسی نیز راه‌حل مشکلات جامعه بانوان ایران را چشم‌پوشی از تفاوت‌های جنسیتی زن و مرد می‌دانند.

با اینحال مدیران ارشد دولت حسن روحانی این سوال را بی‌پاسخ می‌گذارند که اگر عدالت جنسیتی را در نادیده‌گرفتن تفاوت‌های جنسیتی می‌دانند، چرا مراکز موردتایید دولت برای افزایش فروش و دست‌یابی به مطامع اقتصادی، به استفاده جنسی از زنان روی آوره‌ است و سعی می‌کنند در تبلیغات تجاریِ خود از جذابیت‌های جنسی زنان بهره ببرند؟ اگر مدیران ارشد دولت به عدالت جنسیتی معتقد هستند پس سوءاستفاده جنسی مراکز تجاری [با مجوز رسمی دولت] از زنان را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
۰
۰
سلام
اگر نظرتون این هست که چرا سایتها به این شکل دارن فعالیت میکنن چرا اسم اونها رو کامل گذاشتین، خب خیلی ها از همین طریق با این سایتا اشنا میشن که !
ینی خودزنی
پاسخ
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
۰
۰
غرب پرست ها دین و ایمانشون سست و ضعیف هست!
پاسخ
شیرین
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
۰
۰
این شهدا به اندازه ی تمام شب های غربیانه همسران و فرزندانشون و چشمان همیشه بارانی مادران شهید به گردن ما حق دارن.
خدا کنه شرمندشون نشیم.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۲ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
۱
۰
عجب ... بازاری است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها