أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۴۴۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
عبدالهاشم حسن‌نیادر جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم تمام راه‌های شریانی را امروز باز کنیم، راه‌های روستایی مخابرات یا برق اگر مشکلی دارند اعلام کنند، حدود ۱۵ دستگاه لودر کرایه کردیم که این کارها را انجام دهند.
به گزارش پایگاه 598، امروز به جز در جنوب شرق در سایر نقاط کشور بارش پیش‌بینی می‌شود، در مناطق سردسیر و کوهستانی، غرب، زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارش‌ها به شکل برف است و آسمان تهران نیز کمی ابری تا نیمه ابری همراه با بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

خط راه‌آهن اندیمشک به اهواز مسدود شد
کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: خط راه‌آهن مسیر اندیمشک به اهواز به خاطر بالا آمدن رودخانه دز مسدود شد.
وی افزود: مسافران تهران به اهواز در ایستگاه راه‌آهن اندیمشک پیاده شده و توسط اتوبوس‌های راه آهن به اهواز منتقل می‌شوند.

نشست منازل در کوت سیدصالح شهرستان کارون
در شرق کوت سیدصالح شهرستان به علت وجود آبگرفتگی منازل آنها دچار نشست و فروکش شده است اما حدود یک هفته قبل اهالی منازل خود را تخلیه کرده بودند.

برقراری راه ارتباطی و تامین آب دو نیاز اضطراری پلدختر
محمدجواد آذری جهرمی در جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: دو موضوع اضطراری بوده که یکی آب شهر پلدختر است که گیر ۲۰۰ متر کار جاده است به‌طوری‌که باید سکو ایجاد می‌کردند تا مجموعه آب‌کارش را انجام دهد.

وی افزود: گفتند چهار کامیون، دو بیل مکانیکی و گرایدر نیاز است که بتوانند کار را انجام دهند ولی از دیروز تاکنون این تجهیزات تأمین نشده است.
وزیر ارتباطات عنوان کرد: آب زیرساخت بسیار حائز اهمیتی است، موضوع دیگر ۵۵ کیلومتر گیر ۱۰۰ متر مسیر است، این‌ها فرای از کارهای معمولی است که انجام می‌دهید؛ این دو تا با اولویت بسیار بالا است که باید مدیریت و حل شود تا آب و ارتباط اصلی دایر شود.

تمام محورهای اصلی لرستان امروز باز می‌شود
عبدالهاشم حسن‌نیادر جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم تمام راه‌های شریانی را امروز باز کنیم، راه‌های روستایی مخابرات یا برق اگر مشکلی دارند اعلام کنند، حدود ۱۵ دستگاه لودر کرایه کردیم که این کارها را انجام دهند.

وی افزود: دو یا سه کیپ گذاشتیم که از طرف خرم‌آباد به پلدختر را ارزیابی مجدد داشته باشند و طراحی کنند، در نهایت تمام سعی و کوشش این است که ظرف یک هفته تمام راه‌های روستایی و راه‌های فرعی را که ارتباط قطع است اتصال برقرار کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: راه‌های روستایی که ضلع شمالی رودخانه کشکان است از مسیر شهرهای شمالی ارتباط برقرار می‌شود، پنج پل داشته که همه تخریب شدند، عبور از این رودخانه با عرض زیادی که دارد در کوتاه‌مدت امکان ندارد و فقط باید از طریق شهرهای شمالی رودخانه منتقل شوند.

وی بیان کرد: اطلاع دادند حدود ۷۵ روستا بسته است، این ۱۵ دستگاه لودر را گرفتیم و همکاران ما قول دادند بتوانند تا روز جمعه بازگشایی انجام دهند؛ اگر امکاناتی که سایر دستگاه‌های نظامی ازجمله ارتش داشته باشند و بتوانند ۱۵ دستگاه لودر به ما کمک کنند قول می‌دهیم تا شنبه کلیه راه‌های روستایی را بازکنیم.

امدادرسانی به سیل‌زدگان در بخش ماژین مطلوب نیست
افشار خسروی زاد صبح امروز در بازدید میدانی از مناطق سیل زده ایلام، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی چندین ساعت بازدید و بازرسی از مناطق سیل‌زده چنین به نظر می‌رسد که اقدامات پیشگیرانه با توجه به شرایط منطقه در جهت جلوگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن به خوبی به عمل نیامده است و عملاً نوعی از غافلگیری برای مسئولان اجرایی اتفاق افتاده است.

دادستان ایلام گفت: در خصوص امداد رسانی به سیل زدگان خصوصاً در بخش ماژین اصلاً شرایط مطلوب نیست و دسترسی مردم به مواد غذایی و بهداشتی و امکانات اولیه زندگی و حامل‌های انرژی بسیار سخت است.

و ی با اشاره به شرایط مناطق زلزله زده ایلام به خصوص بخش ماژین افزود: شرایط رو به بحرانی شدن پیش می رود و به جز چند پرواز مختصر هیچ راه ارتباطی برای کمک رسانی به مردم به نحو مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

دادستان ایلام در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به کسب اطلاع از مقامات اجرایی امکانات اختصاص یافته از مرکز «مسئولان استان» برای امدادرسانی به سیل زدگان ضعیف می‌باشد.
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به کاهش سطح آب در پل گاومیشان به سرعت پل موقتی در آن محل جهت ایجاد امکان تردد نصب شود.

خسروی زاد به نظارت دستگاه قضا در امر کمک رسانی و برطرف شدن موانع احتمالی اشاره و تصریح کرد: قطعاً دستگاه قضایی وفق مقررات اقدامات لازم را پس از پایان شرایط بحرانی به عمل خواهد آورد.

کمبود امکانات برای ساخت سیل‌بند در روستاهای غزاویه
روستاهای غزاویه بزرگ و کوچک و علوه و بُهُر که در شرق رودخانه‌ی کارون در فواصل ۵ تا ۱۵ کیلومتری اهواز قرار دارند بعد از افزایش آب کارون اقدام به بستن سیل‌بند کرده که به صورت خاکریزی و گونی‌های پر از خاک کردند.

نیروی انسانی برای این اتفاق توسط اهالی روستا تامین شده است. سپاه و شرکت نفت نیز تعدادی کمپرسی جهت جابجایی خاک و تعداد بسیار معدودی بولدوزر در اختیار اهالی این روستاها قرار داده است.

هم‌اکنون این روستاها با مشکل نبود بیل مکانیکی و کمبود کمپرسی برای انتقال خاک و کمبود گونی برای ایجاد سیل‌بند مواجه هستند.

امکانات بالگردی و هواپیماهای بدون سرنشین سپاه در خدمت سیل‌زدگان است
سردار امیرعلی حاجی‌زاده صبح امروز در بدو ورود به فرودگاه شهدای ایلام و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیل اخیر مانور همدلی مردم ایران بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: هوافضای سپاه از روز اول حوادث اتفاقی سیل با تمام توان و امکانات بالگردی، هواپیماهای بدون سرنشین در کنار مردم سیل زده بوده است و تلاش کرده است تا بتواند بر آلام مردم سیل زده مرهمی بگذارد.

وی قصد سفر خود به استان ایلام را حضور در میان سیل زدگان و بررسی میدانی وضعیت سیل زدگان دانست و خاطر نشان کرد: بعداز حضور در میان سیل زدگان و بررسی امکانات مورد نیاز سیل زدگان، نیازها احصاء و در اختیار گذاشته می‌شود.

حاجی‌زاده به محموله ۲۵ تنی کمک‌های سپاه به ایلام که امروز وارد استان شده‌اند اشاره کرد و افزود: این محموله شامل مواد مورد نیاز چادر درخواستی از جمله مواد غذایی، آرد، نان، چادر و پتو است.

سیلاب ۵۰۰ میلیارد تومان به اراضی مازندران خسارت وارد کرد
عزیزالله شهیدی‌فر اظهار داشت: از ۲۷ اسفند ۹۷ که بارندگی و سیل در استان شروع شد تا امروز خسارت‌های زیادی به کشاورزی استان وارد شد و با تلاش استاندار و همه دستگاه‌های اجرایی استان شاهد مدیریت بحران و کاهش خسارت‌ها به استان بودیم.

وی افزود: جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی توانست با حضور پررنگ در عرصه از مراکز جهاد کشاورزی تا گروه‌های جهادی، همگی در خدمت‌رسانی به خسارت دیدگان تلاش کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه میزان خسارت به کشاورزی استان بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: اثرات ماندابی آب در باغات و مزارع موجب کاهش عملکرد و لطمه به تولید می‌شود.
شهیدی فر بیان کرد: هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده دو میلیون تومان بلاعوض و دو میلیون تومان تسهیلات بدون بهره و هر هکتار باغ خسارت دیده ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۵ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود.
وی با اعلام اینکه برای واحدهای دام و طیور و زنبور عسل کمک بلاعوض و تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود، افزود: از همکاری صمیمانه مردم با گروه‌های مدیریت بحران قدردانی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه استاندار مازندران با تمام قوا در صحنه حاضر بود و در مدیریت بحران نقش اصلی و اساسی داشت، تصریح کرد: اراضی شالیزاری، باغ‌ها، مزارع، واحدهای دام و طیور و شیلات خسارت دیده برای دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بدون بهره به بانک معرفی می‌شوند.
وی با بیان اینکه کشاورزان خسارت دیده برای تکمیل پرونده‌های خسارت به مراکز جهاد کشاورزی در استان مراجعه کنند، تاکید کرد: کارشناسان و محققان جهاد کشاورزی تا پایان کار در کنار کشاورزان و خسارت‌دیدگان هستند.

ادامه خدمات سپاه سمنان به سیل‌زدگان گلستان و مازندران
سرهنگ حمید دامغانی، اظهار داشت: تسریع در همکاری و یاری و امدادرسانی به هنوطنان سیل‌زده ضروری است و سپاه استان سمنان با قوت به این خدمت ادامه می‌دهد.
وی با بیان اینکه ملت ایران همواره و در صحنه‌ها و میدان‌های مختلف وحدت و انسجام خود را به بیگانگان که چشم دیدن این وحدت و همدلی را ندارند و بارها به اثبات رسانده است گفت: حادثه سیل اخیر و شتافتن مردم کشورمان در یاری به سیل‌زدگان نمادی دیگر از وحدت ملت ایران اسلامی است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با تأکید بر تشدید همکاری بین دستگاه‌های اجرایی در امدادرسانی به مردم سیل‌زده در شمال و جنوب کشور گفت: رسالت سپاه پاسداران خدمت به مردم آسیب‌دیده است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

دامغانی با تأکید بر اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به سیل‌زدگان اظهار داشت: سپاه استان سمنان از همان روزهای نخست وقوع حادثه سیل در ۲ استان همسایه گلستان و مازندران به یاری سیل‌زدگان شتافته است و اقدامات و امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد.

وی از واگذاری بازسازی ۸۰ روستای سیل‌زده شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه استان مازندران به سپاه استان سمنان خبر داد و افزود: تا کنون پنج دستگاه کامیون ۱۰ تنی مواد غذایی، هفت نفربر و تریلی برای حمل و نقل تجهیزات و مردم سیل‌زده و همچنین یک نانوایی سیار برای پخت نان به استان گلستان اعزام شده است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به اقدامت سپاه استان در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در شمال کشور اظهار داشت: بازگشایی جاده در برخی از روستاهای توابع بهشهر و گلوگاه و بازسازی یک دهنه پل در این منطقه برخی از اقدامات انجام شده است.
دامغانی از عموم مردم نوعدوست استان سمنان خواست تا با کمک‌های نقدی و غیرنقدی به کمک مردم سیل‌زده بشتابند تا هر چه سریع‌تر روال زندگی آنان به حالت قبل بازگردد.
وی خاطرنشان کرد: سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان تاکنون کمک‌های خیران استان را به دست مردم سیل‌زده آق قلا، بهشهر و گلوگاه رسانده است.
محموله کمک‌های سپاه با یک فروندهواپیمای ایلیوشین به ایلام رسید
سرهنگ جمال شاکرمی از ورود یک فروندهواپیمای ایلیوشین، به فرودگاه شهدای ایلام خبرداد و اظهار داشت: محموله کمکهای سپاه به سیل زدگان ایلام را به دستور سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه بارگیری و این هواپیما امروز وارد ایلام شده است.
فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام گفت: محموله کمک‌ها به محض تخلیه جهت توزیع در بین سیل زدگان استان به مناطق کانون بحران سیل ارسال می‌شوند.

وی خدمت بی منت را از وظایف سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام نام برد و خاطرنشان کرد: تا اسکان و تامین مایحتاج و ایجاد بستر مناسب برای زندگی عادی سیل زدگان استان ایلام در کنار مردم بوده و خواهیم بود.

سیلاب خسارات جدی به برخی مدارس سوادکوه وارد کرد
عسگری نیکزاد امروز در حاشیه بازدید از مدارس خسارت دیده شده ناشی از سیل اخیر سوادکوه اظهار داشت: طغیان رودخانه تلار در شهرهای زیرآب و پل سفید به سه مدرسه آسیب‌های جدی وارد کرده است.

وی افزود: بر اثر سیلاب، نمازخانه دبستان روستای ازانده رودبار کاملاً تخریب شد و آب به زیر ساختمان مدرسه نفوذ کرد. یکی از ساختمان‌های وابسته به هنرستان شهید بهشتی شهر زیرآب نیز با نفوذ آب به زیر آن بلااستفاده شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: وضعیت دبیرستان دخترانه الزهرا شهر زیرآب از دیگر مدارس استان متفاوت بود. سیل حیاط، سرایداری و سرویس‌های بهداشتی را به طور کامل با خود برد. آب به زیر مدرسه نفوذ کرد و هر لحظه احتمال ریزش ساختمان بیشتر شده و این ساختمان بلااستفاده و از کاربری آموزشی خارج شده است.

نیکزاد گفت: در این دبیرستان ۱۸۰ دانش آموز تحصیل می‌کنند که در اسرع وقت باید برای مدرسه جایگزین و انتقال دختران به آن مدرسه تدابیری اندیشیده شود. برای انجام اقدامات اولیه جهت تعیین مدرسه جایگزین دبیرستان الزهرا دستورات لازم را صادر کرد. مدارس پیشنهادی مورد بازدید قرار گرفت و برای تهیه تجهیزات و امکانات، با مدیرکل نوسازی مدارس مازندران جلسه‌ای فوری تشکیل شد.

وی تاکید کرد: پس از تبادل نظر و بررسی مدارس مختلف برای همه دانش‌آموزان دبیرستان الزهرا محل تحصیل انتخاب و آماده شد. دانش آموزان این دبیرستان در روز شنبه ۱۷ فروردین در مدرسه جدید حضور می‌یابند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: آب در روز چهارشنبه فروکش کرد و برای جلوگیری از فروریختن ساختمان دبیرستان الزهرا اقدامات عملیاتی شروع شده است.

۴۰ بالگرد ارتش آماده خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان
امیر یوسف علی قربانی در جلسه ستاد بحران لرستان اظهار داشت: ما برای سیلاب و آب‌گرفتگی‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، خوزستان، چهارمحال‌ و بختیاری، تبریز، سنندج و ایلام فعالیت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۴۰ فروند در پایگاه‌های هوانیروز اصفهان، مسجدسلیمان و کرمانشاه آماده خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: در روز گذشته از مسجدسلیمان با پنج فروند و ۲ فروند از اصفهان حرکت کردیم و کار خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مردم را شروع کرده‌ایم.
فرمانده هوانیروز ارتش عنوان کرد: در روز گذشته ۴۱۰ نفر و ۳۰ تن بار را جابه‌جا کرده‌ایم، ۹۰ ساعت پرواز و ۱۸۰ سورتی پرواز را نیز داشته‌ایم و در مجموع ۵۰ تن بار، ۸۰۰ نفر نیرو با حدود ۲۰۰ ساعت پرواز و ۴۰۰ سورتی پرواز را جابه‌جا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: بالگردهای ما در روستاهای سیل‌زده برای امدادرسانی و انجام خدمات ما یک یا ۲ ساعت در روی زمین بود و فعالیتی را انجام نداد، چون آذوقه باید به‌دست ما می‌رسید تا آنها را بتوانیم توزیع کنیم؛ در هنگام توزیع آذوقه‌ها در مناطق سیل‌زده پلدختر افرادی حضور نداشتند تا آذوقه‌ها را از ما تحویل بگیرند، مردم هجوم می‌آورند و باید این مشکل برطرف شود.

قربانی گفت: در معمولان خیلی مشکل داشتیم و با سخت‌ترین شرایط توانسته‌ایم فرود بیاییم، کسی هم نبود مکانی را برای فرود ما تعیین کند، بالگردهای ما به‌واسطه علم خود در زمین فرود می‌آمدند و این اقدام خطرناکی بود که پرواز را به مشکل انداخت.

فرمانده هوانیروز ارتش خاطرنشان کرد: روستاهای ذیل غربی از معمولان تا پلدختر و چم‌مهر نیازمند آذوقه‌رسانی هستند و تنها راه انجام همین کار نیز برقراری پل هوایی برای بالگردها بوده که ما آن را برقرار کرده‌ایم؛ خانواده‌ها به نان، آب، وسایل بهداشتی و زیست‌محیطی نیاز دارند.

وی افزود: ۴۰ فروند در پایگاه‌های ما برای خدمات‌رسانی به شهر معمولان و روستاها آماده است، برخی روستاها مشکلات عدیده‌ای دارند که ما توانستیم آذوقه را به‌دست آنان برسانیم.

فعالیت آموزشی مدارس پلدختر و معمولان از ۲۴ فروردین آغاز می‌شود
رضا زینی‌وند مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران از تعطیلی مدارس در مناطق سیل‌زده استان خبر داد و اظهار داشت: فعالیت آموزشی مدارس پلدختر و معمولان با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود.

وی افزود: با هماهنگی استاندار لرستان، فعالیت آموزشی مدارس شهری و روستایی پلدختر و معمولان از ۲۴ فروردین آغاز می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: در سایر شهرستان‌ها و مناطق سیل‌زده نیز مطابق مصوبه ستاد مدیریت بحران لرستان و به‌محض تصمیم فرمانداران اعلام می‌شود.

قرارگاه حضرت معصومه قم برای کمک به مردم پلدختر تشکیل شد
سردار سید محمد تقی شاهچراغی اظهار داشت: سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) با تشکیل قرارگاه حضرت معصومه (س) برای کمک‌رسانی به اهالی منطقه عمومی پلدختر و نیز اعزام گروه‌های جهادی استان به این منطقه اقدام کرده است.

وی افزود: شهروندان قمی می‌توانند امکانات گرمایشی و سرپناهی مانند چادر، پتو، لباس گرم و مواد غذایی را به پایگاه‌های جمع‌آوری تحویل دهند.

قم به عنوان معین استان لرستان در سیل اخیر تعیین و شماره حساب ۳۸۱۰-۳۶-۱۱۵۰۳۴۳۴-۰۰۵ بانک انصار نیز به نام سازمان بسیج سازندگی قم جهت واریز کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان اعلام شده است.

بر اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین در لرستان رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد، ستاد مدیریت بحران لرستان قبل از وقوع سیل اطلاع‌رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.

اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل‌های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل‌زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

۱۸۵ روستای چهارمحال و بختیاری دچار خسارت شد
سهراب رئیسی از اعزام ماشین‌آلات به مناطق سیل‌زده خبر داد و اظهار داشت: روز گذشته یک دستگاه لودر به‌همراه کمرشکن به شهرستان لردگان و امروز به بازفت از توابع شهرستان کوهرنگ اعزام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بارش‌های اخیر حدود ۲ هزار و ۳۷۹ واحد مسکونی در ۱۲ شهر و ۱۸۵ روستا دچار خسارت شد که میزان خسارت ۵۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای روستای دره شیخ عالی را یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: نیاز است برای روستاهای در معرض خطر توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها