أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۴۴۵۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
کمک‌های نقدی و غیر نقدی چند ده میلیاردی به هموطنان درگیر سیل؛
امدادرسانی در مناطق سیل‌زده کشور ادامه دارد، نخستین موکب اربعین پا گرفته، کار توزیع غذای گرم آغازشده، راه‌های ارتباطی شریانی بازگشایی‌شده است. امدادرسانی ویژه نیروهای مسلح به مردم سیل‌زده در کنار دیگر نهادها باعث شده است تا به میزان بسیار زیادی از حجم آسیب‌های جانی کاسته شود و این کمک‌رسانی‌ها تا اتمام مشکلات مردم ادامه خواهد یافت.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، با آغاز سال نو در حالی که اکثر ایرانیان مقدمات چیدن سفره هفت سین را فراهم کرده بودند، سیل به تعدادی از شهرها و روستاهای کشور آسیب زد؛  اما در کنار تمام اتفاقات ناگوار ناشی از جان باختن و متضرر شدن هموطنانمان، مردم با کمک رسانی‌هایشان صحنه هایی از جنس محبت و نوع‌دوستی آفریدند که باید در تاریخ پر افتخار این استان و کشور ثبت شود.معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در این باره گفت: تا روز جمعه  ۶ میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی برای سیل‌زدگان در استان‌های مختلف جمع‌آوری شده است.


نخستین سیل امسال در شمال شرق کشور رخ داد و همزمان با ۲۹ اسفندماه سال ۹۷ استان گلستان و شرق استان مازندران را درگیر خود کرد. درپی این سیل که همچنان نیز مناطقی همچون گمیشان، آق قلا و … را درگیر خود کرده است، عوامل هلال احمر و نیروهای مسلح وارد عمل شدند، اما به دلیل همزمانی با آغاز سال نو، خبر آن با تأخیر به رسانه‌ها رسید.رییس جمهور که پیش از این وزیر اقتصاد را مأمور رسیدگی به وضعیت سیل زدگان در استان گلستان کرده بود، در تماس تلفنی با وزیر کشور به او دستور داد تا برای تکمیل و تسریع در اقدامات امدادی انجام شده، علاوه بر امکانات موجود در استان‌های سیل‌زده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک فوری و لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند.

ورود نیروهای مسلح برای امدادرسانی با دستور رهبر معظم انقلاب
روز سوم فروردین ماه، رهبر معظم انقلاب نیز مستقیماً به مساله سیل ورود و در نامه‌ای که مخاطبش سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح بود تاکید کردند که «برابر اطلاع، سیل‌زدگان دو استان شمالی نیاز مبرمی به کمک و امکانات نیروهای مسلح دارند. دستور فرمائید علاوه‌بر آنچه تاکنون در آن مناطق به‌کار گرفته شده است، امکانات بیشتر برای امداد به آن مناطق گسیل نمایند. گزارش اقدام را بفرستید.»


ظهر همان روز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز عازم گلستان شد و پس از بازدید از مناطق سیل‌زده گلستان، به مطالبات مردم در دیدارها و شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد و مناف هاشمی، استاندار گلستان را به دلیل غیبت و عدم رسیدگی به وضعیت سیل زدگان برکنار کرد. این اقدام جهانگیری با واکنش‌های مثبت بسیاری در سراسر کشور روبه‌رو شد.

وقوع سیل  در شیراز
پنجمین روز از فروردین ماه نیز گرچه با پیگیری اخبار سیل گلستان آغاز شد، اما در میانه روز جاری شدن سیل در دروازه قرآن شیراز و آسیب دیدن بیش از ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری و مرگ ۱۹ نفر در این حادثه، توجه افکار عمومی و مسئولان را متوجه شیراز کرد. رئیس جمهور بلافاصله دستور پیگیری مساله را صادر کرده و محمدباقر نوبخت را به شیراز اعزام کرد، رهبر معظم انقلاب نیز در نامه‌ای به امام جمعه شیراز نوشتند: «حادثه‌ی تأثرانگیز سیل ویرانگر در شیراز که به درگذشت تعدادی از مردم عزیز و داغدار شدن خانواده‌ها در ایام عید و نیز به مجروحیت جمعی دیگر و ویرانی و خسارت در شهر انجامید، مایه‌ اندوه اینجانب است. مقتضی است جنابعالی ضمن ابلاغ سلام و تسلیت اینجانب به خانواده‌های مصیبت‌دیده و نیز به مجروحان این حادثه، در تلاش برای غمگساری و جبران مصیبت‌ها و خسارت و کمک به مردم، با مسئولین دولتی همکاری و همگان را توصیه به‌سرعت و جدیت در انجام وظیفه نمائید.» عصر همان روز نیز در حالی که جهانگیری، گزارشی از بازدید خود از مناطق سیل زده را به رئیس جمهور ارائه کرده بود، روحانی مجدداً دستورات جدیدی را برای کاهش آلام و مشکلات سیل زدگان و جبران سریع خسارات صادر کرد. هفتم فروردین ماه، حسن روحانی به استان گلستان سفر کرد و از مناطق سیل زده بازدید کرد. پس از بازدید از مناطق سیل‌زده گلستان، رئیس جمهور عازم مازندران شد و از مناطق سیل زده این استان نیز بازدید و دستورات لازم برای جبران خسارات سیل زدگان را صادر کرد. دو روز بعد از سفر مازندران و نهم فروردین ماه، روحانی این بار راهی خوزستان شد تا شخصاً مدیریت بحران و پیشگیری از وقوع حادثه در اهواز را برعهده بگیرد.

بحران در «معمولان» و «پل‌دختر»
نیمه دوم تعطیلات نوروزی با ورود سامانه بارشی به غرب کشور همراه شد و استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان را تحت تأثیر قرار داد، اما با توجه به هشدارهای قبلی ارائه شده و تخلیه به موقع آب سدها خسارات گسترده‌ای به این استان‌ها وارد نشد و تنها در دو شهر معمولان و پلدختر اوضاع به مرحله بحران رسید، به طوری که از یازدهم فروردین ماه تمامی راه‌های دسترسی به معمولان قطع شد و این وضعیت همچنان ادامه دارد. در پلدختر نیز وضعیت مشابه‌ای وجود داشت و امدادرسانی به شکل هوایی ادامه پیدا کرد.


رهبر معظم انقلاب که از روز نخست وقوع سیل در کشور مستقیماً پیگیر جزئیات و نحوه امدادرسانی به سیل زدگان بودند، در جلسه‌ای ویژه با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، نیروی انتظامی و بسیج، مسئولان ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادی و کمک رسان، ضمن دریافت گزارش از مسئولان اجرایی و نظامی درخصوص آخرین وضعیت مناطق آسیب دیده از سیل و اقدامات انجام شده برای اسکان سیل زدگان، رسیدگی به مشکلات مردم و تصمیم‌های اتخاذ شده به منظور جبران خسارات در بخش‌های مسکن، کشاورزی، دامداری، زیرساخت‌ها و همچنین روند کنترل شرایط روزهای آینده، در برخی استان‌ها گفتند: «خدمات رسانی، هماهنگی بخش‌های مختلف و شور و شوق کمک رسانی و روحیه بسیج شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان بسیار برجسته بود، اما باید همه تصمیم‌ها و اقدامات لازم، به‌صورت جدی پیگیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب دیده ادامه یابد».

رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از گزارش‌های ارائه شده در این جلسه افزودند: «خدمات انجام گرفته و هماهنگی میان دستگاه‌ها و حضور مسئولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب دیده، از نکات قابل توجه این حادثه بود.»حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: «در کنار این نکات اما موضوع مهم‌تری نیز وجود دارد که آن هم مسئله پیشگیری از ویرانی‌ها و خسارات است که باید از قبل پیش بینی می‌شد، زیرا سیل قابل جلوگیری نیست اما ویرانی و خسارت قابل جلوگیری است.»صبح روز بعد نیز ایشان در دیدار با مسئولان و اقشار مختلف مردم که به مناسبت عید مبعث برگزار شد، با تأکید بر اینکه هنوز کارهای زیادی برای کاهش آلام مردم سیل زده باقی مانده است، خاطرنشان کردند: به مسئولان تأکید کرده‌ام که کارهای اصلی یعنی بازسازی ویرانی‌ها و جبران خسارت‌ها، از این به بعد است و باید این خسارات و صدمات جبران شود.ایشان افزودند: البته مردم عزیز در مناطق سیل زده باید به همکاری با مسئولان ادامه دهند، زیرا کمک آنها حقیقتاً گره گشا خواهد بود.

 برآوردهای اولیه از میزان  خسارت‌ها
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق برآوردهای اولیه بیش از ۱۰ هزار مسکن در استان گلستان و ۶۵۰۰ واحد مسکونی در مازندران خسارت دیده است، گفت: بنیاد مسکن مأموریت بازسازی مسکن در گلستان و مازندران را بر عهده دارد.وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در بخش کشاورزی در دو استان گلستان و مازندران نیز ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درمورد خسارات ناشی از سیل در دیگر استان‌ها نیز گفت: میزان دقیق خسارت‌ها پس از بررسی‌ها اعلام خواهد شد اما پیشنهاد اعتبارات جبران خسارات ناشی از حوادث در ۱۰ استان به هیأت وزیران ارسال شده است.نجار درباره تخصیص اعتبار برای جبران خسارات سیل زدگان و بازسازی مناطق سیل زده نیز گفت: اعتبارات ساخت مسکن روستاییان ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و در مجموع ۱۵ میلیون تومان معیشتی با کارمزد ۴ درصد است. برای جبران خسارت‌های مسکن در شهرها ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد و ۱۲ میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است.او درباره دلایل وقوع سیل در گلستان نیز گفت: پر شدن سدهای "گلستان" و "وشمگیر"، لایروبی نکردن رودخانه‌ها و محدود بودن خروجی آب به سمت دریا از جمله علت‌های وقوع سیل در مناطق مسکونی است و دلایل قطعی آن هم در گلستان و هم در دیگر استان‌ها بررسی خواهد شد.نیروهای مسلح نیز در سیل نوروز ۹۸ حضور فعالی داشتند، نیروی انتظامی هم در دو حوزه راهور و انتظامی حضور فعالی در سیل داشت و آنطور که فرمانده ناجا گفته است علاوه بر کمک به مردم و امدادرسانی، در تأمین امنیت مناطق سیل زده نیز با آمادگی کامل وارد عمل شد. پلیس راهور نیز در انسداد معابر درگیر سیل و آبگرفتگی به موقع عمل کرده و از وقوع حوادث بسیاری جلوگیری کرد. دیگر یگان‌های نیروهای مسلح از جمله سپاه، ارتش و بسیج نیز با حضوری فعالانه در مناطق سیل زده اقدام به امدادرسانی به سیل زدگان کردند.

67 نفر قربانی سیل اخیر
احمد شجاعی رئیس پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: سیل از ابتدای نوروز سبب جان باختن 67 نفر در کشور شده است که این افراد شناسایی و تشخیص هویت آنها صورت گرفت. وی افزود: در استان فارس 21 نفر، لرستان 15 نفر( یک نفر به دلیل تخریب پل و سقوط خودرو) خراسان شمالی 3 نفر، گلستان 8 نفر، مازندران 5 نفر و همدان 5 نفر به دلیل سیل جان خود را از دست داده‌اند. رئیس پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: همچنین یک نفر در قم به دلیل سقوط در سیلاب،‌ 2 نفر در محور رشت - قزوین به دلیل رانش زمین، یک نفر در خوزستان،‌یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در سمنان، 2 نفر در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را به دلیل سیل از دست داد‌ه‌اند. شجاعی گفت: طی روزهای اخیر یک جسد نیز در بابل رود در شمال کشور کشف شد و یک نفر نیز در خراسان رضوی بر اثر سیل جان باخته است.


برق رسانی روستاهای سیل‌زده غیر از لرستان به حالت عادی بازگشت
وزیر نیرو با تشریح آخرین اقدامات وزارت نیرو برای مهار سیلاب گفت: بر اثر آسیب های ناشی از سیل در دو هفته اخیر، برق حدود 2532 روستا قطع شد اما در حال حاضر وضعیت برق رسانی در همه استانهای آسیب دیده به غیر از لرستان در شرایط عادی قرار دارد. اردکانیان در خصوص قطعی آب مصرفی استان های آسیب دیده هم گفت: در روند آسیب های ناشی از سیل، حدود 62 شهر و 2 هزار و 714 روستا دچار قطع آب شدند که از این تعداد آب حدود 2 هزار و 351 روستا وصل و 363 روستا هم در حال وصل است.

وزیر رفاه: سامانه ثبت خسارت مددجویان سیل زده فعال است
محمد شریعتمداری وزیر رفاه با تاکید بر اینکه همه  اقدامات در حمایت از سیل‌زدگان ادامه خواهد داشت‌گفت‌: از ابتدای وقوع سیل سازمان بهزیستی و سایر سازمان‌های تابعه وزارت رفاه همه ظرفیت خود را برای کمک به مددجویان تحت پوشش بسیج کردند و مدیران مربوطه حضور میدانی فعال داشتند. وی افزود: سامانه ثبت خسارت مددجویان بهزیستی فعال شده تا میزان خسارت وارده به طور کامل شناسایی شود.

اختصاص وام بلاعوض 10میلیونی برای تعمیر مسکن مددجویان
وزیر رفاه ادامه داد: همچنین تمهیداتی اندیشیده شده برای آن دسته از افرادی که آسیب جدی ناشی از سیل به زندگی‌شان وارد شده وام قرض‌الحسنه 5 میلیون تومانی برای خرید لوازم منزل پرداخت شود تا کمکی به آنها شده باشد. شریعتمداری افزود: همچنین برای مددجویانی که سرپرست خانوار هستند علاوه بر کمک های دولت، بهزیستی نیز مبلغ 10میلیون تومان کمک بلاعوض برای بازسازی مسکن به آنها پرداخت می کند.

افزایش سه برابری مستمری فروردین ماه مددجویان در مناطق سیل‌زده
رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ۶۰ هزار واحد مسکونی مددجویان در استان‌های سیل‌زده دچار خسارت شده است، گفت: مستمری فروردین ماه مددجویان دراستان‌های سیل‌زده به میزان سه برابر افزایش می یابد.سید پرویز فتاح با هموطنان سیل‌زده در سراسر کشور ابراز همدردی کرد و گفت: بر اساس اطلاعات کسب شده، تاکنون ۶۰ هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد در سیل اخیر در سراسر کشور دچار خسارت یا تخریب کامل شده است.رئیس کمیته امداد ادامه داد: در سیل استان‌های شمالی شش هزار واحد مسکونی مددجویان امداد آسیب دید که کار بازسازی و تعمیر این منازل از هفته آینده و پس از فروکش کردن سیلاب آغاز می‌شود. همچنین در شهرستان معمولان و پلدختر به دلیل وسعت سیلاب تمامی مددجویان امداد درگیر سیل و خسارت شده‌اند.وی با بیان اینکه کمک‌های امداد در مرحله اول تمامی آسیب‌دیدگان از سیل را شامل می‌شود، تاکید کرد: بر اساس قانون، کمیته امداد مجاز است ۳۰ درصد کمک‌های مردمی را به افراد خارج از حمایت امداد اختصاص دهد و به همین منظور، در گام نخست برای اسکان موقت و تأمین اقلام ضروری زندگی به همه مردم سیل‌زده خدمات ارائه می‌دهد.

تمهیدات ستاد اجرایی فرمان امام برای سیل زدگان روستاهای خوزستان
محمد مخبررئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: به خانه‌های آسیب‌دیده روستایی استان خوزستان تا سقف۳۵میلیون تومان ازطرف بیمه طرف قراردادِ بنیاد برکت ستاداجرایی فرمان امام(ره) خسارت پرداخت خواهد شد.

تسهیلات ویژه برای سربازان مناطق سیل‌زده
ستادکل نیروهای مسلح برای سربازان و مشمولان در آستانه اعزام در مناطق سیل‌زده گلستان، مازندران و لرستان تسهیلاتی را پیش بینی کرده و آنطور که سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح به ایسنا گفته است: اعزام مشمولان سربازی مناطق سیل‌زده درمناطق آق‌قلا، گمیشان، آزادشهر، بندر ترکمن، سیمرغ، میانرود، بهشهر، سوادکوه شمالی، نکا، معمولان، پلدختر و روستاهای سیل‌زده منطقه با دو ماه تعویق انجام خواهد شدو مشمولانی که می‌بایست در تاریخ ۱۹ فروردین و اول و ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۹۸ به سربازی اعزام شوند، موعد اعزام‌شان متعاقباً اعلام می‌شود.

کمک ۶ میلیاردی خیران به سیل‌زدگان از طریق بهزیستی
معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی گفت: تاکنون ۶ میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی برای سیل‌زدگان در استان‌های مختلف جمع‌آوری شده است و انشالله این روند ادامه خواهد داشت. معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:  بر‌اساس قانون، سازمان بهزیستی مجاز و بلکه مکلف به جذب کمک‌های مردمی حتی در شرایط غیربحرانی است و بر همین اساس اصلا معاونت مشارکتهای مردمی دارد و بر اساس ماده 24 دستورالعمل ستاد بحران کشور سازمان بهزیستی و کمیته امداد مشابه هم و در کنار هلال احمر دیده شدند. وی با اشاره به اینکه به‌زودی پویش‌های جدیدی برای تامین وسایل مورد نیاز سیل‌زدگان راه‌اندازی خواهد شد، گفت: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند با حمایت خیران و موسسات حمایت‌های خود را تا عادی شدن شرایط سیل‌زدگان ادامه دهد.

فرمانده مرزبانی ناجا: سیل خوزستان نیازمند کمک ویژه در سطح ملی است
قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا در بازدید از مناطق سیل‌زده مرزی استان خوزستان گفت: اقدامات خوبی در سطح مدیریت بحران استان انجام شده و با توجه به شرایط خاصی که بر استان حاکم است، سیلابی که وارد منطقه شده، نیازمند کمک ویژه در سطح ملی است.وی افزود: هجوم سیلاب استان لرستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به سمت خوزستان، فشار زیادی به استان وارد کرده به نحوی که بخشی از شهرها و روستاها را گرفتار سیلاب کرده است.فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: در این خصوص اقدامات و هماهنگی لازم انجام شده و نیروی انتظامی با تمام قوا در رابطه با مدیریت بحران در کنار سایر مدیران موضوع سیلاب را مدیریت می‌کند.سردار رضایی ادامه داد: نیروی انتظامی وظیفه تأمین امنیت مرزها، شهرها و روستاهای گرفتار در سیلاب را بر عهده دارد و مسئولان مدیریت بحران استان خوزستان دغدغه‌ای در موضوع انتظامی نخواهند داشت.وی با اشاره به آسیب‌های وارده شده ناشی از سیل به یگان‌های مرزی خاطرنشان کرد: سیلاب به بخشی از برجک و پاسگاه‌های مرزی آسیب وارده کرد که بخشی را ترمیم کرده‌ایم و بخشی دیگر را آب گرفته؛ قطعا و به امید خدا وضعیت سیلاب مناطق مرزی را مدیریت خواهیم کرد.

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده کشور ادامه دارد، نخستین موکب اربعین پا گرفته، کار توزیع غذای گرم آغازشده، راه‌های ارتباطی شریانی بازگشایی‌شده است. به دنبال وقوع سیلاب در نقاط مختلف کار امدادرسانی به ویژه در لرستان وارد چندمین روز خود می‌شود، بالگردهای امداد و نجات هلال احمر، ارتش و سپاه به یاری مردم سیل‌زده پلدختر و معمولان شتافتند و کار امدادرسانی به سیل‌زدگان استمرار خواهد یافت. امدادرسانی ویژه نیروهای مسلح به مردم سیل‌زده در کنار دیگر نهادها باعث شده است تا به میزان بسیار زیادی از حجم آسیب‌های جانی کاسته شود و این کمک‌رسانی‌ها تا اتمام مشکلات مردم ادامه خواهد یافت.


استقرار بیمارستان فوق‌تخصصی نیروی زمینی سپاه در پلدختر
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه از استقرار بیمارستان فوق تخصصی سیار این نیرو در شهرستان پلدختر استان لرستان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم سیل‌زده این شهر خبر داد.

پخت ۵۰ هزار غذا توسط آشپزخانه سیار ارتش در پلدختر
امیر سرتیپ دوم مراد خوش کنار، رمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ خرم‌آباد اظهار داشت: نیروهای ارتش از روز گذشته کار لایروبی شهر پلدختر از گل و لای را آغاز کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه نیروهای تیپ ۶۵ ویژه ارتش نیز به منظور خدمت‌رسانی به مردم در لرستان حاضر شده‌اند، گفت: بالگردهای ارتش علاوه بر انتقال امکانات و تجهیزات کمک‌های مردمی برای مردم سیل‌زده در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۰۰ نفر از آسیب دیدگان را به مراکز درمانی منتقل کرده‌اند. فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ خرم‌آباد تصریح کرد: سامانه تهیه و پخت غذای گرم و آشپزخانه سیار نیروی زمینی ارتش نیز با استقرار در شهرستان پل‌دختر، در هر وعده ۱۰ هزار پرس غذای گرم آماده و در بین مردم سیل‌زده این منطقه توزیع می‌کند که تا امروز بیش از ۵۰ وعده (۵۰ هزار پرس غذا) توزیع شده است. نیروی هوایی ارتش نیز با سه سورتی پرواز توسط هواپیماهای ترابری سی ۱۳۰ و بوئینگ ۷۰۷ خود، ۴۱ تن بار شامل محموله کمک‌های مردمی و هلال احمر از قبیل چادر، پتو، چکمه، آب معدنی، مواد شوینده، مواد غذایی کنسروی و نان بسته شده را از طریق پایگاه شکاری شهید لشگری مهرآباد به مناطق سیل‌زده ارسال کرده است.

۱۲۰۰ سیل‌زده لرستان توسط بالگردهای ارتش به مناطق امن انتقال داده شدند
امیر کیومرث حیدری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با استفاده از بالگردهای خود ۱۲۰۰ نفر سیل‌زده را به مناطق امن انتقال دادیم، اظهار داشت: در حال حاضر راه زمینی به پلدختر و معمولان باز شده و بیمارستان صحرایی هم ایجاد کرده‌ایم. وی با بیان اینکه الان هم مشغول باز کردن و لای روبی خیابان‌ها و خانه‌های مردم هستیم، تصریح کرد: در مناطقی که نیاز است اردوگاه و کمپ اسکان ایجاد کرده‌ایم. فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا ۴۸ ساعت آینده وضعیت مناطق سیل‌زده بهبود یابد، افزود: امنیت مردم از نکات بسیار مهم مدنظر بوده که نیروی انتظامی خوب وارد کار شده است. در این رابطه یک تیم هم از ما وارد منطقه شده است.

حضور مجدد فرمانده کل ارتش در مناطق سیل‌زده لرستان
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران روز جمعه برای دومین بار در مناطق سیل‌زده لرستان حضور یافت و به پلدختر رفت. سرلشکر موسوی در بدو ورود به فرودگاه خرم‌آباد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از زمانی که حادثه سیل رخ داد امیر حیدری به عنوان فرمانده عملیات در لرستان مستقر شد، اظهار داشت: سایر همکاران ما نیز از روزهای اول آمدند و امدادرسانی‌ها شروع شد.

وی با بیان اینکه امروز دوباره به لرستان آمدم ببینم اوضاع چطور است و روند کار هم رزمان را از نزدیک بررسی کنم، تصریح کرد: امروز مناطق سیل‌زده را هم سر می‌زنیم تا ببینیم اگر می‌شود کارهای دیگری برای تسریع در خدمات‌دهی کرد انجام دهیم.

دهانه گرگانرود و قره‌سو در استان گلستان بازگشایی شد
سرهنگ عبدالله عین‌علی، فرمانده تیپ مردم پایه سپاه نینوا گلستان اظهار داشت: از 27 اسفندماه سال گذشته با وقوع سیل و بارش برف و کولاک در جاده‌های کوهستانی استان گلستان، تیپ مردم پایه سپاه نینوا در کنار مردم بوده و فعالیت‌های امدادرسانی خود را تا‌ به امروز ادامه می‌دهد. وی افزود: در زمان بارش برف و کولاک در گردنه خوش ییلاق و جاده توسکستان تیپ مردم پایه سپاه نینوا ماشین‌آلات خود را به این مسیرها ارسال کردند تا گرفتاران در برف و کولاک را نجات دهند. فرمانده تیپ مردم پایه سپاه نینوا گلستان بیان داشت: با جاری شدن سیل در استان به ویژه آبگرفتگی گمیشان و آق قلا تیپ مردم پایه با ماشین‌آلات خود به منطقه اعزام شده تا به مردم این مناطق کمک کند. وی ادامه داد: تیپ مردم پایه سپاه نینوا با همکاری تیپ 45 مهندسی جوادالائمه و قرارگاه خاتم برای خروج سریع‌تر آب دهانه گرگانرود و قره‌سو را به وسیله ماشین‌آلات مورد نظر بازگشایی کرد. این تیپ در کنار دیگر نیروهای نظامی، ارتش و بسیج در کنار مردم تا وضعیت عادی به امدادرسانی خود ادامه می‌دهد.

تخلیه ٢٠٠ نفر از سیل زدگان ایلام توسط بالگردهای نیروی هوافضای سپاه
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یک فروندبالگرد mi17 و 12 سورتی پرواز درقالب ترابری مسافر تعداد ۲۰۰ نفر از مردم محاصره و گرفتار در سیل بین ماژین مرکزی و دره شهراز توابع ایلام را به مناطق امن و مطمئن منتقل کرد. همچنین این نیرو با یک سورتی پرواز موادغذایی وگرمایشی‌ را به مردم ماژین مرکزی رساند. علاوه بر این نیروی هوافضای سپاه نیز یک پرواز ترابری باهواپیمای ایلوشین را به انتقال و توزیع موادغذایی و وسایل گرمایشی و امدادی از تهران به ایلام اختصاص داد.

انتقال مواد غذایی و دیگر مایحتاج به مناطق سیل‌زده با قایق‌های تندرو ارتش
سرهنگ ملکی فرمانده گروه ۴۲۲ مهندسی نزاجا گفت: تعداد شش دستگاه پل کش و دیگر تجهیزات مهندسی به منطقه سیل‌زده پلدختر اعزام شد. ملکی بابیان اینکه گروه ۴۲۲ دغاغله تخصص ویژه ای در حوزه پل سازی دارد، گفت: پس از جاری شدن سیل و تخریب برخی از پل ها و قطع ارتباط محور های مواصلاتی در منطقه پلدختر تعداد ۶ دستگاه پل کش، خودرو های گرایس و تعداد ۲۰ نفر نیروی انسانی متخصص به منطقه پل‌دختر اعزام شد. در روزهای قبل نیز قایق‌های تند رو به منظور انتقال مواد غذایی و دیگر مایحتاج به مناطق سیل‌زده پلدختر اعزام شد.

نجات چندین روستا از سیل توسط تیپ ۲۸۱ زرهی کرمانشاه
امیر سرتیپ دوم سبزی فرمانده تیپ ۲۸۱ زرهی کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس گفت: تیپ ۲۸۱ با ایجاد شکاف عمیق درکناره پل قدیم چهرروی رودخانه گاماسیاب بیستون بوسیله یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه لودر و ۲ دستگاه کمپرسی توانست که چندین روستا را از محاصره سیل نجات دهد.

وی با بیان اینکه در اطراف روستای فراش بیستون خاکریز وسیل بند ایجاد کرده‌ایم، گفت: چندین خانوار به همراه دام‌هایشان را در روستای قره ولی از محاصره سیل نجات دادیم. امیر سبزی خاطرنشان کرد: دیروز چهاردستگاه تویوتا، که دستگاه بی تی آر، یک دستگاه کرایس، یک دستگاه بیل مکانیکی، دودستگاه کمپرسی و دو دستگاه بنزباری جهت امدادرسانی به روستاهای بخش بیستون درگیر سیلاب اعزام شده است.

15 تیم پزشکی به پلدختر اعزام شد
عبدالوحید ملک آرا، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: باهمت سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان و اورژانس هوایی، 15 تیم پزشکی به‌وسیله پنج فروند بالگرد به شهرستان پلدختر اعزام شد. وی افزود: این تیم‌های پزشکی که شامل متخصص، پزشکان عمومی، ماما، پرستاران، کارشناسان بهداشتی، روانشناس، کارشناس آزمایشگاه، دارو یار و وسایل و تجهیزات پزشکی موردنیاز است به مدت 4 روز برای ارائه خدمات بهتر به مردم این منطقه اعزام شدند. مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان با بیان اینکه تیم‌ها در بخش‌های عمومی، مامایی، بهداشتی و خدماتی ارائه خدمت می‌کنند عنوان کرد: خدماتی که در این اعزام ارائه می‌شود ‏شامل ویزیت رایگان همراه با دارو، تست فشارخون به‌صورت رایگان به اهالی مناطق پلدختر است. وی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت به لحاظ پزشکی و درمانی و با توجه به استقرار تیم‌های درمانی قابل‌قبول است، دانشگاه علوم پزشکی، کانون‌های بسیج جامعه پزشکی الیگودرز، الشتر و بیرانشهر در اعزام این تیم‌ها حمایت و پشتیبانی کردند.

تقسیم کار لایروبی پلدختر بین سپاه‌های استانی
سردار حبیب الله توکلی، جانشین فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی‌ها در این شهرستان اظهار داشت: به دنبال بارش سنگین باران که در استان لرستان رخ داد در بعضی شهرستان‌های ما در حوزه زیرساخت، اراضی کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها و منازل مسکونی خسارات زیادی رخ داد که بیشترین حجم خسارت در منطقه پلدختر و معمولان بوده است. وی با بیان اینکه سپاه استان لرستان امکانات و تجهیزات خود را هم در بارش قبلی و هم سیلاب اخیر پای کار آورده است، بیان کرد: طی روزهای گذشته نیروهایی که کار امدادرسانی را انجام می‌دهند وارد منطقه شده اند. سردار توکلی با بیان اینکه از ظرفیت سپاه استان‌های فارس و سمنان و تهران هم کمک گرفتیم و منطقه تقسیم بندی شده است، گفت: از سه روز پیش کار تنظیف خیابان‌ها، خاکبرداری و لایروبی توسط گروه‌های جهادی و نیروهای بسیج و سپاهی آغاز شده است. وی با اشاره به تقسیم کار لای‌روبی بین سپاه‌های شهرستان‌ها و استان‌ها افزود: امروز با حضور سردار پاکپور به مناطق مختلف سر زدیم و ساعت به ساعت صحنه در حال تغییر است.

ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب با مردم لرستان
آیت الله میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان اظهار داشت: مقام معظم رهبری با مردم سیل‌زده استان لرستان ابراز همدردی کرده و از رخ دادن این حادثه تلخ اظهار تاثر کردند و بنده سلام مقام معظم رهبری را خدمت هم‌استانی‌های عزیز ابلاغ می‌کنم. وی افزود: دفتر مقام معظم رهبری دو بار تماس گرفتند و از وضعیت سیل جویا شدند، ما هم خدمت ایشان گزارش دادیم و امیدواریم که با دعای حضرت ولی‌عصر (عج) و مقام معظم رهبری مشکلات مردم حل و دل های مردم تسکین یابد.

* عصرایرانیان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها