أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۴۵۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۶     ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
مخاطب بایدها کیست؟!
نزدیک به شش سال است که روحانی رئیس‌جمهور کشور است و چه تلخ است که بعد از گذر دوسوم دوره حضورش در این پست همچنان از واژه«باید» به جای توضیح درباره «چه کردم» سخن می‌کوید. کاش حداقل در دو سال پایانی این رویه اصلاح شود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، نزدیک به شش سال است که روحانی رئیس‌جمهور کشور است و چه تلخ است که بعد از گذر دوسوم دوره حضورش در این پست همچنان از واژه«باید» به جای توضیح درباره «چه کردم» سخن می‌کوید. کاش حداقل در دو سال پایانی این رویه اصلاح شود. دقیقا با امید به تدبیری درباره اصلاح سخنرانی‌های بعدی این مطلب که برداشت شده از سایت پرزیدنت است را نقد کرده و جاهای خالی در سخنرانی کنونی رئیس‌جمهوری را پر می‌کنیم. اهم «باید»ها و کشف مسایل مورد توجه بدون توضیح درباره اقدامات صورت گرفته تاکنون رئیس‌جمهوری به این شرح بود: تهران «باید» توسط جنگل‌ها محاصره و جلوی توسعه بی‌رویه هم گرفته شود؛ صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها، معامله جان مردم با پول کثیف است؛ سیل فروردین صدای رسای طبیعت بود؛ سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت در کل ایران کنیم؛ بازآفرینی بافت‌های فرسوده؛ امنیت، رفاه و سرمایه مردم را هم افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری در مترو بیشتر از بعد کمی، «باید» کیفی شود.

رئیس‌جمهور خط شش مترو تهران را از طولانی‌ترین خطوط مترو منطقه و از افتخارات جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: مترو تحولی مثبت برای حمل‌ونقل، مصرف کم انرژی و حفظ محیط‌زیست تهران است.

اما نگفت که در همه شش سال گذشته چه تاثیری در توسعه مترو داشته و چرا تقریبا همه شهرداران از توجه کم دولت به مترو گلایه می‌کردند.

حجت الاسلام حسن روحانی با تاکید بر اینکه تهران باید توسط جنگل‌ها محاصره و جلوی توسعه بی‌رویه هم گرفته شود، صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها را معامله جان مردم با پول کثیف برشمرد و اظهار داشت: سیل فروردین صدای رسای طبیعت بود و باید سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت در کل ایران کنیم.

اما نگفت چطور می‌خواهد در سال ۹۸ طبیعت را آزاد کند و در طول این شش سال برای آزادسازی طبیعت چه کرده است؟

رئیس‌جمهور گفت: در آغاز انقلاب اسلامی یکی از مباحث باورنکردنی، تردیدها برای ساخت متروی تهران بود و اینکه آیا این پروژه به نفع مردم تهران می‌باشد و یا کل کشور و از بودجه عمومی نباید صرف ساخت متروی تهران شود، اینکه مترو پروژه لوکس است و باید اتوبوس برای مردم تهران تهیه کرد و همچنین این پروژه کشور ما را به بیگانگان وابسته خواهد کرد و با استقلال و خودکفایی منافات دارد. در کمال تعجب نه افراد خاصی که اطلاعات کافی نداشته باشند بلکه معروف، روشنفکر و تحصیلکرده با پروژه متروی تهران مخالف بودند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر اجرای طرح مترو اصرار داشت و در مجلس اول مخالفت‌هایی با اجرای این پروژه صورت می‌گرفت اما طی جلساتی توسط نمایندگان مجلس دوم شورای اسلامی اجرای متروی تهران تصویب شد که بنده و آیت‌الله دری نجف‌آبادی مسئول پیگیری و اجرای این پروژه شهری شدیم.

اما روحانی نگفت اولا چرا وقتی در راس مقام اجرایی کشور قرار گرفته کمتر به پرداخت بودجه و توسعه مترو کمک کرده و ثانیا چرا در اوایل انقلاب آن زمان که با مترو موافق بوده که به قول خودش طرحی اثبات شده است با انحلال برخی ارگان‌ها هم موافقت کرده که شاید الان مایل نباشد درباره آن صحبت کند و توضیح نداد که منظورش از طرح اعتقادات قبلی افراد به اصطلاح روشنفکر آن زمان چیست و آیا خودش هم اظهارنظرهایی که بعدا اشتباه بودنش ثابت شده داشته یا خیر؟

روحانی با اشاره به سیل در فروردین سال ۹۸، گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی ایران طرح‌های مهم توسعه کشور است و امروز شاهد هستیم که در ایام نوروز با رحمت خدا و رنج و سختی بنگان مواجه بودیم و در عین حال این طرح‌های توسعه‌ای همچون سدسازی، جان هزاران نفر در کشور را نجات داد. اگر سددز، کرخه، کارون و شهید عباسپور نبود، وضع استان خوزستان امروز متفاوت بود و در شب‌های بارانی ۱۲ فروردین ۸ هزار و ۵۰۰ متر سیلاب در ثانیه وارد کرخه می‌شد که قطعاً در صورت نبودن سد کرخه مشکلات زیادی برای استان خوزستان بوجود می‌آمد.

او اما نگفت که با چه استدلالی وزیر نیروی دولتش ساخت سد گتوند را غیرکارشناسی خوانده و منابع تاسیس سد جدیدی که به کمک کرخه بیاید را متوقف کرده و این سد را نساخته تا کرخه تا آستانه سریز شدن و ایجاد بحران برای خوزستان پیش رود.

روحانی با تأکید بر اینکه برای قضاوت در مورد طرح‌های توسعه باید بلندمدت نگریست، ابراز امیدواری کرد که سیل فروردین‌ماه باعث تحولی مثبت برای آزادسازی و مسیل رودخانه‌ها باشد.

اما روحانی نگفت که در مسیر آزادسازی مسیل رودخانه‌ها خصوصا آنجایی که به دولت و سازمان جنگل‌داری و محیط‌زیست بر می‌گردد چه کارهایی قرار است انجام شود؟

رئیس‌جمهور با ابراز تعجب از ساخت واحدهای مسکونی در مسیر رودخانه‌ها با صدور برخی مجوزهای غیرقانونی از سوی برخی از دستگاه‌ها، گفت: صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها معامله جان مردم با پول کثیف است و باید سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت در کل ایران کنیم.

او نگفت که برای صدور مجور ساخت‌های اینچنینی چرا سازمان زیر دستش (محیط‌ زیست) ورود نکرده و مانع نشده است؟!

روحانی ادامه داد: باید به لایروبی رودخانه‌ها و رفع موانع در مسیر آنها توجه بیشتری شود و نباید ساخت پل را ارزان تمام کنیم، چراکه پل‌های مقاوم می‌تواند در هنگام بروز سیلاب‌ها جلوی تخریب منازل مسکونی و جاده‌ها را بگیرد.

اما نگفت این بایدها را چه کسانی انجام می‌دهند و مثلا برنامه وزارت نیرو برای لایروبی‌ها چیست، یا وزارت راه و شهرسازی چطور می‌خواهد پل‌های مقاوم بسازد و یا برنامه‌اش برای ویرانی‌ها و تکرار نشدن این اتفاق چیست؟ اصلا چرا پل‌هایی که جدیدا ساخته شده ریخته است و چه کسی مسئولیت استحکام کم آنها را نسبت به پل‌های قدیمی‌ساز برعهده می‌گیرد.

رئیس‌جمهور کمک به توسعه کمی و کیفی مترو را مورد تأکید قرار داد و گفت: سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در مترو انجام شده است، منتها این سرمایه‌گذاری بیشتر کمی بوده است و باید کیفی‌تر شود و کمک کنیم ناهمزمانی که در احداث تونل‌ها و تأمین تجهیزات مترو وجود دارد از بین برود. حتماً برای متروی تهران و توسعه کیفی آن راه‌حل داریم چراکه توسعه آن برای رفاه مردم و نیز جلوگیری از افزایش مصرف انرژی، ضروری است.

روحانی گفت کمک می‌کند اما نگفت که در شش سال اخیر چه کمک‌هایی برای رشد کیفی مترو کرده و اگر خط ۶ مترو از لحاظ کیفی ایده‌آل است چرا محسن هاشمی کسی که متخصص در متروسازی است حاضر نشد درباره امنیت این خط اطمینان دهد؟ روحانی اما نگفت برنامه‌اش را برای توسعه مترو دقیقا چه زمانی ارائه می‌دهد چراکه در حال طی کردن دو سال پایانی دولتش هستیم!

روحانی خاطرنشان کرد: مصرف بالای انرژی در کشورمان هم موجب آلودگی و هم هدررفت ثروت ملی و همچنین موجب فساد و قاچاق می‌شود که عمدتاً بخاطر تفاوت قیمتی است که با کشورهای همسایه وجود دارد.

روحانی نگفت که مشکلی را که یافته برای حل آن چه کرده است.

رئیس‌جمهور افزود: حتی اگر شرایط تحریم وجود نداشت و به طور عادی احتمالاً قیمت دلار امسال حدود ۶ هزار تومان بود باز هم قیمت سوخت نسبت به کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست و باز هم قاچاق انجام می‌شد.

این سخن یعنی باور کنیم نمی‌شود مانع قاچاق سوخت شد؟

روحانی خاطرنشان کرد: در ایام عید بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف شد و به طور عادی نیز روزانه ۷۰ الی ۸۰ میلیون لیتر بنزین در کشورمان مصرف می‌شود که اگر شرایطی فراهم شود که حتی نیمی از آن صادر شود، می‌توان از آن برای رفاه بیشتر مردم استفاده کرد.

این شرایط را آقای دکتر چه کسی باید فراهم کند؟!

روحانی گفت: میزان توسعه و پیشرفتی که در حوزه‌های مختلف بویژه سدسازی، افزایش توان نیرو و برق، جنگلکاری و مترو در کشور طی ۴۰ سال گذشته انجام شده با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و حرف‌هایی بعضاً نادرست و ناروایی در این زمینه زده می‌شود که ظلم به انقلاب است.

ممنون که یادآوری کردید اما کاش می‌گفتید توانمان چه بوده و چه کرده‌ایم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بازآفرینی بافت‌های فرسوده و موضوع مسکن را یک ضرورت اساسی توصیف کرد و گفت: پیام سیل و زلزله این است که بافت‌های فرسوده باید احیا شود و تهران جایی است که باید آن را در برابر زلزله، سیل و طوفان احتمالی مصون بسازیم.

خب این باد احیا شود را چه کسی باید پیگیری کند و چه کسی باید بودجه بگذارد؟!

رئیس‌جمهور با اشاره به بافت‌ها و محله‌های فرسوده در تهران، گفت: در این بافت‌های فرسوده در صورتی که یک حادثه طبیعی اتفاق بیفتد، بدون تردید کمک‌رسانی با مشکل مواجه خواهد بود لذا باید کمک کنیم تا این بافت‌ها احیاء شوند و بدون شک اگر یک محله و بافت فرسوده نوسازی شود، هم ثروت مردم، افزایش می‌یابد و هم برای حفظ جان و رفاه مردم مفید خواهد بود.

و باز هم باید... اما چرا روحانی نمی‌گوید که در شش سال گذشته برای رفع این دغدغه چه کرده و چه کسی باید این دغدغه‌ها را برطرف کند!

روحانی تصریح کرد: در آغاز بکار شهرداری آقای حناچی به ایشان تأکید کردم که احیای بافت‌های فرسوده از اولویت‌های ضروری و بسیار مهم است و در این راه با همه توان کمک خواهیم کرد و چنانچه دستگاه‌های دولتی زمینی در اختیار دارند باید آن را به توسعه‌گر واگذار کنند و دولت نیز با اعطای وام بانکی به توسعه‌گر و خریدار کمک و مساعدت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

آقای روحانی بزرگوار می‌گویید خواهد آورد؟! جناب دو سال دیگر بیشتر باقی نمانده است چه زمانی مساعدت لازم را به عمل می‌آورد. 

سیاست روز/ سوشیانت آسمانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها