أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۴۶۳۸
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
کلاس‌های آموزش زائران حج تمتع 98 به صورت مجازی با سخنان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت آغاز شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسین (ع) کلاس‌های برخط (آنلاین) ویژه زائران حج تمتع ۹۸ با سخنان نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت آغاز شد.

در مراسم افتتاحییه کلاس‌های آموزش مجازی زائران حج تمتع که امسال برای نخستین بار به همت معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری راه‌اندازی شده است، حجت‌الاسلام سید علی قاضی‌عسکر درسخنانی با اشاره به اینکه برنامه آموزش غیرمتمرکز به صورت فعال در اختیار زائران حج آینده قرار گرفته است، از دست اندرکاران این مجموعه خواست  با تمام توان تلاش کنند  قبل از تشرف حجاج به حرمین شریفین، بیشترین اطلاعات در اختیار آنها قرار بگیرد. 

وی تصریح کرد: زائران از این سفر معنوی که سفرعمر لقب گرفته است، بایستی به گونه‌ای بهره برداری کنند که تا پایان عمر ثمرات و برکاتش را حس و مشاهده کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه زائران قبل از تشرف به حج باید آمادگی‌های لازم را داشته باشند، آمادگی جسمی را مهم خواند و گفت: افرادی که در داخل کشور تحرک زیادی ندارند، توجه داشته باشند این سفر در فصل گرما انجام می‌شود و باید آمادگی لازم را پیدا کنند تا گرما زده نشوند.

وی افزود: حرکت به سمت عرفات، ازعرفات به مشعر و از مشعر به منا سختی‌های خاص خود را دارد، لذا زائران باید تمرین‌هایی داشته باشند که بتوانند به راحتی کارهایشان را انجام دهند و مشکل پیدا نکنند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه زائران باید خود را از نظر روحی نیز برای استفاده از فضای حج آماده کنند، اظهار داشت: زائری که به خواندن نماز شب، نماز جماعت اول وقت و دعاهای طولانی مثل دعای عرفه یا دعای کمیل عادت ندارد یا اینکه نسبت به دیگران دلش پر از کدورت است یا افراد دیگر نسبت به این فرد کدورت دارند، باید این مسایل را قبل از سفر حل کند که در روایات از آنها به توبه، حلالیت طلبی و امثال آن تعبیرشده است.

وی با بیان اینکه زائر برای سفرمعنوی حج باید آمادگی علمی نیز داشته باشد، گفت: حجاج در سرزمین وحی به احکام عمومی، مناسک، آداب سفر حج، اسرار و معارف حج و تاریخ اسلام، شناخت اماکن مکه و مدینه، عقاید و امثال آن نیاز دارند و در حوزه‌های گوناگون باید اطلاعات کافی داشته باشند.  

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه انسان نمی تواند این اطلاعات را در یک فرصت کوتاه به دست آورد، افزود: زائری که ۵ تا ۶ روز بیشتر در مدینه حضور ندارد چگونه می‌خواهد اطلاعات شهری را که پایه‌ریزی حکومت اسلامی و شکل گیری اسلام در آن صورت گرفته است، بدست آورد، در این سفر زمان کوتاه و فرصت کم است.

وی تصریح کرد: حجاج در موقعیتی بسیار مهم و ارزشمند و در زمانی مناسب در سرزمین وحی حضور پیدا می کنند لذا باید از قبل اطلاعات لازم را کسب کنند و هدف اصلی این نوع آموزش نیزآشنا کردن زائران با این مطالب است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه برای آموزش غیرمتمرکز بهترین اساتید انتخاب و مطالب مورد نیاز زائر محوربندی و موضوع بندی و مطالب غیر ضرور حذف شده است، گفت: دست اندرکاران تلاش کرده اند تا اطلاعات علمی درحوزه‌های متنوع از جمله توجه به قرآن کریم، سیره پیغمبر و ائمه معصومین(ع) و نظیر این موارد به زائر منتقل شود.

وی از دست اندرکاران این مجموعه خواست با قوت و قدرت ارائه این خدمت بزرگ را دنبال کنند وبدانند این کار ارزش و ثواب بسیار زیادی دارد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه برنامه های حج  امسال نسبت به سال های گذشته جلوترو قبل ازماه مبارک رمضان کارها آغاز شده است، گفت: جلسات متمرکز آموزش برای زائران و جلسات آموزش و توجیه روحانیون و کارگزاران نیز قبل ازماه رمضان برگزار خواهد شد. 

وی با بیان اینکه توجه به این نکات موجب شده است حج جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگرالگو شده و از آن بعنوان حج نمونه یاد شود، ابراز امیدواری کرد حج سالجاری نسبت به سال های گذشته بهتر، زیباتر و پرمحتواتر برگزار شود.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: علیرغم مشکلاتی که در روابط سیاسی دو کشور وجود دارد اما در حوزه حج و زیارت مشکل خاصی وجود ندارد و کارها طبق روال انجام می شود. 

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بیش یک هزار و ۴۰۰ اثر تاکنون در حوزه حج و زیارت تالیف و تدوین گردیده و برای بهره برداری علاقمندان نیز روی سایت بعثه و پژوهشکده قرارگرفته است ، افزود: تحصیلکردگان و افرادی که توانایی خواندن و نوشتن دارند، به راحتی می توانند از این آثار بهره ببرند. 

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در پایان برای حجاج عزیز کشورمان که امسال عازم سرزمین وحی می باشند آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون کرد.

گفتنی است دوره آموزش مجازی زائران حج تمتع شامل بسته‌های مجازی، تالار گفتگو، کلاس‌های آنلاین، پاسخگویی پیامکی و مسابقه است و زائران می‌توانند برای بهره ‌مندی از این کلاس های آموزشی به نشانی اینترنتی zaer.hajj.ir مراجعه کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها