أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۴۶۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
خفه شدن آزادی به دست دموکراسی؛
پلیس انگلیس (پنج‌شنبه) از بازداشت جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس در سفارت اکوادور خبر داد.
به گزارش پایگاه 598، دانشجو به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس انگلیس پس از هفت سال حضور جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس در سفارت اکوادور در لندن از بازداشت او خبر داد. پلیس متروپلیتن گفت: آسانژ تا تحویل به دادگاه در اسرع وقت در بازداشتگاه پلیس در مرکز لندن می‌ماند. 

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس از لنین مورنو، رئیس‌جمهوری اکوادور به دلیل همکاری با انگلیس در تضمین اینکه آسانژ با عدالت روبرو خواهد شد تشکر کرد.

اکوادور وضعیت پناهندگی آسانژ را لغو کرد و به این ترتیب پلیس انگلیس وی را در سفارت دستگیر کرد.

هانت در تویئت خود نوشت: آسانژ قهرمان نیست و هیچ کس بالاتر از قانون نیست. او سال‌ها از حقیقت گریخت. متشکر اکوادور و رئیس‌جمهوری لنین مورنو برای همکاری با تضمین اینکه آسانژ با عدالت روبرو شود.

سایت ویکی‌لیکس نیز تایید کرد که آسانژ توسط پلیس انگلیس به سفارت اکوادور در لندن و پس از ملغی شدن وضعیت پناهندگی وی توسط اکوادور دستگیر شده است.

در توئیت سایت ویکی لیکس آمده است: اکوادور به طور غیرقانونی پناهندگی آسانژ را در اقدامی مغایر با قوانین بین المللی لغو کرد . او توسط پلیس انگلیس در داخل سفارت اکوادور دستگیر شده است. سفیر اکوادور پلیس را به داخل سفارت هدایت کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: آسانژ از سفارت خارج نشد سفیر اکوادور پلیس انگلیس را به داخل آورد و او فورا دستگیر شد.

مورنو گفت: دولت انگلیس به اکوادور تضمین داده که آسانژ را به کشوری که وی در آن با مجازات مرگ روبرو باشد تحویل نخواهد داد.

بازداشت آسانژ یک روز پس از آن رخ داد که دبیر ویکی‌لیکس مدعی عملیات جاسوسی گسترده دولت اکوادور علیه جولیان آسانژ با هدف استرداد او شد. پس از آن وضعیت پناهندگی آسانژ لغو شد. روابط آسانژ با مقام‌های اکوادور از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهوری کنونی در سال ۲۰۱۷ به شدت تیره شده بود. ارتباط اینترنتی او در مارس سال گذشته قطع شد و مقام‌های اکوادور تاکید داشتند هدف از این اقدام جلوگیری از مداخله آسانژ در امور دیگر کشورهای مستقل است.

جولیان آسانژ در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور پناه برد. در آن زمان او به آزار جنسی دو زن در سوئد متهم شده بود و کشور سوئد نیز از انگلیس درخواست کرده بود تا آسانژ را بازداشت کند و به سوئد استرداد کند. اما سوئد از این اتهام صرف نظر کرده است.

کرملین در واکنش به بازداشت آسانژ ابراز امیدواری کرد حقوق این شخص حفظ شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به این سوال که آیا روسیه حق پناهندگی به آسانژ خواهد داد، به خبرنگاران گفت: او در لندن بازداشت شده است، بنابراین الان نمی‌توانم حرفی بزنم. امیدواریم تمام حقوق او رعایت شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم بازداشت آسانژ به دست پلیس انگلیس را "خفه شدن آزادی به دست دموکراسی" توصیف کرد. او گفت: دست دموکراسی گلوی آزادی را می‌فشارد.

سخنگوی کمیسیون اروپایی هم اعلام کرد پرونده آسانژ به دقت از نزدیک دنبال می‌شود.

آسانژ در سال ۲۰۱۰ در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰ ویکی‌لیکس اسناد جنگ عراق از جمله ویدیوی کشتار غیر نظامیان در عراق توسط بالگردهای ارتش آمریکا، و افشاگری جنگ افغانستان را دربارهٔ درگیری آمریکا در این جنگ‌ها منتشر کرد که برخی از آن‌ها اسناد محرمانه بوده‌اند. در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ ویکی‌لیکس و پنج همکار مطبوعاتی اشپیگل، نیویورک تایمز، لوموند، گاردین و ال پایس شروع به انتشار شنودهای غیرقانونی دیپلماتیک آمریکا-افشای اسناد دیپلماتیک آمریکا- کردند.

مادر جولیان آسانژ با استناد به وکیل پسرش گفت، او احتمالا ظرف ۲۴ ساعت در دادگاهی در انگلیس حاضر خواهد شد و احتمالا انگلیس حداکثر حبس ۱۲ ماه را برای او در نظر خواهد گرفت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها