أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۴۷۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه سپاه پاسداران بخشی از حاکمیت است و نمی‌توان بخشی از حاکمیت رسمی یک کشور را در قالب یک گروه تروریستی قرار داد، گفت: جامعه، مسئولان و گروه‌های سیاسی مختلف حمایت خود را از سپاه اعلام کرده‌اند اما باید هوشیار باشیم و اجازه تندروی یا اقدام احساسی در برابر تصمیم اخیر ترامپ را ندهیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه سپاه پاسداران بخشی از حاکمیت است و نمی‌توان بخشی از حاکمیت رسمی یک کشور را در قالب یک گروه تروریستی قرار داد، گفت: جامعه، مسئولان و گروه‌های سیاسی مختلف حمایت خود را از سپاه اعلام کرده‌اند اما باید هوشیار باشیم و اجازه تندروی یا اقدام احساسی در برابر تصمیم اخیر ترامپ را ندهیم.

محسن رهامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سپاه پاسداران طبق قانون اساسی بخشی از نیروهای مسلح رسمی کشور است، اظهار کرد: هرچند در قانون اساسی ارتش و سپاه جداگانه نامبرده شده‌اند اما به معنای اعم کلمه، سپاه نیروی نظامی کشور است که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، بنابراین اقدام ترامپ با قوانین بین‌المللی مغایر است، زیرا سپاه بخشی از حاکمیت است و نمی‌توان بخشی از حاکمیت رسمی یک کشور را در قالب یک گروه تروریستی قرار داد.

وی در ادامه بیان کرد: گروه‌های تروریستی خارج از حاکمیت نظام‌های سیاسی تشکیل شده و فعالیت غیرقانونی و تروریستی دارند، در حالیکه وجود سپاه در قانون اساسی تصریح و حوزه فعالیت و مأموریت سپاه هم مشخص شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه اقدام ترامپ در قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی بی‌سابقه است، اظهار کرد: البته هیچ کدام از کشورهایی که در چارچوب مقررات بین‌المللی فعالیت دارند، از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا حمایت نکرده‌اند. به جز دو سه کشور، سایر کشورها حاضر نیستند از تصمیم ترامپ تبعیت کنند.

رهامی همچنین خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران در زمان صلح فعالیت سازندگی دارد و به درخواست دولت عراق و سوریه حضور مستشاری در این کشورها دارد. ترامپ، ایجاد فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران و محدود کردن فعالیت سپاه را دنبال می‌کند و وقتی آمریکا سپاه را تروریست می ‌نامد در واقع می‌خواهد برای فعالیت سپاه محدودیت ایجاد کند. از سویی هدف دیگر آمریکا ایجاد فشار بر دوستان ایران در منطقه است که آماده همکاری با ایران بوده یا درخواست همکاری مستشاری دارند.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه اقدام آمریکا دست گروه‌های تروریستی که با حمایت سیاسی این کشور و حمایت‌های مالی برخی کشورهای عربی منطقه ایجاد شده‌اند، را باز می‌کند، گفت: هدف دیگر ترامپ پاسخ مثبت به درخواست دوستان خود یعنی اسرائیل و عربستان است که از فعالیت‌های سپاه احساس خطر می‌کنند. این اقدام ترامپ در راستای سایر اقدامات وی همچون به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان یا انتقال پایتخت این کشور به قدس است.

وی همچنین تصریح کرد: تروریستی نامیدن سپاه انسجام ملی را در کشور تقویت کرد. جامعه، مسئولان و گروه‌های سیاسی مختلف حمایت خود را از سپاه اعلام کردند، اما باید هوشیار باشیم و اجازه تندروی یا اقدام احساسی در برابر تصمیم اخیر ترامپ را ندهیم. نباید اجازه دهیم اتفاقاتی مثل حمله به سفارت انگلیس یا عربستان تکرار شود. فاصله ما با نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس، عراق و سوریه کم است بنابراین باید هوشیار بوده و احتیاط داشته باشیم تا بهانه به دست آنها ندهیم.

رهامی در پایان با اشاره به اینکه شاید ما انتقاداتی به برخی فعالیت‌های سپاه داشته باشیم، افزود: با این حال باید همه از سپاه حمایت کنیم. در جریان اصلاح‌طلبی حمایت از اساس سپاه وجود دارد و ما همگی از اساس سپاه حمایت کرده و هر کاری که از دست‌مان بربیاید برای حمایت از نیروهای مسلح کشورمان انجام می‌دهیم. نقد و نظرهای ما ارتباطی با محکومیت اقدام رئیس جمهور آمریکا ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها