يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۴۹۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: آماده مقابله و مبارزه با ملخ‌هایی که از شبه جزیره عربستان سعودی به سمت ایران می‌آیند هستیم و تنها نیاز ما اعتباراتی است که پیش‌بینی کرده و هنوز دریافت نکرده‌ایم.
به گزارش پایگاه 598، در روز‌های گذشته شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که سیل ملخ‌های مهاجم از شبه جزیره عربستان سعودی که تعدادشان به ۵۰ میلیون ملخ نیز می‌رسد در راه ایران است و نگرانی‌هایی برای مردم به ویژه استان‌های جنوبی کشور به وجود آورد، اما سعید معین - مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات - در این رابطه به ایسنا گفت: این‌که ۵۰ میلیون ملخ در راه ایران هستند درست نیست و صحت ندارد، اما امسال وضعیت به مراتب بدتری نسبت به سال‌های گذشته در زمینه هجوم ملخ‌ها داریم، چرا که تجمع دسته‌های ملخ در عربستان سعودی ایجاد شده و به صورت گروه گروه این ملخ‌ها در حال حمله به شمال شبه جزیره عربستان سعودی و نهایتاً مرز‌های جنوبی کشور هستند.

وی ادامه داد: براساس تعریف فائو ملخ‌ها در یک گروه ممکن است از هزار تا چند ده هزار فراوانی داشته باشند و دسته شامل گروه‌های بسیاری از ملخ است که ممکن است تا ۵۰ میلیون هم برسد، اما براساس پیش‌بینی فائو و گزارش‌های رسیده گرچه ممکن است تعداد ملخ‌هایی که از آفریقا به شبه جزیره عربستان سعودی آمده‌اند حتی بیش از ۵۰ میلیون ملخ باشند، اما همه این ملخ‌ها به صورت میلیونی و دسته‌ای به ایران نمی‌آیند بلکه گروه گروه حرکت خود را آغاز کرده‌اند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات اظهار کرد: در هفته‌های گذشته عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم از شبه جزیره عربستان سعودی آغاز شده است که در این راستا بیش از ۱۰۰۰ نفر به اضافه تجهیزات هوایی و زمینی درگیر شده‌اند و تاکنون در سطح ۳۸ هکتار عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۰ هزار هکتار هم برسد.

معین با بیان این‌که هیچ نگرانی بابت مقابله با ملخ‌های مهاجم نداریم و تاکنون بیش از یک میلیون ملخ در عملیات‌های سازمان حفظ نباتات معدوم شده‌اند، گفت: مشکل اصلی در این زمینه اعتبارات است که بتوانیم در اردیبهشت‌ماه با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته آمادگی خود را برای هجوم ملخ‌ها بیشتر کنیم. در این زمینه پیشنهاد اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی را به ستاد بحران کشور ارائه کرده‌ایم و با ۱۰ میلیارد تومان آن موافقت شده، اما هنوز هیچ اعتباری به سازمان حفظ نباتات برای اجرای عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم داده نشده است.

وی تاکید کرد که براساس هشدار‌های فائو و بررسی‌های صورت گرفته اوج طغیان و حمله ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان سعودی به ایران که تاکنون استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان را درگیر کرده و ممکن است استان فارس را نیز درگیر کند، در اردیبهشت‌ماه اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید آمادگی لازم را برای مقابله با آن‌ها داشته باشیم و در این راستا به بودجه نیاز داریم و هرچه سریع‌تر باید تخصیص پیدا کند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: از آنجایی که ملخ‌ها در شبه جزیره عربستان سعودی با توجه به بیابانی بودن این کشور هیچ انگیزه‌ای برای ماندن ندارند و آن‌ها هر سبزی وجود داشته باشد را از بین می‌برند باید به این نکته توجه کنیم که ملخ‌ها نباید به مناطق سرسبز ایران برسند و در همان نقاط مرزی و بیابانی جنوب کشور باید کنترل شوند. از سوی دیگر نیز حتی با وجود مبارزه با ملخ‌ها هر کدام از آن‌ها می‌تواند تا ۳۰۰ ملخ در زمین تخم‌ریزی کنند که پس از مدتی سر از خاک برآورده و خود به گروه‌های ملخ تبدیل می‌شوند بنابراین باید این مبارزه تا خردادماه ادامه یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها