يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۰۵۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
گزارشات میدانی «جوان» نشان می‌دهد در بازار‌ها دیگر آن رنگ و تنوع کالا‌های خارجی در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها یا حتی داروخانه‌ها وجود ندارد، بلکه کالا‌های ایرانی را می‌بینید که با بسته‌بندی‌های جدید و زیبا چیده شده‌اند.
به گزارش پایگاه 598، در بازار‌ها که سرک می‌کشی دیگر آن رنگ و تنوع کالا‌های خارجی را در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها یا حتی داروخانه‌ها نمی‌بینی، بلکه کالا‌های ایرانی را می‌بینی که با بسته‌بندی‌های جدید و زیبا چیده شده‌اند. بازار کفش هم همین وضع است، کالا‌های باکیفیتی را با قیمت‌های متعارف (در قیاس با برند‌های خارجی) می‌بینی که تا پیش از این کمتر در قفسه‌ها دیده می‌شد، اما آیا این وضعیت تهدیدی برای اقتصاد است یا فرصت؟ آیا با ایده‌های ظاهری مانند تفکیک دو وزارتخانه و حذف چهار صفر می‌توان رونق تولید ایجاد کرد؟

اگرچه کاهش واردات کالای لوکس و رجعت به کالای ایرانی چندان به مذاق «برندبازان» خوش نیامده است، اما می‌تواند نویدبخش تولیدکنندگان داخلی باشد و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند و با یک نظارت منصفانه شرایط سخت تحریم را هم برای مردم آسان‌تر کند. همانطور که بارش‌های چند ماه اخیر به‌رغم خسارت‌های تحمیلی به عده‌ای از هموطنان، امید‌دهنده به برخی کشاورزان است که: «ایران تا سه سال از بحران آب فاصله گرفت»

برخی مسئولان می‌گویند دغدغه برای آب شرب در مکان‌هایی که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند، حداقل یک سال و در برخی مناطق دو تا سه سال برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود که مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت، هر چند که این مسئله به معنای جبران منابع آب زیرزمینی نیست. با این حال آیا می‌توان بارندگی‌های امسال را بهانه‌ای برای رها‌سازی آبخیزداری کشور کرد و همچنان به روش سنتی کشت کرد؟ پاسخ بدون شک خیر است!

نگرانی از وضعیت متزلزل
یک خریدار پوشاک در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: حقیقتاً پیراهن‌هایی که من امروز برای خرید دیدم اگر همه چیز آن‌ها ایرانی بود، اما کیفیتشان در قیاس با نمونه‌های خارجی بسیار خوب و قیمت‌ها هم بد نبود.

فروشنده برند ایرانی پوشاک در بلوار‌کشاورز نیز به خبرنگار ما گفت: شلوار‌های جین، کتان و بسیاری از پیراهن‌ها و تی‌شرت‌های داخلی به لحاظ کیفیت جنس و دوخت هیچ کمبودی در مقابله با برند‌های خارجی ندارند، اما اکنون این فرصت فراهم شده که با نیروی ارزان داخل کشور رقابت‌پذیر‌تر از گذشته باشیم. وی در عین حال گفت: نگرانی تولیدکنندگان داخلی این است که وضعیت بازار‌ها هیچگاه باثبات نبوده و حتی در این شرایط هم هر آن ممکن است توافقی از سوی دولت صورت بگیرد که مثلاً در ازای صادرات چند بشکه نفت باید پوشاک وارد شود.

فرصت ورود تولیدکنندگان داخلی به صنایع آرایشی و بهداشتی
مسئول فنی داروخانه نیز درباره کاهش کالا‌های وارداتی می‌گوید: در بخش آرایشی و بهداشتی واردات کالا‌ها بسیار کم شده، اما به جای آن تولیدکنندگان داخلی با محصولات جدید جای آن‌ها را در قفسه‌ها گرفته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چگونه باید از تولیدکنندگان و تولید داخلی حمایت کرد، می‌گوید: بسیاری از کالا‌های آرایشی و بهداشتی را به دلیل گرانی ناشی از افزایش قیمت ارز و کاهش توان خرید ما خودمان سفارش نمی‌دهیم، ولی هنوز مردم با برخی کالا‌های ایرانی با تردید برخورد می‌کنند که به نظر می‌رسد باید در‌این‌باره اعتماد‌سازی واقعی شود، نه اینکه تبلیغات مکرر و دروغ برای فروش را در حوزه کالا‌های آرایشی و بهداشتی در دستور کار قرار داد.

این مسئول داروخانه همچنین از ورود برخی برند‌ها به بازار‌های نو مانند اسپری‌های بدن اشاره کرد و گفت: برخی تولیدکنندگان داخلی با هوشمندی سعی در ورود به بازار کالا‌هایی هستند که تا پیش از این در اختیار خارجی‌ها بوده و تا حدودی هم موفق شده‌اند. یک فروشنده کفش در خیابان فاطمی که زمانی برند معروفی بود، می‌گوید: این برند اکنون فروشنده محصولات تولیدکنندگان متعدد است و همانطور که می‌بینید کیفیت برخی کفش‌ها در حد برند‌های معروف جهان است چه در حوزه کفش‌های ورزشی و اسپورت و چه در حوزه کفش‌های رسمی و تمام چرم!

وی با اشاره به اینکه امسال سال رونق تولید ملی است، معتقد است: تحریم‌ها باید انگیزه‌ای برای کارآمدتر بودن دولت در حوزه رفع موانع تولید و حمایت از تولیدات ایرانی باشد، اما تاکنون هیچ اقدام عملی از دولت در‌این‌باره ندیده‌ایم، هر چند که این روز‌ها بیشتر درگیر سیل و پرداخت خسارات آن‌ها به مردم هستند.

کار‌های شکلی یا تغییر ساختارها؟
یک کارشناس اقتصادی نیز در‌این‌باره با اشاره به اینکه اکنون فرصت مناسبی برای رونق تولید است، گفت: همه چیز بستگی به این دارد که دولت و برنامه‌ریزان چگونه به این تهدید تحریم‌ها نگاه کنند. وی با اشاره به سابقه دولت در برخورد با پدیده تحریم گفت: متأسفانه دولت یازدهم به جای توجه به تولید داخلی و بهبود محیط کسب و کار بیشتر به فکر اصلاح روابط خارجی و در انتظار سرمایه‌های خارجی پنج سال را به هدر داد، اما اکنون که این راه نتیجه نداده در میان برخی از دولتمردان و حامیان این دولت ما شاهد این هستیم که همچنان بهبود وضعیت اقتصاد را به بهبود روابط ما با غرب گره می‌زنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت بازار‌های مختلف در داخل گفت: حقیقتاً بازار‌های داخلی مستعد تصاحب بازار‌ها توسط تولیدات داخلی هستند، اما متأسفانه از اول امسال به طور مرتب دولت و مجلس به دنبال کار‌های شکلی مانند تفکیک دو وزارتخانه صنعت و معدن یا حذف چهار صفر از پول ملی یا تغییر نام مسکن مهر به مسکن امید و... است.
وی خاطر نشان کرد: با چنین تصمیماتی نمی‌توان اصلاح ساختار‌ها را به نفع تولید تغییر داد، به‌طوری‌که برای جریان نقدینگی جذاب شده و نقدینگی به سمت تولید گسیل یابد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ناکارآمدی حذف چهار صفر و تغییر نام پول ملی گفت: این اقدام تنها بخشی از تورم ماه‌های اخیر را در قالب گرد کرده اعداد پوشش خواهد داد، ولی از آنجایی که برنامه‌ای درست برای اصلاح ساختار‌ها و حمایت از تولید نداریم، لذا تورم بار دیگر به سراغ ما خواهد آمد و اثر روانی آن به مراتب منفی‌تر خواهد بود و ناکارآمدی بیشتر سیاست‌ها را به نمایش خواهد گذاشت.

وی با اشاره به بیکاری ۳۸ درصدی در بین فارغ‌التحصیلان می‌افزاید: باید فکری به حال تولید کرد و فضای کسب و کار را بهبود بخشید، وگرنه حذف چهار صفر شغل ایجاد نمی‌کند.

منبع: جوان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها