يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۱۵۰
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دیگر معافیت‌های خرید نفت از ایران را تمدید نمی‌کند؛
کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا دیگر معافیت‌های خرید نفت از ایران را که 6 ماه قبل به 8 کشور مختلف داده بود، تمدید نخواهد کرد. بر اساس این گزارش، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ تصمیم گرفته است معافیت‌های نفتی ایران را که روز ۲ مه ‌(۱۲ اردیبهشت) مهلت آن به‌پایان می‌رسد، تمدید نکند.
به گزارش پایگاه 598، کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا دیگر معافیت‌های خرید نفت از ایران را که 6 ماه قبل به 8 کشور مختلف داده بود، تمدید نخواهد کرد. بر اساس این گزارش، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ تصمیم گرفته است معافیت‌های نفتی ایران را که روز ۲ مه ‌(۱۲ اردیبهشت) مهلت آن به‌پایان می‌رسد، تمدید نکند.

در این بیانیه آمده است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد معافیت‌های 6 ماهه‌ای را که اواخر سال گذشته میلادی برای 8 کشور کره‌جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان تعیین کرده بود، لغو کند.

کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده است: «این تصمیم [عدم تمدید معافیت‌ها] با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع دسترسی ایران به منبع اصلی درآمد خود اتخاذ شده است». در این بیانیه همچنین اعلام شده است: «آمریکا، عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند، در کنار سایر دوستان و متحدان آمریکا متعهدند عرضه کافی نفت در بازار را تضمین کنند. ما توافق کرده‌ایم به‌منظور تضمین اینکه پس از حذف نفت ایران از بازار تقاضای جهانی نفت برآورده خواهد شد، اقدامات بموقع را در دستور کار قرار دهیم».

به گزارش «وطن‌‌امروز»، خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرده است پادشاهی عربستان‌سعودی برای همراهی با آمریکا در تکمیل حلقه تحریم نفتی ایران آمادگی خود را اعلام کرده و برای جبران عرضه نفت ایران آماده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته به صورت رسمی از توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 خارج شد و تحریم‌های گذشته را مجددا علیه ایران اعمال کرد. با این حال اما برای اینکه کشورها بتوانند با این اقدام آمریکا هماهنگ شوند، کاخ سفید تصمیم گرفت در مرحله اول یک معافیت 6 ماهه به 8 خریدار نفت ایران بدهد تا در ادامه آنها ضمن تامین نفت مورد نیاز خود از ایران، برای جایگزینی خرید نفت ایران، در این مدت 6 ماهه اقدام کنند. حالا در آستانه پایان مهلت 6 ماهه معافیت نفتی، کاخ‌سفید می‌گوید آمریکا دیگر این معافیت را تمدید نخواهد کرد و این 8 کشور باید برای نفت ایران جایگزین پیدا کنند.

با انتشار این خبر بهای نفت‌خام برنت با افزایش 2/3 درصدی به 30/74 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از ماه نوامبر به این سو محسوب می‌شود. بهای نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت نیز با 9/2 درصد افزایش به 87/65 در هر بشکه رسید که بالاترین نرخ از ۳۰ اکتبر به این سو است.
یورونیوز در این‌باره نوشت: تحلیلگران بر این باورند قطع صادرات نفت ایران آن هم در حالی که 2 صادرکننده مهم دیگر نفت یعنی ونزوئلا و لیبی با بحران سیاسی دست به گریبانند، بازار نفت جهانی را به‌طور جدی دچار چالش خواهد کرد.

به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد با حذف ایران از بازار صادرات نفت، برای حل‌وفصل مشکل تامین نفت‌خام بازارهای جهانی بیش از گذشته بر عربستان‌سعودی تکیه کند. رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته به‌صورت تلفنی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان گفت‌وگو کرده و بنا بر اعلام کاخ سفید موضوع این گفت‌وگو راه‌های «حفظ حداکثر فشار بر ایران» بوده است.

وزارت خارجه چین دیروز دوشنبه در واکنش به تصمیم واشنگتن برای لغو معافیت واردات نفت ایران از سوی مشتریان، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: پکن همواره با اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرده است.

برخی خبرگزاری‌ها به نقل از مقامات هندی نیز گزارش داده‌اند هندی‌ها با تصمیم ترامپ برای عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران بشدت مخالف هستند. دولت عراق نیز با تلاش برخی کشورهای عضو اوپک (عربستان و امارات) برای جبران عرضه نفت ایران در بازار، بشدت مخالفت کرده است.

دیروز تسنیم به نقل از یک منبع در وزارت نفت ایران گزارش داد: همانگونه که آمریکا در ادعای خود به هدف صفر شدن صادرات نفت ایران نرسید؛ در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز به این هدف خود نمی‌رسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها