أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۵۱۹۴
زمان انتشار: ۱۹:۴۱     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
حضرت آیت الله خامنه‌ای به ۱۰ استفتاء جدید مقلدان خود پاسخ داده‌اند که پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری اقدام به انتشار متن پرسش و پاسخ آن کرده است. «استفاده از پشت بام مسجد جهت امور فرهنگی»، «مراسم شعرخوانی در مسجد»، «اذن شوهر برای فعالیت در فضای مجازی» از جمله موضوعات سوالات مطرح شده هستند.
به گزارش پایگاه 598، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید حضرت آیت الله خامنه‌ای را منتشر کرد.

«استفاده از پشت بام مسجد جهت امور فرهنگی»، «مراسم شعرخوانی در مسجد»، «اذن شوهر برای فعالیت در فضای مجازی»، «استفاده از داروی حاوی سنگ و خاک»، «ارجاع بیمار توسط پزشک به مراکز خاص»، «رعایت قبله در نوافل»، «وضوی ارتماسی»، «خواندن سهوی تشهد در رکعت اول»، «خشک شدن رطوبت وضو»، «فروش جنس معیوب»، عناوین سوالات مطرح شده هستند.

متن کامل این استفتائات به این شرح است:

* استفاده از پشت بام مسجد جهت امور فرهنگی
سؤال: آیا پشت بام مسجد را می­توانیم انباری، کتابخانه یا سالن فرهنگی درست کنیم؟
پاسخ: پشت بام مسجد هم حکم مسجد را دارد، ولی در صورتی که در آنجا نماز خوانده نمی شود انجام اموری که با شأن مسجد منافات ندارد، اشکال ندارد، ولی احداث بناء در آن به نحوی که عرفاً تغییر کاربری محسوب شود، جایز نیست.

* مراسم شعرخوانی در مسجد
سؤال: برگزاری مراسم شعرخوانی در مسجد جایز است؟
پاسخ: شعرخوانی در مساجد برای غیر موعظه و امثال آن مکروه است.

* اذن شوهر برای فعالیت در فضای مجازی
سؤال: آیا حضور و فعالیت زن بدون اذن شوهر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جایز است؟ به ویژه اگر همراه با ارتباطات متقابلی با نامحرمان باشد.
پاسخ: اذن شوهر لازم نیست، مگر اینکه موجب تضییع حق شوهر و یا تصرف در اموال او شود، لازم به ذکر است هر گونه ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده یا خوف وقوع در حرام باشد، جایز نیست.

* استفاده از داروی حاوی سنگ و خاک
سؤال: برخی از داروهای طب سنتی از جنس سنگهای معدنی هستند و یا در ترکیبات آن مقداری خاک وجود دارد، خوردن این داروها چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد، اشکال ندارد.

* ارجاع بیمار توسط پزشک به مراکز خاص
سؤال: در مراجعه به برخی پزشکان برای سونوگرافی و .. معمولا مرکزی را معرفی می کنند که بیمار به آن مراجعه کند و در قبال ارجاع بیمار، مقداری از هزینه دریافتی از بیمار را به پزشک می پردازند، آیا این کار از لحاظ شرعی صحیح است؟
پاسخ: اگر خلاف مقررات مربوطه نباشد و بیمار واقعا نیاز به سونوگرافی داشته باشد و با اختیار به آنجا مراجعه کند، اشکال ندارد.

* رعایت قبله در نوافل
سؤال: آیا رعایت قبله در نمازهای مستحبی مثل نماز شب واجب است؟ آیا می شود نماز مستحبی را بدون رعایت قبله خواند؟
پاسخ: نماز نافله هم باید به طرف قبله خوانده شود، مگر اینکه در حال حرکت ـ راه رفتن یا سواره ـ خوانده شود، که رعایت قبله لازم نیست.

* وضوی ارتماسی
سؤال: هنگام وضو، برای شستن صورت و دستها حتما باید روی اعضاء دست کشیده شود؟ مثلا اگر دست را زیر شیر آب بگیریم و اطمینان کنیم که آب تمام دست را فرا گرفته است، کافی است؟
پاسخ: اگر به نیت وضو آب از بالا به پایین ریخته و تمام عضو شسته شود، کافی است، اما مستحب است شستن اعضاء همراه با دست کشیدن باشد.

* خواندن سهوی تشهد در رکعت اول
سؤال: اگر سهواً مقداری از تشهد را در رکعت اول بخوانیم، سجده سهو واجب می‌شود؟
پاسخ: واجب نیست، اما مستحب است برای هر کار یا ذکر اضافۀ سهوی در نماز، سجده سهو انجام شود.

* خشک شدن رطوبت وضو
سؤال: اگر موقع مسح پا، برای مسح، رطوبتی در کف دست نمانده باشد، آیا می توان دست را با آب تر کرد و مسح پا را کشید؟
پاسخ: فقط می توان دست را با رطوبتی که در ریش یا ابرو باقی مانده است، تر کرد و مسح کشید.

* فروش جنس معیوب
سؤال: اگر شخصی جنسی معیوب فروخته ولی از عیب آن خبر نداشته است، حتی هنگام فروش، کارشناس نیز متوجه عیب نشده است، ولی الان خریدار متوجه عیب شده است، آیا فروشنده ضامن است؟
پاسخ: اگر ضمن قرارداد معامله سقوط خیار، شرط نشده باشد یا فروشنده نسبت به عیوب کالا تبریّ نجسته باشد (یعنی نگفته باشد عیبی را بر عهده نمی گیرم)، خریدار خیار عیب دارد و می تواند معامله را فسخ کند یا تفاوت قیمت جنس معیوب و سالم را دریافت کند.
البته اگر کالای معامله شده موجود نباشد یا تغییری در آن ایجاد شده باشد که عرفاً گفته شود همان کالا نیست، حق رد ندارد و فقط می تواند تفاوت قیمت را مطالبه کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها