يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۲۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
یکی از برنامه‌های محبوب و پرطرفداری که به ذائقه بسیاری از جوانان خوش ذوق امروز خوش آمده و به مکانی برای نمایش تمام لحظات تلخ و شیرین زندگی افراد تبدیل شده و افراد دائم از احوالات لحظه‌ای خود خبر می‌دهند، اینستاگرام است.

به گزارش پایگاه 598، اگر اهل اینستاگرام باشید احتمالاً پیج‌هایی را می‌شناسید که شما را با افرادی آشنا می‌کند که اغلب دچار اختلال شخصیت بوده و قصد دارند که هجمه اتفاقات زندگی خود را برای دیگر افراد نمایان کنند و یا از هر راهی برای شهرت و یا به قول معروف لاکچری شدن استفاده می‌کنند.

به گفته یک روانشناس، برخی افراد فعال در اینستاگرام دچار اختلال‌های شخصیتی هیستریونیک، مرزی و یا ترکیبی هستند که تمایل دارند با به اشتراک گذاشتن زندگی شخصی خود به شهرت و محبوبیت دست یابند به‌طوریکه در حال حاضر اینستاگرام جرئی از زندگی آنها شده است.

آرام آزادپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افراد خودشیفته در فضای اینستاگرام سعی دارند خود را افرادی ثروتمند و یا به قول خودشان لاکچری تعریف کنند و از مهمانی‌ها، رستوران‌ها و خودروهایشان فیلم گرفته و به مخاطب خود القا می‌کنند که در شرایط رویایی زندگی به سر می‌برند.

وی در همین باره ادامه داد: البته با قاطعیت می‌توان گفت که اغلب این افراد متعلق به طبقات بالای اجتماع نیستند و آنها صرفاً آرزوهای دست نیافتنی خود را به تصویر می‌کشند.

آزادپور با اشاره به زنان هیستریونیک اینستاگرام عنوان کرد: زنان هیستریونیک در اینستاگرام با زننده‌ترین اقدامات نمایشی و مصنوعی اختلال خود را بروز می‌دهند و اغلب آنها به قدری عمل زیبایی انجام داده‌اند که حتی تقارن صورتشان به هم خورده است و حالتی غیرعادی پیدا کرده‌اند.

وی افزود: اشخاص بردرلاین یا مرزی هم دچار اختلال در هویت هستند و یک روز از سیاه مستی خود لایو می‌گذارند و روز دیگر فعالیت خود را در مراسم عزاداری امام حسین (ع) به تصویر می‌کشند.

این روانشناس یادآور شد: قسمت دردناک و تلخ ماجرا این است که افراد هرکدام چند صد هزار بلکه یک یا دو میلیون نفر فالور دارند و اغلب از راه تبلیغات درآمد خوبی را کسب می‌کنند و این نشان از حال خراب جامعه دارد که افراد بیمار در جامعه جایگاه و رشد بیشتری نسبت به افراد سالم دارند.

آزادپور بیان کرد: جامعه‌ای که ارزش‌های سالم و انسانی اش روز به روز افول کند، افرادی با نازل‌ترین کیفیات انسانی تبدیل به اسطوره‌هایش می‌شود.

سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد، رئیس پلیس فتای استان همدان به خبرنگار ایسنا گفته، قرار ندادن تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی به معنای حفاظت از حریم خصوصی خود کاربر است چرا که قرار دادن تصاویر شخصی و خصوصی در شبکه‌های اجتماعی فرصت را برای مجرمان سایبری فراهم می‌آورد تا با سرقت این تصاویر دست به اعمال مجرمانه بر علیه کاربر بزنند.

حبس و جزای نقدی در انتظار سوءاستفاده گران فضای مجازی

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه سوءاستفاده از افراد در فضای مجازی از جمله اینستاگرام می‌تواند مجازات‌های سختی به دنبال داشته باشد، از وفور پرونده‌های سوءاستفاده اخلاقی به خصوص زنان خبر داد.

مصطفی زیرکی با اشاره به فصل پنجم، ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای تصریح کرد: هر فردی که به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایتش منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا هتک حیثیت شود به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد: پیام‌های رد و بدل شده در فضای مجازی از جمله تلگرام و اینستاگرام از طریق پلیس فتا قابل بررسی است و اگر فرد حتی شخص خاصی را مورد خطاب قرار نداده باشد ولیکن ممکن است برای فرد نیز مجازات در نظر گرفته شود از طرفی از بابت توهین و تهدیدهای صورت گرفته، فرد نیز می‌تواند از شخص فرستنده پیام‌ها شکایت کند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از گسترش فعالیت مزاحمان اینترنتی برخورد منفی کاربران است به این معنا که آن‌ها هر پیام، عکس، کلیپ و… که بر علیه دیگران در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌دهند را به اشتراک نگذاریم و از انتشار گسترده آن جلوگیری کنیم.

زیرکی اضافه کرد: نسبت به ایمیل‌های مزاحم هم بهترین کار عدم پاسخ دادن به آن‌هاست و بهتر است تمام ایمیل‌های شخص مزاحم را نگه‌دارید و یک پوشه جدید در صندوق پستی خود بسازید و تمام ایمیل‌های مربوطه را به آن منتقل کنید چرا که این پوشه حاوی ایمیل‌های مزاحم، شاهد شما خواهد بود.

وی با بیان اینکه توهین به افراد به واسطه هر وسیله، ابزار و تجهیزات ارتباطی بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی جرم است گفت: توهین و هتک حرمت افراد از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی توسط هرگونه ابزار ارتباطی جرم است و در صورت دادخواهی متشاکی مقام قضائی ملزم به پیگیری است.

گزارش از مینا رضایی نصر، خبرنگار ایسنای منطقه همدان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها