أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۵۳۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
رنجنامه بورسیه‌ها؛
با وجود تاکید رهبر انقلاب مبنی بر رسیدگی قضایی به عوامل طرح دروغ تقلب در بورسیه‌ها و مسببان تضییع حقوق دانشجویان بورسیه، هنوز پرونده شکایت دانشجویان بورسیه از عوامل این دروغ‌پردازی در محاکم قضایی به صورت مطلوب رسیدگی نشده.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، با وجود تاکید رهبر انقلاب مبنی بر رسیدگی قضایی به عوامل طرح دروغ تقلب در بورسیه‌ها و مسببان تضییع حقوق دانشجویان بورسیه، هنوز پرونده شکایت دانشجویان بورسیه از عوامل این دروغ‌پردازی در محاکم قضایی به صورت مطلوب رسیدگی نشده.

در همین راستا این دانشجویان نامه‌ای به حجت‌الاسلام و المسلمین  سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه نوشته و از وی خواستند در دوره جدید دستگاه قضایی روند رسیدگی به این پرونده انجام شود.

متن این نامه که توسط دانشجویان بورسیه در اختیار «وطن‌امروز» قرار گرفته، بدین شرح است:

بسمه‌تعالی
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی
ریاست محترم قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران
با سلام و دعای خیر
بااحترام، بدینوسیله به‌استحضار حضرتعالی می‌رساند با روی کار آمدن دولت جدید پرونده بورسیه‌ها بدون بررسی محاکم قضایی توسط شخص اول دولت، غیرقانونی اعلام شد که سیر تخریب بورسیه‌ها توسط معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای علوم، نمایندگان این طیف، رسانه‌ها و روسای دانشگاه‌ها ادامه یافت و طی چند سال اخیر به افراد بورسیه علاوه بر خسارات روحی و روانی که منجر به فوت یک نفر بورسیه شد و چندین طلاق و فروپاشی خانواده را به همراه داشته، خسارات مادی فراوانی را هم وارد ساخته است.

به‌رغم بیانات مقام معظم رهبری درباره ظلم وارده به بورسیه‌‌های مظلوم وزارت علوم و همچنین با استناد به رای دیوان محاسبات که قانونی بودن بورسیه‌‌های وزارت علوم را به‌غیر از 36 نفر که اطلاعات نادرست ارائه کرده بودند، تایید کرده است، همچنین به استناد صورتجلسه مشترک کمیسیون اصل نود و کمیسیون آموزش و تحقیقات مورخ 26/5/1394 که موید قانونی بودن بورسیه‌هاست، افراد بورسیه براساس قوانین بورس مصوب 5/2/1364 و آیین‌نامه مصوب اعزام دانشجو مصوب 12/12/1368 و با تایید شورای مرکزی بورس، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور که اسناد بررسی آنها در پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم موجود بوده و قابل استعلام از خود سازمان‌های مذکور می‌باشد دارای کلیه شرایط لازم برای بورسیه می‌باشند لذا هیچ‌گونه ایرادی به بورسیه آنها وارد نیست، ضمن اینکه هیچ‌گونه نامه‌ای مبنی بر ایرادات از طرف وزارت محترم علوم، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برای آنها صادر نگردیده است.

تصمیمات مبتنی بر سیاسی‌کاری و خلاف قانون اتخاذ‌شده توسط مسؤولان فعلی وزارت علوم و ایضاً هیاهوهای رسانه‌ای و انعکاس این تصمیمات در لوایح ابرازی در دیوان محترم عدالت اداری، متاسفانه موجب تاثیر در رای دادرسان محترم شده و شکایت تعدادی از افراد را غیر وارد تشخیص دادند و رای‌های منفی صادره هم موجب مظلومیت مضاعف درباره این گروه شد و هم باعث ایجاد واهمه در سایرین شده تا از فرصت طرح شکایت باز بمانند. درباره آرایی که به طرفیت دانشگاه‌ها حکم به ورود شکایت داده شد، بخشی از خواسته را حکم دادند و سایر مطالبات نادیده گرفته شده است. در این‌باره افراد با رای دیوان در دانشگاه‌ها استخدام شدند اما متاسفانه تاریخ شروع به کار افراد از تاریخ فارغ‌التحصیلی لحاظ نشده است چرا که به استناد قوانین بورس و سند تعهد محضری، تعهد فرد بورسیه باید بلافاصله از تاریخ فارغ‌التحصیلی محاسبه گردد چرا که به استناد تعهد اخذ‌شده حق اشتغال و حق استفاده از بورسیه دیگر از ایشان سلب شده است، همچنین خسارات مادی و معنوی و خسارات تاخیر و تادیه ناشی از اجرای تعهدات نادیده گرفته شده است. آرای نهایی شکایات آن دسته از دانشجویان و دانش‌آموختگان بورسیه به طرفیت سازمان امور دانشجویان با موضوع پرداخت مقرری از زمان سپردن تعهد محضری به وزارت علوم و جایابی و تعیین محل خدمت به طرفیت وزارت علوم، با گذشت بیش از 2 سال از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، صادر نگردیده و تعداد بیشماری از بورسیه‌‌های وزارت علوم با گذشت چندین سال از تاریخ فارغ‌التحصیلی در بلاتکلیفی به سر می‌برند. به‌رغم اینکه به استناد قوانین بورس و سند تعهد محضری وزارت علوم موظف است بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی فرد بورسیه محل خدمت بورسیه را مشخص نماید و به استناد ماده 39 قانون بورس سال 64 در محلی که در تعهدنامه مشخص شده یا وزارت تعیین می‌نماید خدمت کند که در درجه اول در موسسه معرف آنها خواهد بود و چنانچه خدمات آنها مورد نیاز موسسه معرف نباشند، محل خدمت آنها از طرف وزارت تعیین می‌شود، متاسفانه تاکنون با گذشت بیش از چند سال از تاریخ فارغ‌التحصیلی، وزارت علوم اقدام نکرده است و با حیله و تقلب با ارائه اسناد و مدارک مجعول مبادرت به ارائه گزارش خلاف واقع می‌نماید تا با این حربه دادرسان مجری دیوان عدالت اداری را گمراه سازد. از جمله این حربه‌ها بیان کردن مصداق بورسیه می‌باشد که فرد بورسیه را فرد دارای حکم قلمداد می‌کند در صورتی که به استناد قوانین بورس سال 64 و سال 68 و آیین‌نامه بورس داخل، از تاریخ سپردن تعهدنامه محضری که سندی حقوقی است و دوطرفه محسوب می‌شود فرد بورسیه تلقی می‌شود.

وزارت علوم به منظور تامین هیات علمی مورد نیاز مراکز آموزشی و پژوهشی خود فراخوان داد، طی فراخوان دانشگاه‌ها به استناد ماده 26 قانون بورس سال 64 در رشته‌‌های مورد نیاز خود پس از بررسی رزومه، افراد واجد شرایط را به وزارت علوم معرفی نمودند و وزارت علوم پس از انجام مصاحبه صلاحیت علمی و عمومی و گزینش کردن، عده‌ای از  افراد را به خارج از کشور اعزام نمود و عده‌ای را به بهانه‌ گرانی ارز تبدیل به داخل نمود و پس از اخذ سند تعهدنامه محضری افراد را به دانشگاه‌‌های مورد تایید خود معرفی نمود. به استناد بند 4 فراخوان وزارت علوم مورخ 4/8/1389 به شماره 42/1/35945 تقاضاهایی که از طرف دانشگاه‌ها ارسال می‌گردد به منزله اعلام نیاز و محل خدمت آتی بعد از فراغت از تحصیل داوطلبان قلمداد خواهد شد.

به استناد ماده 12 قانون بورس سال 64، ماده 48 و ماده 50 قانون بورس سال 68 و مطابق ماده 8 و ماده 13 آیین‌نامه بورس داخل و بندهای 4 و 8 تعهدنامه محضری حق استفاده از بورسیه دیگر از فرد بورسیه سلب گردیده همچنین به استناد ماده 33 قانون بورس سال 64، ماده 58 قانون بورس سال 68 و ماده 7 آیین‌نامه بورس داخل پرداخت مقرری و سایر مزایای بورسیه مطرح شده در ماده 33 قانون بورس سال 64 دانشجوی بورسیه و همسر و فرزندان آنها از تاریخ اخذ سند تعهد محضری بر عهده سازمان امور دانشجویان می‌باشد چرا که مطابق ماده 12 قانون بورس سال 64 و ماده 50 قانون بورس سال 68 و مطابق ماده 8 آیین‌نامه اجرایی بورس داخل و بند 4 سند تعهد محضری حق اشتغال از فرد بورسیه سلب شده است به استناد ماده 11 قانون بورس سال 64، مواد 39 و 45 سال 68،  ماده 14 آیین‌نامه بورس داخل و بندهای 3 و 9 سند تعهد محضری وزارت علوم موظف گردیده که بلافاصله پس از فراغت از تحصیل محل خدمت فرد بورسیه را مشخص کند ولی متاسفانه با گذشت چند سال وزارت علوم هنوز در این‌باره اقدام نکرده و افراد بورسیه همچنان بلاتکلیف مانده و خسارت‌‌های مادی بیشماری به آنها وارد گردیده است. با صراحت وجود قوانین درباره بورسیه اراده‌ای در دستگاه قضا برای احقاق حق با قاطعیت وجود ندارد. لذا استدعا می‌شود با توجه به ابعاد گسترده ظلم وارده به افراد بورسیه و خانواده محترم آنها و عدم رسیدگی مناسب توسط قوه‌قضائیه (دادگاه‌های عمومی و انقلاب، دادگاه فرهنگ و رسانه و دیوان عدالت اداری) با گذشت چندین سال، شرایطی مهیا فرمایید تا به دور از هرگونه هیاهوی رسانه‌ای و سیاسی‌کاری طرح دعوی نمایند.

بااحترام فراوان
جمعی از دانشجویان بورسیه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها