يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۴۴۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

به گزارش پایگاه 598، انتخاب رشته دوره دکتری تخصصی سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبانی که در آزمون سراسری دوره دکتری تخصصی سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کرده‌اند، از سوم اردیبهشت آغاز شد و حالا دانشجویان کمتر از 10روز فرصت دارند انتخاب رشته کنند. اگر به تعداد کل دانشجویان دوره دکتری در کشور نگاه کنیم و پس از آن تفکیک هرکدام را به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که میزان علاقه‌مندی حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها متفاوت است. اما ملاک این انتخاب چیست؟ دانشگاه آزاد اسلامی برای بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه اولویت دوم پس از سراسری است.

محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، علی یعقوبی‌پور رئیس واحد سیرجان، قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام و همچنین محمدمهدی جهان‌پرور دانشجوی دکتری واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از مزایای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی گفتند.

تجهیزات سخت‌افزاری و آموزشی

 علی یعقوبی‌پور، رئیس واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی را برای دانشجویان دوره دکتری به چند دلیل محیط مناسب‌تری دانست. او در این‌باره گفت: «اول اینکه مساله مالی شهریه دانشگاه آزاد اسلامی موضوع حل‌شده‌ای است؛ یعنی با توجه به تفاهمنامه‌ای که با بانک مهر و رسالت منعقد شده، خیال دانشجویان این دانشگاه از نظر شهریه راحت است. در سال 97 تفاهمنامه‌ای در این خصوص منعقد شد مبنی‌بر اینکه صندوق رفاه دانشگاه آزاد اسلامی مبلغی را در این دو بانک سپرده می‌کند؛ به عبارتی به صورت استانی افتتاح حساب دارد و مبلغی را با توجه به توان مالی خود در این حساب واریز می‌کند.»

او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی از طریق امتیازی که از این حساب به دست می‌آورد، این امتیاز را به دانشجویان اختصاص داده و به آنها وام پرداخت می‌کند. دانشجویان نیز فقط اقساط را پرداخت می‌کنند و سودی نمی‌پردازند. این وام امسال هم پرداخت شده و استمرار دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دومین مزیت را درخصوص زمان برگزاری کلاس‌ها دانست و توضیح داد: «دانشگاه آزاد اسلامی این امکان را دارد که کلاس‌ها را به صورت مستمر و پشت سر هم برگزار کند، بنابراین دانشجویان دوره دکتری که اکثرا شاغل یا در حرفه خاصی مشغول هستند، می‌توانند دو یا سه روز پشت سر هم را انتخاب کرده و مابقی هفته را به حرفه خود بپردازند.»

او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی از نظر فضا و اساتید کمبودی ندارد و دانشجو اگر شاغل باشد، اطمینان خاطر خواهد داشت تا دو روز در دانشگاه بوده و چند روز در محل کار یا برای حرفه خود مشغول باشد. این امکان همچنین برای دانشجویان شهرستانی مزیت خوبی است.»

یعقوبی‌پور ادامه داد: «سومین مزیت دانشگاه آزاد اسلامی تجهیزات سخت‌افزاری، امکانات آموزشی، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی است که در مقابل دانشگاه‌های دولتی حرفی برای گفتن دارد. دانشجویان برای رساله‌های دکتری خود تجهیزات بیشتری در دسترس دارند و می‌توانند کار خود را با سرعت بیشتری انجام دهند.»

 

دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی حق انتخاب بیشتری دارند

سعید قاضی مغربی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام معتقد است این دانشگاه 6 مزیت نسبت به دانشگاه‌های دیگر دارد که دانشجویان دکتری می‌توانند براساس این 6 مزیت دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. او گفت: «یکی از ویژگی‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه جامع دارد این است که می‌تواند موضوعاتی را مطرح کند که هم کاربردی و هم بین‌رشته‌ای باشند. وقتی دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت که یک دانشگاه صنعتی یا دانشگاه علامه طباطبایی که یک دانشگاه علوم انسانی است تحصیل می‌کند، می‌تواند فقط در همان رشته خود و نهایتا رشته‌های حواشی که در آن دانشگاه وجود دارد پروژه ارائه دهد، اما واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی عمدتا دانشگاه‌های جامع هستند.»

قاضی مغربی ادامه داد: «بنابراین اولین مزیت برای دانشجویان دکتری اراده تز چندوجهی است. چندوجهی یعنی فقط با یک نظر خاص به موضوع نگاه نکند. به عبارتی یک استاد از علوم انسانی و یک استاد از فنی- مهندسی در ارائه تز دانشجو کمک می‌کنند.»

او از دومین مزیت تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه حل مساله حرکت کرده است؛ یعنی دانشجویان می‌توانند پروژه‌ای ارائه دهند که این پروژه در کشور کاربرد داشته باشد و بنابراین وقتی شخص از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، امکان جذب او در جامعه و صنعت به مراتب بیشتر از کسی است که یک موضوع تحقیقاتی صرف انجام داده و دردی از جامعه دعوا نمی‌کند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام ادامه داد: «مزیت سوم این است که این دانشگاه علاوه‌بر اینکه از اساتید خودش بهره می‌برد، از اساتید برتر دانشگاه‌های دولتی هم استفاده می‌کند، بنابراین دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی حق انتخاب بیشتری دارند.»

  او درباره مزیت چهارم این‌گونه گفت: «نکته دیگر اینکه بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و اساتید طرح تعاون وجود دارد، بنابراین ممکن است یک دانشجو یک درسی را در یک واحد و درس دیگری را در واحد دیگری اخذ کند.»

قاضی مغربی تاکید کرد: «مزیت دیگر اینکه با توجه به تفاهمنامه‌ای که دکتر طهرانچی با بانک‌های قرض‌الحسنه «مهر ایران» و «رسالت» منعقد کرده است، دانشجویان می‌توانند به راحتی ادامه تحصیل داده و بخشی از عمده شهریه را به صورت وام دریافت کنند و دغدغه مالی و تسویه شهریه را نخواهند داشت. مزیت ششم مربوط به آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. بعضی از آزمایشگاه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب از دانشگاه‌های دولتی بهتر است و در این حرفی نیست. البته برخی واحدها آزمایشگاه ندارد، اما مسئولان دانشگاه خود را متعهد می‌دانند این امکانات را در اختیار دانشجویان خود قرار دهند. دانشگاه آزاد اسلامی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های دولتی تعامل دارد. به‌طور مثال برخی دانشجویان علوم و تحقیقات در رشته شیمی از امکانات دانشگاه واحد شهرری استفاده می‌کنند.»

 

امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی در اختیار دانشجویان

محمدمهدی جهان‌پرور، دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز تاکید دارد این دانشگاه امکاناتی دارد که حتی دانشگاه‌های دولتی با برندهای بالا نیز نمی‌توانند با آن رقابت کنند. جهان‌پرور گفت: «برخی دانشگاه‌های دولتی برند معتبری دارند. به‌طور مثال دانشگاه تهران در ایران و دنیا جزء دانشگاه‌های با رتبه بالاست، اما معتقدم معمولا آنهایی که در اوج هستند، برای دانشجویان‌شان ایجاد انگیزه نمی‌کنند.»

او ایجاد‌ انگیزه را اولین مزیت این دانشگاه دانسته و توضیح داد: «دانشگاه تهران به‌رغم اینکه دانشگاه خوبی است، ‌انگیزه لازم را برای دانشجویان خود ایجاد نمی‌کند و مدرسان و امکاناتی که در آن وجود دارد، توجهی به ارتقای دانشجویان ندارد. اما دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است، تمام امکاتات لازم را در اختیار دانشجویان خود از جمله دانشجویان مقطع دکتری قرار می‌دهد.» داشتن هیات‌علمی توانمند دومین مزیتی است که جهان‌پرور از آن نام برد.

او در این‌باره گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی امکاناتی هم به لحاظ جذب استاد و جذب هیات‌علمی توانمند برای دانشجویان خود ایجاد می‌کند که نمونه آن را نمی‌توان در دانشگاه دولتی دید.»

امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی از دیگر مزایایی است که دانشجوی دکتری واحد تهران مرکزی از آن سخن گفت: «این دانشگاه همچنین امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی زیادی دارد که کمتر می‌توان در دیگر دانشگاه‌ها دید. انصافا در آمارهایی هم که منتشر می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی جزء دانشگاه‌های خوب ایران و جهان است و من از اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنم، بسیار لذت می‌برم.»

برگزاری نشست‌های علمی چهارمین امکانی است که جهان‌پرور درباره آن گفت: «من چون رشته‌ام در حوزه علوم انسانی و تاریخ است، چندان با آزمایشگاه‌ها سروکار ندارم، اما با توجه به صحبت‌هایی که دوستان در رشته‌های مهندسی دارند، معمولا راضی هستند. خود من در حوزه علوم انسانی از امکانات دانشگاه از جمله برگزاری نشست‌های علمی، سمینار‌ها، همایش‌‌ها و... استفاده کرده‌ام.»

او همچنین تعامل دوسویه را به‌عنوان پنجمین مزیت نام برد و تاکید کرد: «مسئولان دانشگاه به دانشجویانی که کارهای علمی انجام می‌دهند، توجه زیادی دارند و یک تعامل دوسویه میان دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاهی وجود دارد.»

 

پرداخت هزینه پروژه‌های برون‌دانشگاهی و حل مساله

محمد میرزایی حیدری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نیز از 6 مزیت تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی نام می‌برد. او در این‌باره گفت: «این دانشگاه با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد، می‌تواند امکانات بهتری را برای دانشجویان دوره دکتری فراهم کند. به‌طور مثال، دانشگاه این امکان را فراهم کرده است تا کلاس‌های دوره دکتری را در آخر هفته برگزار کند و از آنجا که دانشجویان دکتری شاغل هستند، می‌توانند واحدهای خود را اواخر هفته اخذ کنند.»

میرزایی حیدری ادامه داد: «در دانشگاه آزاد اسلامی بسترهای آموزش و پژوهش به صورت هدفمند و کارآمد فراهم شده تا بتوانیم خلاقیت و نوآوری پژوهشگران را افزایش دهیم و فضایی ایجاد کنیم تا دانشجویان به کار پژوهش و آموزش بپردازند.» سومین مزیتی که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام از آن سخن گفت، حضور اساتید برتر بود.

او در این‌باره توضیح داد: «دانشگاه آزاد اسلامی از بهترین استادان استفاده می‌کند و یک شبکه گسترده و توانمند در کل کشور دارد و اساتید در حالتی که در استان شناور هستند، در کل کشور نیز می‌توانند همین حالت را داشته باشند و از بهترین اساتید به صورت انتقالی و حق‌التحریر استفاده کنند.»

بحث پایان‌نامه‌ها چهارمین نکته‌ای است که میرزایی حیدری به آن اشاره کرد: «پایان‌نامه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی کاربردی بوده و نیز یکی از بهترین فرصت‌هایی است که دانشجویان دکتری می‌توانند بین دانشگاه‌های کل کشور داشته باشند. کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای رفع مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف است و دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن درصد بالایی از جمعیت دانشجویی کشور یکی از اصلی‌ترین نهادها برای پاسخگویی به نیازهای کشور است.»

او در پایان درباره پنجمین و ششمین امکانی که این دانشگاه فراهم کرده است، گفت: «همچنین بحث تخفیف شهریه به افراد تحت بهزیستی و ایثارگران و جانبازان هم امکان دیگری است که برای دانشجویان این دانشگاه فراهم شده است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی هزینه‌های گرنت‌های‌پژوهشی و تحقیقاتی و یک‌سری هزینه‌ها را با توجه به پروژه‌های برون‌دانشگاهی و حل مساله پرداخت می‌کند که دانشجویان دکتری می‌توانند از آن استفاده کنند.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها